Gå til innhold

diesel som neste bil folkens?

Ranger emnet


WireD

Anbefalte innlegg

Ingen tvil om at diesel er tingen for bønder og gammle gubber som ikke gidder og gire og er liv redd for å kommer over 3000omdr på motoren...

 

 

Jeg har kjørt diesel, vil si jeg må gire ganske så mye for å komme opp i fart, greit det går ant å kjøre i høyt gir med en diesel, men det går også ant på en bensiner med nok NM.

 

Og jeg er fullstendig uenig i det du sier.

Viking_Mo for http://www.latskap.net & Støytn Drifters.

 

Privat : 96 Volvo 850 T5

Jobb : 08 Volvo XC 70 Taxi ver.

Garasjen: 91 Volvo 245 230FT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nesten litt mere om denne noe tregere, men mye høyere F350'en, legg også merke til RX7'en, he he.

 

Høyreklikk --> Lagre som

 

Nydelig!:D hærlig lyd. rx7'en hang litt dårlig med..:p

Viking_Mo for http://www.latskap.net & Støytn Drifters.

 

Privat : 96 Volvo 850 T5

Jobb : 08 Volvo XC 70 Taxi ver.

Garasjen: 91 Volvo 245 230FT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En moderne diesel motor har et effektivt turtallsområde fra rundt 1600 til 4000 omdr. Under 1600 omdr er det dødt og over 4000omdr slutter akslerasjonen. Derfor en er en dieselmotor mindre fleksibel enn en bensinmotor.

 

Under 1600omdr kan utviklingen hjelpe dieselmotoren siden turboen spiller en stor rolle der. Men turboer med varialbel geometri så kan man raskere skape overtrykk ved lave turtall.

 

Over 4000 omdr er det derimot andre ting som sier stopp!!

I sylinderen er det mange ting som skal skje i en diesel motor. Her skal stempelet ut på sin kjempe lange komprimeringsreise før dieselen sprøytes inn og anntennes. På grunn av selvantenning så tar denne syklusen mye lenger tid enn i en bensin motor. Lufta går rett og slett ut av en dieselmotor på høye turtall.

 

 

En diesel motor lager stygg lyd. Dette pga at diesel og luft selvantennes og da kommer det en knakkelyd.. I Common Rail motorer så er dieselpumpa også med på og lage masse støy...

 

Gidder ikke skrive mere dritt om diesel. Jeg klarer ikke komme på noe særlig positivt med en diesel motor.

 

De ryker og lukter vondt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå tørre å si at f.eks BMW 325 TDS motorene ikke klakker eller lager den typiske diesel klakkingen, også går det helt ok med chip. ca 170-180hk. #2 anlg hele veien sørger for en grei lyd.

 

Og til dere diesel hatere, her er eksempel på at dieselmotorer kan være gøy, ligger noen filmer på denne siden.

http://www.teamrwd.com/dieselboost/

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår