Gå til innhold

Ladetrykk vs kompression

Ranger emnet


William

Anbefalte innlegg

En danske har en slik tabell! Den finnes på http://www.powerpage.dk of fins vedlagt.

 

Her er et sistat hentet direkte fra siden:

"Når du vælger din turbo skal du også gøre dig klart hvor højt et ladetryk du vil kører med. Du kan finde det mulige ladetryk i tabellen her under.

Det geometriske kompressionsforhold er din motors kompressionsforhold. Lav en lodret linie op til du møder linien med et effektivt kompressionsforhold på 11,5 hvis du ikke har intercooler og 12 hvis du har intercooler og 12,5 hvis du har både intercooler og vandindsprøjtning. Lav så en vandret linie mod venstre og du kan se hvilket ladetryk du kan lade med.

Værdierne gælder for en 2 ventilet motor der kører på 98 oktan benzin. Der kan lades med lidt højere ladetryk på en 4 ventilet motor med tændrøret centralt placeret."

post-2019-1380485133478_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabell?? Hehe, lykke til med å finne den!:)

 

Det finnes nok et program som kan regne ut en teoretisk best verdi, men om det stemmer i praksis....?

 

Masse som spiller inn her, motorvolum, IC, osv er en ting, men hva du vil bruke bilen til derimot gjør jo saken en helt annen.. F.eks, hvis du skal ha en blodig banebil, så tar du gjerne veldig lav kompresjon, så du kan ha et voldsomt ladetrykk, men da er motoren dau uten ladetrykk.... :\

 

 

 

 

 

 

Det mest interessange med en slik tabell hadde hvert hvor mye fortenning man kan ha ved et gitt ladetrykk\kompresjon, men det lar seg neppe regne ut noe særlig nøyaktig... Du kan jo ha 10 i komp på 0.6bar, med 5 graders fortenning, og 8 i komp med 12 grader f.eks.. eller 8 i komp med 5 graders fortenning og 1.6 bar... osv.. Hmmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke det finnes noe entydig svar på da det er mange forhold som spiller inn. I "gamle" dager het det seg at jo lavere grunnkompresjon jo høyere trykk kunne man kjøre med, og man kunne vel da utarbeide tabeller, ganske "teoretiske" riktig nok...

 

Dette gjelder idag bare til en viss grad. Moderne motorstyring gjør at man kan kjøre høyere ladetrykk på relativt høy grunnkompressjon, med bedre karakteristikk som resultat.

 

Temperatur på innsugsluft (intercooler) spiller også en viktig rolle. :)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forskjellig hva folk anbefaler som grunnkompresjon på turbomotorer i dag. er sant som noen sier her at med moderne sprut kan man ha relativt bra ladetrykk med høy kompresjon.

 

Men med lavere kompresjon kan man kjøre høyrere turbotrykk. Det finnes en grense for hvor høy statisk kompresjon man kan kjøre. skal man kjøre 2 bar ladetrykk anbefales ikke høy grunnkompresjon. (husker ikke i farten hvor mye statiske kompresjonen øker ved trykk)

 

15:1 er høyeste kompresjon man tjener noe på. Da må man som oftest bruke vedlig høy oktan bensin for å unngå tenningsbank. Men man må også ta hensyn til VE på motoren.

 

Det vil alltid være en maks grense for hva slags trykk man kan kjøre på høy grunnkompresjon, men datasprut har gjort at man kan kjøre mer på grensen av hva som er mulig. Skal man kjøre høyt trykk, anbefales ikke høy grunnkompresjon.

 

(dette innlegget ble skrevet med rundt 8 i promille, så tar hensyn til evnt skrivefeil og faktafeil.)

Rallye Golf (med 16v turbo en gang i fremtiden.)

 

X Volvo 360 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår