Session^ Skrevet Februar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2006 http://www.eu-upplysningen.se/templates/EUU/standardRightMenuTemplate____1706.aspx Her ser dere Svenskenes nye muligheter. Det heter seg at norge også må følge denne loven innen ca. 10 år pga. EØS avtalen. Synd det tar så lang tid. Et søk i arkivene til vg og dagbladet vil vise en artikkel om akkurat dette for de som er interessert. Siter Rockford Fosgate Focal Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pals Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 Hadde vi bare vært medlem, så.. Enda en fordel med EU notert. Skal ta den frem i neste diskusjon. Siter Volvo 444ES -53, MB C180-00 MB SLK200K-09 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
detuktioner Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 Da vet jeg HVILKEN bil jeg skal ha! :) EDIT: Flisespikkeri' knock Siter '86 Vw Polo 86c Coupé Vi lærer alle av våre feil....Eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 HVILKEN bil mener du vel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Februar 3, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 3, 2006 Uhm... Hvilken avgift er det som forsvinner? Momsen forsvinner neppe. Registreringskostnadene (vekt, volum, effekt) forsvinner definitvit ikke, og toll/avgifter ved innførsel har vi jo ikke i utgangspunktet. Så.. hvilke lettelser sitter man egentlig igjen med? Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jantore Skrevet Februar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2006 Uhm...Hvilken avgift er det som forsvinner? Momsen forsvinner neppe. Registreringskostnadene (vekt, volum, effekt) forsvinner definitvit ikke, og toll/avgifter ved innførsel har vi jo ikke i utgangspunktet. Så.. hvilke lettelser sitter man egentlig igjen med? Vi har en engangsavgift jo som er Vekt, Volum og motoreffekt. Siter -98 Suzuki Jimny 4x4 -92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim x85 Suzuki SJ413 4x4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Februar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2006 Det var den jeg mente når jeg skrev registreringskostnadene. Men den vil vel ikke falle bort pga EØS vel? Den gjelder jo på alle biler som blir registrert, samme om den er 10 år gammel fra tyskland eller splitter ny fra norge. Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Februar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2006 Jepp... engangsavgiften vår er knyttet til 1. gangs registrering av kjøretøy i Norge og går dermed klar av EØS-regelverket om frihandel og konkurranse. Det koster INGENTING i toll eller avgifter å importere en hvilken som helst bil til Norge, kun moms slik som i alle andre europeiske land. Engangsavgiften utløses og betales først når du vil registrere bilen på norske skilt! Dette kom for noen få år siden for å kunne beholde engangsavgiften overfor EØS-regelverket, og ble vel egentlig til stor glede for bla. bruktimport-firmaer som dermed slapp å legge ut avgiftene på forhånd før bilen var solgt, samt at de dermed kunne tilby kunden å selv bestemme om de ville registrere f.eks en Chevrolet Suburban som enten varebil, personbil, lastebil osv. Nødvendig ombygging kunne da foretas først når bilen var solgt og skulle registreres. Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
twinflower Skrevet Februar 4, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 4, 2006 Så, det vi sitter igjen med å eventuelt spare om 10 år er... ingenting? Siter 1998 BMW 318i 2005 BMW 116i 1995 Ford Mondeo 1991 Mazda 323 1983 Golf Diesel (52hk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest 426hemi Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 Uhm...Hvilken avgift er det som forsvinner? Momsen forsvinner neppe. Registreringskostnadene (vekt, volum, effekt) forsvinner definitvit ikke, og toll/avgifter ved innførsel har vi jo ikke i utgangspunktet. Så.. hvilke lettelser sitter man egentlig igjen med? Helt enig med deg. Synes litt synd på dere, som tror at staten ikke tar igjen de tapte bilavgiftsmilliardene på andre ting, som feks å doble bensinprisen. Et slikt argument som lavere bilavgifter betyr INGENTING for meg mhp ja/nei spørsmålet. Rett og slett fordi jeg ikke er så naiv at jeg tror staten gjør noe til det "bedre". Et tips til dere som ønsker nye avgiftsregler aller mest: FLYTT! (til sverige) Er enig i at avgiftene er alt for høye, men jeg har gitt opp norge for lengst når det gjelder temaet bil, og synes nesten synd på dem som tror på bedre tider og kjemper videre... Bortkastede timer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Apoc_ Skrevet Februar 6, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 6, 2006 Et lite moment dere solidariske mennesker bør tenke på angående saken. Sett at det ble billigere å handle bil i utlandet, da ville mange flere importere og salget av biler ville sunket i Norge. Det betyr jo konkurs og arbeidsledighet for mange mennesker. Dette er det klassiske argumentet mot EU. Som går igjen i de fleste diskusjoner om import. Siter 1989 - Volvo 740 TIC - B230FT - Prosjekt 1985 - Volvo 740 GL - B230A - Bruksbilen 1993 - Opel Omega 3000 24v - C30SE - Solgt 1984 - Volvo 740 GL - B230A - Solgt Ø.K: Add-on styling til Volvo 7-serie, evt noen som støper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kane Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Nå har det seg sånn at det det allerede ER billigere å handle bil i utlandet (Ja selv etter Norske avgifter), men det har fått et såpass frynsete (Urettferdig frynsete vel og merke) rykte og det er endel papirarbeid som folk flest ikke gidder å bry seg med. Så at det vil føre til konkurser of det som værre er, er nok en sterk overdrivelse. Staten skal ha inn sine kroner uansett hva de setter ned prisen på, så at det i den store sammenhengen skal bli rimeligere å bo i dette landet kan vi nok se langt etter. EU har vel blitt såpass stort at vi, med unntak av et par småting, egentlig bare kunne vært medlemmer. Det spiller ingen rolle lengre. Det som derimot bekymrer meg er Euroen. Den kan bli grådig skummel å innføre for et lite land med få stemmer. Alle de pengene vi sitter med kan plutselig halveres i verdi kun fordi det passer Tysklands økonomi. Men om vi er medlemmer eller ikke spiller ingen rolle lengre... Med unntak av at sprit og røyk kvoten blir langt større da. :D Siter Matpakketransport: 85 Volvo 740GL Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI 740 hugges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LLH Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 synes ikke bil i seg selv er nok til og gå inn i EU. Men jeg er NEI mann.. mange ting som taler for det gitt.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.