ss242 Skrevet Februar 2, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 2, 2006 Nå har jo B&O sine ICE moduler begynt å slå an hos mange mindre produsenter av effektrinn for hjemmebruk. Har det kommet, eller kan det forventes noe lignende innen bilstereo snart? Burde ikke være vanskelig å bruke akkurat de samme modulene heller. Er helt råe specs på de, f.eks Midgard Audio Oberon 6.1 (i forhold til pris) Power RMS@8ohm, 0,1 % THD 600W Power RMS@4ohm, 0,1 % THD 1000W Max RMS 1200W 2ohm stabil Damping factor @ 8ohm/1kHz 1600 (Stiger jo lavere frekvensen er iflg. produsent) 7000kr for en ferdig monoblokk til Hifi, og den er av de dyreste. Finnes 2k med samme moduler ferdig for et par lapper til. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet April 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2006 Nå har Pioneer kommet med sin PRS serie, noen flere på vei? Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet April 10, 2006 Rapporter Share Skrevet April 10, 2006 Eclipse har ICE power-forsterkere. Jeg tror (og håper) vi får se ennå flere ICE power-baserte saker. Det beste hadde såklart vært egne ASP-moduler med 12V strømforsyninger, men 230V versjonene har ennå ikke blitt frigitt for selvbyggere (og kommer sannsynligvis ikke til å bli det), så dèt er nok å håpe på for mye.. EDIT: man kan bruke nøyaktig samme forsterkermodulene. Forskjellen ligger i strømforsyningsdelen (12V istedetfor 230V). Switchmode-strømforsyningen på ASP-modulene skal være meget, meget bra. Èn ASP-modul kan i tillegg til seg selv også forsyne opptil 2 A-moduler med strøm (ASP-modulene kommer med "innebygget" strømforsyning, A-modulene gjør ikke). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
spurv Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 Finnes det ikke allerede gode klasse D forsterkere i bilstereon da ? Eks.: Lanzar OPTI2000D. Koster ca 5000kr i norge ( 4000 ferdig importert gjennom http://www.megabillig.com ). 700watt @4ohm 1100watt@2ohm 2000watt@0,5ohm (stable) Har selv en slik, og den får da godt med liv i mine 2 RF power Stage 1 12". (forsterker jobber da på 1ohm i mitt oppsett). Finnes sikkert enda bedre til rundt 7000kr. Lanzar har jo en som heter OPTI4000D og :).. den har jo helt ville specs. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 Finnes det ikke allerede gode klasse D forsterkere i bilstereon da ? Eks.: Lanzar OPTI2000D. Koster ca 5000kr i norge ( 4000 ferdig importert gjennom http://www.megabillig.com ). 700watt @4ohm 1100watt@2ohm 2000watt@0,5ohm (stable) Har selv en slik, og den får da godt med liv i mine 2 RF power Stage 1 12". (forsterker jobber da på 1ohm i mitt oppsett). Finnes sikkert enda bedre til rundt 7000kr. Lanzar har jo en som heter OPTI4000D og :).. den har jo helt ville specs. Det vi snakker om her, er fullrange kl.D trinn. Disse Lanzar ampene fungere ikke i hele frekvensområdet. ICE Power modulene er svært spennede. Dem er faktisk så pass gode at selv Jeff Rowland har valgt å benytte disse i en konstruksjon. Det er derimot svært lett å gjøre feil, har jeg forstått på dem som har lekt litt med dem. Det kan lett låte sterilt og udynamisk, særlig i mellomtonen. Dem har dog fått mye fin omtale der hvor ting er gjort riktig. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 LC Audio solgte også en egen 12V svitsjets strømforsyning til sine ZapPulse klasse D-moduler (man kunne få dem i en annen versjon også, til bruk sammen med The End-modulene) for en stund siden, men de ser ut til å ha forsvunnet nå. Jeg antar at ikke de solgte tilstrekkelig. Hypex har også klasse D-moduler på markedet (enten direkte fra Hypex selv, eller fra Eltek), men disse får man ikke kjøpt 12V strømforsyninger til, så det måtte man i tilfelle lagd selv. Og man bør helst ha mer enn litt peiling før man begynner å rote med svitsj-forsyninger... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cossie power Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 de nye ampene til alpine,PDX er klasse D fullrange,jeg skal bruke dem i bilen min år..... Siter Cosworth,the search for power. prosjekt electric orange :http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=125413 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 Hypex har også klasse D-moduler på markedet (enten direkte fra Hypex selv, eller fra Eltek), men disse får man ikke kjøpt 12V strømforsyninger til, så det måtte man i tilfelle lagd selv. Og man bør helst ha mer enn litt peiling før man begynner å rote med svitsj-forsyninger... Samtidig har jeg mine tvil om at Hypex modulene innehar samme kvalitet som ICE Power og ZapPuls. Fordelen med ZapPuls er jo også at disse kan bygges med en Linkwitz/Greiner. Dette er jo svært spennede til High-End bassløsninger. Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet April 11, 2006 Rapporter Share Skrevet April 11, 2006 Sant det :) På DIYaudio har det vært mye frem og tilbake om hva som er "best" av LC Audio og Hypex (både Lars Claussen og konstruktørene av Hypex-modulene "henger" der), men ICE power er nok uansett endel hakk foran ja. Det er ihvertfall inntrykket jeg sitter igjen med. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg