Big-Z Skrevet Mai 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2003 Er det noen forskjell på Pop off og dump ventil?? Siter -skal se, kanskje om jeg får tid skulle jeg nok gjerne ha men det kan nok ikke ta lang tid men jeg rekker det nok ikke før det er for sent..... Betyr det grønne lyset at jeg skal kjøre?? -90 VW Passat cl stv 2.0L -87 Hvit/Krokan Golf Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Mai 16, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 16, 2003 Originally posted by Big-Z Er det noen forskjell på Pop off og dump ventil?? Hei! Ja det er stor forskjell! Det er bare det at mange bruker feil navn på ting til tider.. Les denne posten du.. Mange har lurt på dette før ;) http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=1192&highlight=popoff+dump Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Turismo 3 Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Er ikke helt enig i det altså.. Håper dette kan klare opp i noe!! Dump valve, dumpventil, pop-off, resirkuleringsventil, avlastningsventil? Avlastningsventil er fellesbegrepet på alle typene. Som du sikkert vet er det to forskjellige former for avlastningsventiler. Den ene resirkulerer ladeluften tilbake til innsuget -såkalt closed loop, mens den andre evakuerer trykket ut til friluft. Sistnevnte gir den vanvittig råe lyden som de fleste av oss bare "må ha"! . Hva er hensikten med en avlastningsventil? Det er når turboen blåser for fullt og du slipper gassen (f.eks. for å gire) at behovet melder seg. All den luftmengde som turboen for øyeblikket produserer har nå ingen vei å gå; -du har stengt døra, eller rettere sagt lukket gasspjeldet. Turboen snurrer nå med kanskje 80 000 o/min og leverer dermed betydelige luftmengder. Denne strømmen av luft møter nå en blindvei. Dette medfører en kraftig trykkbølge foran gasspjeldet som like etterpå slår bakover igjen mot kompressorhjulet. Dette representerer en vesentlig belastning på kompressorskovlene -samt at det reduserer rotasjonen, les turbotrykket. Nå må vi på nytt bygge opp turbotrykk for å få kraft. Dette tar tid, og kalles turbolag. Hvor bør popoff-ventilen monteres? De fleste benytter uttaket til den originale resirk. ventilen. Dette er enkelt, krever ingen modifisering, og gir den herlige lyden som de flertallet vil ha. Dette er derimot ikke optimalt. Årsaken er at med denne løsningen står avlastningsventilen før intercooleren. Dette medfører at når man "dumper" ladeluften, dreneres intercooleren "baklengs". D.v.s. ladeluftstrømmen snues og tømmes i motsatt retning i forhold til den vanlige flowretningen. Dette betyr at man får motgående luftstrømmer, samt at ved neste gasspådrag må først ladeluftkjøleren "fylles" før ladetrykket kommer frem til gasspjeldet. Det optimale er å få plassert dumpventilen så nærme gasspjeldet som mulig. Da opprettholder du rett flowretning i tillegg til at du har luft tilgjengelig med en gang du gir gass. Dersom du har et stål eller aluminiumsrør like før gasspjeldet kan du med TurboXs dumpventil kitet sveise inn enten den medfølgende alu. eller stålrørmunnstykket. Dersom du har en gummirørføring må du kappe denne og sette inn et T-rør. Ulemper med dumpventiler, pop off. Hvis du har ettermontert en dumpventil og at motoren din har en luftmengde/masse-måler vil den luften du "dumper" bli registrert som forbrukt luft. D.v.s. at motorstyreenheten doserer bensin til denne luftmengden. Dette vil du kjenne som litt "lugging" i enkelte situasjoner når du gir gass like etterpå. Siter 88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd 75 Ford Escort MK2 RS2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Gran Turismo 3: Du tar feil feil feil.. Pop-off er en sikkerhetsventil som løser ut når trykket i rørene blir for stort, f.eks ved en defekt wastegate eller skenende ladetrykk av en eller annen grunn. Noen av dem lukker selv igjen, men andre må du fysisk lukke igjen. Hvis folk hadde giddet å søke litt hadde vi sluppet alle disse gjengangerne.. :( Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Turismo 3 Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 http://www.autopower.no/ Nederst i venstre hjørne finner du en meny der du kan klikke på pop-off, dump-valve eller avlastnngs-ventil samme hva du trykker på havner du på det jeg skrev i sted... Hvis det ikke er sant må vi maile dem og be dem rette det opp! Siter 88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd 75 Ford Escort MK2 RS2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skaftetryne Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Det eg ikkje skjønnar er kvifor i SVARTE-KUK-KØLLE-BALLE nokon skal skrive ei forklaring på noko dei ikkje er sikre på????:mad: Det skapar berre forvirring med slike falske profetar. Er det så for mykje å be om at ein kan læra seg ting sjølv før ein lærar andre???????? OG NÅ, VED CROM OG GAMLE ERIK: POP-OFF ER IKKJE DET SAME SOM DUMP VENTIL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Siter Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt. Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gran Turismo 3 Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Kan du ikke si hva det er da... Kan ikke være så stor forskjell på det.. det sitter jo bare i mellom gass-spjeldet og turboen... Sjokolade kake og bløt kake er ikke 100% det samme men begge er kake og smaker godt,... Er det riktig i forhold til diskusjonen? Siter 88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd 75 Ford Escort MK2 RS2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ratata Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Originally posted by Gran Turismo 3 Kan du ikke si hva det er da... Kan ikke være så stor forskjell på det.. det sitter jo bare i mellom gass-spjeldet og turboen... Sjokolade kake og bløt kake er ikke 100% det samme men begge er kake og smaker godt,... Er det riktig i forhold til diskusjonen? LOL blah Siter ~Ratata~ 4 doors - no waiting http://www.drive4fun.net No Turbo Shit, Just Real Power! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Originally posted by Gran Turismo 3 Kan du ikke si hva det er da... Kan ikke være så stor forskjell på det.. det sitter jo bare i mellom gass-spjeldet og turboen... Sjokolade kake og bløt kake er ikke 100% det samme men begge er kake og smaker godt,... Er det riktig i forhold til diskusjonen? Hvis du hadde sett hva eiriko skrev... Dump ventil,blow of valve(bov) er den som lager den beryktede "ptysjh" lyden når du slipper gassen etter pådrag. Det finnes resik. dump ventiler som du ikke får så mye lyd av men er bedre på noen motorer pga. luftmassemåleren. Popp off er en sikkerthetsventil som "popper" når det blir for høyt trykk og da har man ikke mere trykk intill man fysisk setter den på igjen(på de fleste).Den er på noen biler der man lader mye og ting kan gå ganske galt:) Ble også brukt på cart for å hindre att noen ladet for mye i henhold til reglende. De sittervel mellom turbo og gasspjel. Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OleC Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Originally posted by Gran Turismo 3 Kan du ikke si hva det er da... Kan ikke være så stor forskjell på det.. det sitter jo bare i mellom gass-spjeldet og turboen... Hvis du leser innlegget til eirikkoo så skjønner du hva forskjellen er.... Pop off ventil er en sikkerhetsventil som unngår overladning av luft slik at motoren går til ***** Dump ventil er den ventilen som lager ptsjjj lyden... Denne drives av en fjer og vakum, og så vidt jeg har skjønt så hindrere den i at turboen stopper helt å spinne som igjen resulterer i forsiinkelse i turboen. Håper jeg har forstått ting riktig, og rett meg hvis jeg tar feil Siter VW 1200 -63 VW Polo -01 VW Golf -75 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Originally posted by OleC Hvis du leser innlegget til eirikkoo så skjønner du hva forskjellen er.... Pop off ventil er en sikkerhetsventil som unngår overladning av luft slik at motoren går til ***** Dump ventil er den ventilen som lager ptsjjj lyden... Denne drives av en fjer og vakum, og så vidt jeg har skjønt så hindrere den i at turboen stopper helt å spinne som igjen resulterer i forsiinkelse i turboen. Håper jeg har forstått ting riktig, og rett meg hvis jeg tar feil Det er rett,dumpen slipper ut trykket for å hindre att luften skal "slå" inn i gassspjelet og tilbake i turbinhjulet og bremse dette:) Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Schlasken Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 *sukk* samme gamle diskusjonen, dette må være den mest utbredte "feilen" blandt bilinntreserte. tilogmed tommy rustad tar feil på dette punktet... blir mye vranglære :rolleyes: også er det alltid noen bedrevitere som er 100% sikkre på at dem har rett, selv om dem tar grunndig feil. Siter - '72 Datsun 240z rb26dett - '91 Skyline gts-t rb26dett x '84 Nissan Silvia s12 x '86 Nissan Bluebird Turbo x '89 Nissan 200sx Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Det største problemet for tiden er vel at samtlige reportasjer i bilsport om turbobiler, skriver pop-off istedet for dump :D DET STO I BILSPORT! :D Rustad, og Larsen hjelper vel ikke til i jungelen av ord heller nei :) Siter 03` Volvo V70 d5 197hk 470nm 01` Seat Leon 4x4 20vT X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 til en av moderatorene: kan dere legge ut en link eller sticky eller noe med denne linken på? http://www.henningl.no/bilforumet/faq/index.php?catid=1 Så slipper vi sånne spm.konstant:) Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eirikoo Skrevet Mai 19, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 19, 2003 Originally posted by Gran Turismo 3 http://www.autopower.no/ Nederst i venstre hjørne finner du en meny der du kan klikke på pop-off, dump-valve eller avlastnngs-ventil samme hva du trykker på havner du på det jeg skrev i sted... Hvis det ikke er sant må vi maile dem og be dem rette det opp! At et firma tar feil gjør det ikke mer riktig. Link fra how stuff works beskriver hvordan den fungerer på enkelte løpsbiler. Edit: Så nå at du hadde klippet elegant fra deres sider og ikke skrevet det selv. Siter -97 STi3 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.