Gå til innhold

Bilder av grombilen.

Ranger emnet


GMV

Anbefalte innlegg

  • Svar 427
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...
GMV:Kjøpt ny turbo?

 

Nei, ikke enda men er jævli sugen på en høytsittendeTurbonetics T72 med kulelager.

Sikter på 700Hk+++ med tiden.

Men som sagt det er lite med cash for tiden.

Mangler en hel del før den blir ferdig, så den blir nok ikke ferdig i år desverre.

Bl.a.

-JE stempler.

-Tilton Clutch.

-Innsug med innv. fullradie trakter.

-Dyser 1000 eller 1600ml.

-Balansering/letting av veivparti.

-Omsliping av kammer + ventilfjærer og topparbeide.

-Justerbare kamdrev.

Osv osv...

Mye penger desverre, også ble det kjøpt en V70 tidligere i år så pengene flyr.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er fordelene/ulempene med kulelager og veskeavkjølt turbo?

 

Veskeavkjøling har ingenting med opplagringa av turboen, men hjelper til endel f.eks hvis du kjører litt "aktivt" ogs topper motoren umiddelbart etterpå.

Da hjelper vannet til med å kjøle ned lagerhuset på turboen så oljen som er igjen der inne ikke kokser igjen hullene på akselen. (lønner seg å la den gå på tomgang en stund alikevel).

Dette er nok kommet til pga. mange turbobil eiere hadde turbohavari tidligere når det ikke var væske avkjøling på lagerhuset, samt at oljen på den tiden hadde dårligere egenskaper.

Det finnes tre hovedtyper lagere i turboen.

 

-Vanlig std. 270 graderslager. Sitter for det meste på alle std. turboene.

 

-360 graders oppgradering til "trimming". (Finnes også noen som har det std)

 

-Enkle eller doble kulelager for ekstrem belastning på turboen, du får mindre turbolag (Ketchup effekt) med kulelager, samt at de tåler ett mere ekstremt lade/eksostrykk.

Opptil 50ganger mere aksial belastning (thrust load) enn std 270graderslager iflg. Turbonetics.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Nå er ting på gang her igjen.

 

-Har anskaffet nye hardere ventilfjærer fra Cat cams.

-Venter på lash caps for ombygging til mekaniske løftere.

-Nytt toppdeksel fra Volvo er på vei da det gamle var sprukket.

-Fullradie trakter til innsug er på vei.

-Alu reimskive på veiva.

-Nye sterkere svinghjulsbolter.

-Ståldrev på veiva.

-Alle detaljer på motoren er glassblåst.

 

Begynner så smått å få skrapt sammen ting her nå.

Skal også hente ut toppen fra renovering snart, samt levere inn veivparti for letting/balansering så snart jeg har fått tak i clutch.

Mangler også stempler og dyser, men som sagt ting er på gang!

Jeg gleder meg rått til den blir ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår