Gå til innhold

Forskjell Pop off og Dump valve?

Ranger emnet


Big-Z

Anbefalte innlegg

YESSSS! En ny "Dump = Påppåff ?" diskusjonen har startet på

dette forumet. ( 4. gangen ?)

Kan ikke noen også snike inn et spørsmål om Audi 1.8T tåler

å dumpe til atmosfære uten at "bilen går i stykker" så er

helgeunderholdningen i boks. :D

 

Ikke gi dere enda !

2004 Mazdaspeed MX-5 Turbo

 

Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by arildh

YESSSS! En ny "Dump = Påppåff ?" diskusjonen har startet på

dette forumet. ( 4. gangen ?)

Kan ikke noen også snike inn et spørsmål om Audi 1.8T tåler

å dumpe til atmosfære uten at "bilen går i stykker" så er

helgeunderholdningen i boks. :D

 

Ikke gi dere enda !

 

hihihi :D

 

Svaret på disse spørsmålene er jo veldig bra besvart i den gamle tråden Ola postet da!

Den tråden kan regnes som fasit! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. først: hva gjør en blow off ventil:

Når du drar turbomotoren din til 7000 omdreininger, slipper gassen, hva skjer da? jo, gasspjeldet lukkes, og motoren begynner å sakke av på turtallet. Det gjør ikke turboen! den fortsetter å snurre, og lage trykk/blåse luft. dette skaper en trykkbølge i retning fra turboen mot spjeldet, som er ganske sterk, siden lufta ikke har noe sted å gjøre av seg. når denne bølgen treffer spjeldet. vil den snu, og slå tilbake mot kompressoren. dette gir en plystrelyd, når lufta prøver å gå tilbake forbi impelleren, og sakker kompressorhjulet betydelig (turbo lag) , i tillegg til at det kan ødelegge det. når turboen har blitt sakket ned, må vi spole den opp igjen for å få turbotrykket opp...

Blow off valven aktiveres ved hjelp av vakuumet på den andre siden av spjeldet, da slipper den ut det høye trykket som liggermellom kompressoren og spjeldet.

 

En dumpventil gjør akkurat det samme!

 

Altså Dump=BOV

 

så var det den resirkulerende dump ventilen.... den heter egentlig ikke det, den heter Compressor Bypass Valve (CBV), denne sender, i motsetning til BOV og dump, luften som er til overs inn igjen foran impelleren..(derav Bypass... )

 

Pop off er så vidt jeg har forstått en overtrykksventil som åpner ved ett gitt trykk, og som ikke er styrt av noeannet enn en fjær, som på noen pop-ventiler kan justeres (ve då bestemme fjærspenningen; justerbart ladetrykk vha pop, f.eks. hvis man ikke har wastegate)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg faktisk kaste litt bensin på bålet!! heheheheh :D :D :D

 

Vi er nå blitt enige om at det er forskjell på dumpvalve og pop off valve. MEN:

 

Mange her som sier at med dumpventil får man raskere trykk ved giring, og at man slipper å bygge opp trykket fordi turboen fortsetter å spinne.

 

Mitt kritiske spørsmål er da :D : Hvorfor slipper man å bygge opp trykk igjen når den åpne dumpen slipper alt trykket ut i friluft? Da vil jo faktisk trykkrørene være tomme for luft, mao betyr det at man faktisk MÅ bygge opp trykket igjen.

 

Mange av de store tunerne i det store urland kjører faktisk UTEN dumpvalve. Teorien er at trykket forblir i rørene og man slipper å bygge opp trykket igjen. Om turboen spooler opp like raskt?? jeg vil anta at den gjør det.

 

Er det noen her med hånda på hjerte kan si at dem har opplevd turbohavari pga at bilen er kjørt UTEN dump?

 

Og enda en liten sak på tampen. Hvis noen av dere har en hårføner hjemme (tror dette trikset kan funke med støvsuger også) prøv å stenge for utløpet. Hva skjer med turtallet?? BINGO!! Det stiger først for så å synke litt igjen. Dette er faktisk en teori som MrRallycross har prøvd med stor suksess.

 

Kom igjen nå folkens.... gi meg noen seriøse svar på dette heheheh.... :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MrHappy

Nå skal jeg faktisk kaste litt bensin på bålet!! heheheheh :D :D :D

 

Vi er nå blitt enige om at det er forskjell på dumpvalve og pop off valve. MEN:

 

Mange her som sier at med dumpventil får man raskere trykk ved giring, og at man slipper å bygge opp trykket fordi turboen fortsetter å spinne.

 

Mitt kritiske spørsmål er da :D : Hvorfor slipper man å bygge opp trykk igjen når den åpne dumpen slipper alt trykket ut i friluft? Da vil jo faktisk trykkrørene være tomme for luft, mao betyr det at man faktisk MÅ bygge opp trykket igjen.

 

Mange av de store tunerne i det store urland kjører faktisk UTEN dumpvalve. Teorien er at trykket forblir i rørene og man slipper å bygge opp trykket igjen. Om turboen spooler opp like raskt?? jeg vil anta at den gjør det.

 

Er det noen her med hånda på hjerte kan si at dem har opplevd turbohavari pga at bilen er kjørt UTEN dump?

 

Og enda en liten sak på tampen. Hvis noen av dere har en hårføner hjemme (tror dette trikset kan funke med støvsuger også) prøv å stenge for utløpet. Hva skjer med turtallet?? BINGO!! Det stiger først for så å synke litt igjen. Dette er faktisk en teori som MrRallycross har prøvd med stor suksess.

 

Kom igjen nå folkens.... gi meg noen seriøse svar på dette heheheh.... :D :D :D

 

1 Kebab til den som kjører hele sesongen uten noe slags avlastningsventil!! Må lade over 1.5bar! ;) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veilside bruker ikke dumpventil på dragbilene sine. Dette sier han selv i et intervju. De har erfart at de får bedre respons uten dump.

 

Det negative er at det korter ned leve tiden på turbone de bruker. Men han sier så at det er vært det pga responsen.

 

Men nå lader de mere en vanlige dødlige kan drømme om ;)

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by MrHappy

Kom igjen nå folkens.... gi meg noen seriøse svar på dette heheheh.... :D :D :D

 

Jasså.. :D

 

Det er vel ikke lett å bevise at et evt turbohavari er pga mangel av dump. Det vil vel bare øke den normale slitasjen, og plutselig så ryker turboen, kanskje 50.000 km før den ellers hadde gjort.

 

Og at rørene er tomme for luft er jo ikke helt riktig da.. Det er overtrykket som er borte. Mulig det tar kortere tid å bygge overtrykk i røra med en turbo som fremdeles spinner, enn å spinne opp hastighet på turboen igjen. Det spørs nok på ønsket ladetrykk, og på hvor kjapp/stor turboen er.

 

Har også hørt det på endel driftingfilmer at gutta helt klart ikke har dump.

 

Når du trekker inn støvsuger og hårføner, så tipper jeg at det ikke er samme trykkstyring på dem som på turboen i bilen.

 

I bilen er det jo trykket etter turboen som bestemmer hvor fort den skal gå og hvor mye eksos som går gjennom den og ikke blir sendt rett ut gjennom wastegaten.

Stenger du utløpet av en turbo (stenger gass-spjeldet) vil jo trykket etter turboen øke, og de aller fleste trykkstyringer vil åpne wastegaten helt med en gang.

 

I hårføner/støvsuger er det nok en mer direkte styring av turtallet på motoren, uten at jeg vet så veldig mye om det.. ;)

Når du da stenger inntaket til f.eks en støvsuger, vil turtallet på motoren synke, og elektronikken der vil kjøre på mer strøm for å kompensere, og i et sekund eller to overkompenserer den, derav høyere turtall.

 

Jeg tror heller ikke at turboen havarerer umiddelbart uten dump, men det øker nok slitasjen merkbart, og ikke minst på tinga rundt. (Slangeklemmer, rør osv)

 

Jeg har vurdert selv å kjøre helt uten dump for å prøve.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt kritiske spørsmål er da : Hvorfor slipper man å bygge opp trykk igjen når den åpne dumpen slipper alt trykket ut i friluft? Da vil jo faktisk trykkrørene være tomme for luft, mao betyr det at man faktisk MÅ bygge opp trykket igjen.

 

De er ikke på langt nær tomme for luft, de er bare ikke under trykk... dumpen skal sitte så nære gasspjeldet som overhode mulig, for å slippe å tømme systemet helt for luft, og hindre at luft beveger seg tilbake mot turboen.

 

Mange av de store tunerne i det store urland kjører faktisk UTEN dumpvalve. Teorien er at trykket forblir i rørene og man slipper å bygge opp trykket igjen. Om turboen spooler opp like raskt?? jeg vil anta at den gjør det.

 

Med sekv. eller ved å gire fort, eller fullgassskiftinger rekker mye mindre av luften å få fart på seg bakover mot T... Turboen spoler ikke like raskt, men den trenger ikke spole så lenge, hvis du skjønner hva jeg mener....

 

Stenger du utløpet av en turbo (stenger gass-spjeldet) vil jo trykket etter turboen øke, og de aller fleste trykkstyringer vil åpne wastegaten helt med en gang.

 

Hva skjer når du åpner Wastegaten? turboen slutter å spole, og blir i tillegg sakket av trykket.....

 

Hva skjer ( bør skje ) hvis du har dump; jo da slippes trykket ut, og når det ikke er trykk, hvorfor kobler da WGen ut? den bør jo lokke, og holde turboen igang for fullt, for å være fortere klar til gasspådrag!

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by eirikoo

Edit: Så nå at du hadde klippet elegant fra deres sider og ikke skrevet det selv.

 

Det gjør vel ikke noe???

 

Nå har i hvertfall jeg fått med meg hva de forskjellinge tinga er..

Bare synd det måtte fire diskusjoner til...

 

Har snakket med noen karer fra TurboService så jeg har fått oppklart endel derfra også...

 

 

1 Kebab til den som kjører hele sesongen uten noe slags avlastningsventil!! Må lade over 1.5bar!

 

Vet en som kjører Cosworth med 2,2 bar uten av.last. ventil...

Løpsbil da men...

88 Ford Sierra Rs Cosworth 2wd

75 Ford Escort MK2 RS2000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GT3: Det gjør jo ikke så mye, men det er greit å henvise til hvor du har fått infoen fra, så slipper vi å tro at det er du som er forvirret. ;)

Jeg hadde heller ikke likt det så godt hvis noen hadde klippet ut ting jeg hadde skrevet og presentert det som sitt eget.

 

Bra du har blitt klokere ang forskjellene da, regner med at Turboservice var enige med oss her?

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du da stenger inntaket til f.eks en støvsuger, vil turtallet på motoren synke, og elektronikken der vil kjøre på mer strøm for å kompensere, og i et sekund eller to overkompenserer den, derav høyere turtall.

 

det som gjør at turtallet øker er jo at vifta ikke trenger flytte luft, altså er belastningen borte; luftmotstanden minker. det høye turtallet som høres er konstant etter at du har stengt igjen for lufttilførselen. prøv å legg en datavifte på et bord, og legg så noe flatt oppå den, turtallet vil øke, og så forbli høyt...

 

 

Hvis jeg kjører uten WG, hva vil være den enkleste, og beste måten å regulere ladetr.? (evt under kjøring)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes fjortissa her til lands skal lære seg forsjell på orda...

 

se til dag når man selger bil....

 

 

BILEN HAR POP-OFF! WOOOOOOOOOOOOW lixom.... som om du får solgt den for 10 ganger mere verdi....

 

popoff er så forbanna fjortiss ord!

Verdensmester'n ©

  • EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Nitrofish

 

det som gjør at turtallet øker er jo at vifta ikke trenger flytte luft, altså er belastningen borte; luftmotstanden minker. det høye turtallet som høres er konstant etter at du har stengt igjen for lufttilførselen. prøv å legg en datavifte på et bord, og legg så noe flatt oppå den, turtallet vil øke, og så forbli høyt...

 

 

Hvis jeg kjører uten WG, hva vil være den enkleste, og beste måten å regulere ladetr.? (evt under kjøring)

 

Da må man bruke gasspedalen. ;)

 

Når det gjelder vifter/støvsugere, så tror jeg faen snyte meg at du har rett! Nå er det evigheter siden jeg hadde termodynamikk og fløde og slikt da, så jeg kan ikke si noe mer om hvilke krefter som virker der.

Men jeg syns det høres rart ut at luftmotstanden minker, da det vil bli et vakuum på ene siden og overtrykk på andresiden av vifta.

-97 STi3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gran Turismo 3

Det gjør vel ikke noe???

 

Nå har i hvertfall jeg fått med meg hva de forskjellinge tinga er..

Bare synd det måtte fire diskusjoner til...

 

Det som er litt fiffig er jo at det ikkje er meir enn 3,5 månad sidan du sjølv starta denna tråden... Der er det meste grundig besvart. :rolleyes::rolleyes:

 

Pop-off:

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=2064&highlight=pop

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=3178&highlight=pop

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=9346&highlight=pop

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=6620&highlight=popoff

 

Ha ein fortsatt påppåff-dag! hellothere Og snakkas om nokre månadar når du har gløymd det igjen.. :D

Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt.

Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår