Gå til innhold

Svensk import i eu. feigt!

Ranger emnet


Session^

Anbefalte innlegg

http://www.eu-upplysningen.se/templates/EUU/standardRightMenuTemplate____1706.aspx

 

Her ser dere Svenskenes nye muligheter. Det heter seg at norge også må følge denne loven innen ca. 10 år pga. EØS avtalen. Synd det tar så lang tid. Et søk i arkivene til vg og dagbladet vil vise en artikkel om akkurat dette for de som er interessert.

Rockford Fosgate

Focal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm...

Hvilken avgift er det som forsvinner?

Momsen forsvinner neppe.

Registreringskostnadene (vekt, volum, effekt) forsvinner definitvit ikke, og toll/avgifter ved innførsel har vi jo ikke i utgangspunktet.

 

Så.. hvilke lettelser sitter man egentlig igjen med?

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm...

Hvilken avgift er det som forsvinner?

Momsen forsvinner neppe.

Registreringskostnadene (vekt, volum, effekt) forsvinner definitvit ikke, og toll/avgifter ved innførsel har vi jo ikke i utgangspunktet.

 

Så.. hvilke lettelser sitter man egentlig igjen med?

 

Vi har en engangsavgift jo som er Vekt, Volum og motoreffekt.

-98 Suzuki Jimny 4x4

-92 Mazda RX7 1.3L Singel Turbo Garret T04E 60 trim

x85 Suzuki SJ413 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp... engangsavgiften vår er knyttet til 1. gangs registrering av kjøretøy i Norge og går dermed klar av EØS-regelverket om frihandel og konkurranse. Det koster INGENTING i toll eller avgifter å importere en hvilken som helst bil til Norge, kun moms slik som i alle andre europeiske land.

Engangsavgiften utløses og betales først når du vil registrere bilen på norske skilt!

 

Dette kom for noen få år siden for å kunne beholde engangsavgiften overfor EØS-regelverket, og ble vel egentlig til stor glede for bla. bruktimport-firmaer som dermed slapp å legge ut avgiftene på forhånd før bilen var solgt, samt at de dermed kunne tilby kunden å selv bestemme om de ville registrere f.eks en Chevrolet Suburban som enten varebil, personbil, lastebil osv. Nødvendig ombygging kunne da foretas først når bilen var solgt og skulle registreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm...

Hvilken avgift er det som forsvinner?

Momsen forsvinner neppe.

Registreringskostnadene (vekt, volum, effekt) forsvinner definitvit ikke, og toll/avgifter ved innførsel har vi jo ikke i utgangspunktet.

 

Så.. hvilke lettelser sitter man egentlig igjen med?

Helt enig med deg.

Synes litt synd på dere, som tror at staten ikke tar igjen de tapte bilavgiftsmilliardene på andre ting, som feks å doble bensinprisen.

Et slikt argument som lavere bilavgifter betyr INGENTING for meg mhp ja/nei spørsmålet.

Rett og slett fordi jeg ikke er så naiv at jeg tror staten gjør noe til det "bedre".

Et tips til dere som ønsker nye avgiftsregler aller mest: FLYTT! (til sverige)

 

Er enig i at avgiftene er alt for høye, men jeg har gitt opp norge for lengst når det gjelder temaet bil, og synes nesten synd på dem som tror på bedre tider og kjemper videre... Bortkastede timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite moment dere solidariske mennesker bør tenke på angående saken. Sett at det ble billigere å handle bil i utlandet, da ville mange flere importere og salget av biler ville sunket i Norge. Det betyr jo konkurs og arbeidsledighet for mange mennesker. Dette er det klassiske argumentet mot EU. Som går igjen i de fleste diskusjoner om import.

1989 - Volvo 740 TIC - B230FT - Prosjekt

1985 - Volvo 740 GL - B230A - Bruksbilen

1993 - Opel Omega 3000 24v - C30SE - Solgt

1984 - Volvo 740 GL - B230A - Solgt

 

Ø.K: Add-on styling til Volvo 7-serie, evt noen som støper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg sånn at det det allerede ER billigere å handle bil i utlandet (Ja selv etter Norske avgifter), men det har fått et såpass frynsete (Urettferdig frynsete vel og merke) rykte og det er endel papirarbeid som folk flest ikke gidder å bry seg med.

Så at det vil føre til konkurser of det som værre er, er nok en sterk overdrivelse.

 

Staten skal ha inn sine kroner uansett hva de setter ned prisen på, så at det i den store sammenhengen skal bli rimeligere å bo i dette landet kan vi nok se langt etter.

 

EU har vel blitt såpass stort at vi, med unntak av et par småting, egentlig bare kunne vært medlemmer. Det spiller ingen rolle lengre.

Det som derimot bekymrer meg er Euroen. Den kan bli grådig skummel å innføre for et lite land med få stemmer.

Alle de pengene vi sitter med kan plutselig halveres i verdi kun fordi det passer Tysklands økonomi.

Men om vi er medlemmer eller ikke spiller ingen rolle lengre... Med unntak av at sprit og røyk kvoten blir langt større da. :D

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår