Gå til innhold

Anlegg bygges for første gang

Ranger emnet

Allright

Anbefalte innlegg

Hei ;)

Nå skal min første bilstereo bygges.

Trenger litt hjelp til hva jeg skal kjøpe, så jeg får se ca hvor mye penger jeg trenger.

Det jeg har er:

*Pioneer DEH-P9600MP.

*Alpine SPR-694A

2-veis koaksial høyttaler. Maks effekt 200W, 50W nominell effekt. Frekvensrespons: 48 Hz - 35 kHz. Følsomhet: 92 dB/W/m. Referanse serie.

*2 farad`s kondensator

*2 stk Fubr-12

1800 watts power handling 700 Watts RMS 200 oz. magnet 2” ASV voice coil SPL 91 dB Fs: 33.5 Hz Vas: 1.72 cu.ft. Qms: 4.66 Qes: 0.55 Qts: 0.4939 Xmax: 0.6" Sealed box: 1 cu. Ft. Ported box: 2.2 cu.. Ft. Tuning: 34 Hz Port Size: 4”(dia)x10.25”(length) # of ports:1

Det jeg trenger er tips til forsterker til subbene.

Hvilket frontesett annbefales ? kan tenke meg å bruke rundt 1500kr.

Forsterker til frontesettet og bakhøytalere.

Hvor tjukke kabler trenger jeg ?

Holder dynamoen i bilen? må jeg ha ekstra batteri ?

Mange spm på engang, men håper på svar ;)

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe har du spilt Nordicmafia nå, hehe

Nope har aldri spilt, er bare et gammelt forumtroll ;)

Fikk jo ikke så meget med svar og posten havnet jo langt nede på andre siden :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at ingen klarer å svare her, enda det er så mange her inne med nok kunnskap om dette. Er det bare fordi dere ikke gidder ?

Eller er det noe jeg har glemt å ta med som gjør det umulig å svare på denne posten ?

Har jo lagt her i 3dager uten et eneste svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, kabelmessig bør du absolutt ha 50mm kabel om du skal bruke en forsterker som får litt futt i de subbene. vil anbefale en forsterker på rundt 2000W+ RMS.

så vidt jeg kan se er det dobbel 4 ohms spole på elementene? da burde du vel nesten hatt en 2-kanaler som yter sitt beste i 4 ohm, eller en monoblokk som yter sitt beste i 1 ohm. men er litt usikker på hva som vil være det beste valget av forsterker.

når det gjelder dynamo og batteri kommer det i og for seg an på hva du har ifra før av. men dynamoen bør helst ha litt kraft i seg. batteriet er det ikke noe fare med om dynamoen er kraftig nok. men et bra batteri i tillegg er selvfølgelig absolutt ingen dum ide. spesielt om du skal stå rolig og spille uten motoren i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, kabelmessig bør du absolutt ha 50mm kabel om du skal bruke en forsterker som får litt futt i de subbene. vil anbefale en forsterker på rundt 2000W RMS.

så vidt jeg kan se er det dobbel 4 ohms spole på elementene? da burde du vel nesten hatt en 2-kanaler som yter sitt beste i 4 ohm, eller en monoblokk som yter sitt beste i 1 ohm. men er litt usikker på hva som vil være det beste valget av forsterker.

når det gjelder dynamo og batteri kommer det i og for seg an på hva du har ifra før av. men dynamoen bør helst ha litt kraft i seg. batteriet er det ikke noe fare med om dynamoen er kraftig nok. men et bra batteri i tillegg er selvfølgelig absolutt ingen dum ide. spesielt om du skal stå rolig og spille uten motoren i gang.

Oida hadde sett for meg rundt 1200watt rms monoblokk.

Så da vil det kanskje være lurt å få tak i 2stk 2 x 500watt rms * 4ohm ?

Er dobbel spole ja i 4ohm.

Skal vell ikke stå så mye rolig å spille, så da er det altså liten vits med ekstra batteri ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200W går fint det også selvfølgelig, men det blir vel kanskje litt lite om du skal utnytte elementene fult ut. er i praksis ikke Så stor forskjell på 1200W og 2000W, selv om det er stor forskjell på tallene, men det spørs jo hva du er ute etter å oppnå.

dynabel har jo en rimelig 1200W forsterker til rundt 4000,-. også har vi jo for eks soundmagus 3000W forsterker til litt mindre (ca 3600,-). sistnevnte har lav kvalitet, men gir mye effekt for pengene om det bare er lydtrykk du er ute etter.

edit: soundmagus forsterkeren er ikke stabil i 1 ohm, men kjører du den i 4 ohm er den oppgitt til ca 1800W RMS. da har du også litt headroom å gå på.

er en på forumet her som har god erfaring med forsterkeren. men personlig har jeg ikke vært mye borti den i praksis. så tør ikke si så mye om hvordan den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1200W går fint det også selvfølgelig, men det blir vel kanskje litt lite om du skal utnytte elementene fult ut. er i praksis ikke Så stor forskjell på 1200W og 2000W, selv om det er stor forskjell på tallene, men det spørs jo hva du er ute etter å oppnå.

dynabel har jo en rimelig 1200W forsterker til rundt 4000,-. også har vi jo for eks soundmagus 3000W forsterker til litt mindre. sistnevnte har lav kvalitet, men gir mye effekt for pengene om det bare er lydtrykk du er ute etter.

Ja nå skal ikke jeg væremed i noen SQ konkurranse da.

Er bare ute etter godt med trøkk i bilen, så lenge det trøkker bra er det mindre nøye med lydkvaliteten. kiddie

Hvor selger de soundmagnus forsterkere da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant dette brukt:

2stk Alpine MRD-M605

• 400W x 1 RMS (4ohm, 14.4V, 1% THD+N)

• 600W x 1 RMS (2ohm, 14.4V, 1% THD+N)

Vil det funke å kjøre 2 sånne i 2ohm ? eller blir det i minste laget ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider