Gå til innhold

Camaro som bruksbil

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Som overskriften sier, vurderer å kjøpe en 80-talls camaro som bruksbil. Det er jo suverent om sommeren, men lurer nå litt på vinteren. Har kjørt større amcar på vinterføre og det har vært helt greit, så det er jeg ikke bekymret for. Det er vel heller saltet som de øser over veiene her i oslo-området som kan være værre.

Med en skikkelig understellsbehandling skulle det vel være greit? Noen som har erfaring om dette her, så ville jeg vært glad for innspill.

 

Nå vil ikke bilen gå så mye, kjører mc om sommeren så lenge ikke været er for dårlig, og det i seg selv vil vel si at det ikke er så lurt å kjøpe en typisk sommerbil...men har ikke lyst på enda en liten grå bil..

 

Har siktet meg inn på noe slikt som en 86-87 Z28, noen som har erfaring med disse? svakheter, eller feil som går igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Understellsbehandling hjelper selvsagt, men en vinter sliter likevel like mye på bilen som 5-10 sommere. Hvis du kjøper en småsjabby bil er det kansje ikke så nøye, men betaler du 100+ for en strøken en ville jeg parkert den for vinteren.Ellers er vel dette greie biler.En TPI-bil er klart å foretrekke framfor forgasser.Prisforskjellen ved innkjøp blir fort spist opp av forskjellen i forbruket.

Biler uten t-tak er ofte rimeligere og tettere enn de med.Blir en smaksak.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann... !

 

Jeg sier også, IKKE kjøp med t-tak. Jeg har t-tak på bilen min, får den ikke tett...

 

Lykke til videre !

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Ja, t-tak er nok ikke det beste for en eldre bil, blir nok at jeg går for en uten, fordi om det er fint med t-tak når det er tett. Men det ser ut til at det er flere til salgs med enn uten?

 

TPI blir det ganske sikkert. Det er jo flere momenter ved det å kjøpe en strøken bil for å kjøre på vinteren med, er synd å ødelgge en slik bil samtidig som den raser i pris. Fornuft og lyst har en konflikt her nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv kjørt 2. generasjons f-body på vinteren og det var vel greit nok. Hadde sikkert vært bedre med vinterdekk men det er en annen diskusjon.

Tror ikke det er så veldig stor forskjell til en 3. gen, så med skikkelige dekk, bil uten t-tak og anstendig understellsbehandling bør dette være gjennomførbart.

 

Men det skal nevnes at en bil ikke har det særlig bra om vinteren uansett hvilke forhåndsregler man tar, så ikke regn med at bilen er like strøken etter en vinter eller to.

Å tenke på at man ødelegger en slik bil tror jeg ærlig talt ikke jeg hadde bekymret meg for. De er produsert til den store gullmedalje og forsyningen tar ikke slutt med det første.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte min som bruksbil hele året i 4 år i usa. Dette var i midtvesten med en del snø og plenty med kulde. Det positive var at den var alltid lettstartet, uansett temperatur - og at varmeapparatet er meget bra. Bakdelene er at de er lave (min selvf. senket i tillegg(!)) og derfor veldig for blir stående fast, de er relativt "lette" bak og dette kombinert med automat og at TPI er ganske responsiv - gjør det hele litt tricky.

 

Nå skal det nevnes at vinterdekk var jo et ukjent begrep der, så det gikk jo på 275/40x17 F1 rundt om - så det hjalp jo ikke nevneverdig :D Jeg hadde uansett ikke hatt enorme forventninger til at et sett vinterdekk ville ha tatt hånd om alle problemer... Grunnen til at det gikk greit er ene og alene at det var panne-flatt der.

 

Så hvis jeg skulle driste meg til å gi noe råd - så vil jeg si at hvis du er relativt avhengig av bilen eller bor en plass med mye bakker eller evt. dårlig brøyting, så se etter noe annet... Hvis ikke noe av dette er et problem, så er det jo bare å prøve.

 

;)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en 89' Camaro nå i et halvt år og er storfornøyd. Det er sant det som sies, at den ikke er direkte super når det kommer til fremkommelighet på glatt føre. Men sladdene er svært lett å kontrollere! Jeg kjøpte piggfritt i år, for jeg regnet med at piggene bak uansett ville dette ut kjapt. Klarer man å kjøre "pent" er nok piggdekk å anbefale. Min bil har nylig vært understellsbehandlet, men regner med vinteren har tatt på for det. Kommer til å bruke min bil hele året, livet er for kort til å kjøre kjedelige biler!

 

edit:

Når det kommer til svakheter med bilene er det vel ikke noe veldig spesielt for denne modellen. Som med andre amcars med tunge dører kan hengslene bli slitt. Ellers har jeg noe småtteri som må fikses på ledningsnettet. Motoren starter lett og bruker lite bensin, så jeg er fornøyd.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den beste vinterbilen er det nok ikke, men det er ikke så mye bakker her, og brøytinga er bra siden det går mye busser her. Det er vel snart det eneste som blir prioritert..det blir ikke 275 på bilen, det er klart :-). Har kjørt van et par vintre, og værre enn det kan det umulig bli. Er vel sperre/diffbrems på de fleste også vil jeg tro.

 

Men da har jeg fått vite mye, ikke t-tak, tpi , og siden det blir en bruksbil er det antagelig ikke vits i å legge ekstra penger i en bil i utstillingsform.

 

Jepp livet er for kort til å kjøre kjedelig bil, så det blir nok camaro til våren kiddie

 

Takk for konstruktive svar, skulle det blir for ille får jeg heller kjøpe en vinterbil, men skal tåle å stå fast litt først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, åh! Jeg glemte det viktigste: Hvis det er mye snø i oppkjørsel eller steder du ferdes mye, unngå for enhver pris brede framdekk!

De blir et helvete å få gjennom snø som er over 5cm høy.

Kjørte med 255 foran og 275 bak, grei frekommelighet, men i snøen ble det for mye ploging til å komme seg noen steder.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her må nok dekk velges med omhu. Hadde en chrysler cordoba for mange år siden, og tror jeg kjørte med 215.. grove nye piggdekk, det tok seg rimelig bra frem. Var greit helt til alt slapp, da var det over to tonn på egne veier.

 

Uansett hvordan bil man har så blir det jo kjelkete med for brede dekk på vintereføre, men det er ikke pent med noen smale lisser langt inni hjulbrønnene heller..men får satse på bredere sommerdekk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk sykkeldekka jeg brukte da! damndamn Alle sier at amric på vinterføre er heeelt umulig.. Min erfaring er stort sett ritig dekkvalg.. (ikke at jeg har så bred erfaring men...) ;)

 

Har tenkt tanken om en 80-talls Camaro som bruksbil jeg og.

 

Air02.jpg

242 V8

 

*Alle biler som bruker under 1,5 på mila er femi.*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår