Gå til innhold

Forskjell Pop off og Dump valve?

Ranger emnet


Big-Z

Anbefalte innlegg

Originally posted by Schlasken

 

 

hvorfor i alle dager vil du kjøre uten wastegate?

 

Full snurr på kosevifta hele tida-mindre lag..:D :D :D

 

Da må man bruke gasspedalen.

 

Slippe opp? da har du misforstått.... pedalen skal andre veien;)

 

Men jeg syns det høres rart ut at luftmotstanden minker, da det vil bli et vakuum på ene siden og overtrykk på andresiden av vifta.

 

Nettopp! lufta er tynnere i vakuum (eh, det hørtes litt dumt ut, men men....) , og vifta trenger ikke flytte på så tykk luft som vanlig...

på den ene siden er det allerede et trykk som er bestemt av effekten på datavifta, dermed er det ikke effekt nok til å klemme mer av den tynne luften over på høytrykksiden, og lufta blir stående i ro....sånn forstår jeg det, ihvertfall...

 

Er det mulig å få kjøpt "en pop off, med justerbart fjertrykk, uten fjer" med det mener jeg for eksempel en spole/magnet som holder igjen ventilen istedenfor fjera; slik at ved å regulere spenninga over spolen fra cockpiten, bestemme hvor mye trykk som trengs for å åpne ventilen?

 

Eller må jeg i så fall lage en selv? (:rolleyes: tar så lang tid :D :D )

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

og hvilken turbo skal du bruke som tåler fullt turtall hele tiden? hadde det gått, så hadde det blitt gjort, garantert .

 

Mario på exvitermini.com kjørte en periode uten wastegate.. :cool: .

det er bare å dimesjonere turboen riktig, så er ladetrykket passe i forhold til hvor mye gass du gir....:D

 

såklart gir turboen maks trykk ved full gass, men det er jo strengt tatt ikke nødvendig å bruke alt, bare å slippe det kontrollert ut , det.... turboen lader for fullt, du slipper gassen for å gire etc., slår dumpen ut, og turboen sakker ikke i det hele tatt. siden den har hatt for stor hastighet fra før av, vil det antakelig være fart nok på snurra når dumpen lukker igjen til å lade det popoffen ("den justerbare") er stilt inn til ganske raskt.... som sagt, mindre (null)lag...

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår