Gå til innhold

Jordingspunkt bak i bilen ??

Ranger emnet


TurboLeon

Anbefalte innlegg

Har demontert det meste bak i bilen, men har enda ikke klart og finne et bra jordingspunk bak i bilen til montering av forsterker. Det er i en Seat Leon 2002 modell.

Har hørt at jordingspunktet bør vere så nerme forsterkeren så mulig, er dette sant, vil det bli dårli om jeg finner et punkt framme i bilen, evt. batteriet ??

Vil heslt ikke borre hull eller sveise baki der om det er mulig og slippe dette!

Håper på raskt og positivt svar....

 

MVH

Andreas

Civicen er solgt, og 2002 Seat Leon 1,8 20vt er innkjøpt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har store kabelsko på torshov hvertfall. Elfa kan nok også ha det uten at jeg kan si noe for sikkert. Personlig brukte jeg spesielle kabelsko med skruinnfestning av kabelen samt hull for M14 bolt til karosseri. Husker ikke helt hvor jeg fikk tak i disse dessverre.

2x Stroker 15" - 138,4 dB

Pioneer TS-W5000SPL - xxx,x dB

Ma audio HC 4002 - 4000W RMS @ 1Ohm 14,4V

Student - 3. år Elektroingeniør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sierraen hadde jeg "Jallajord"; dvs under setebeltets festebolt, men la bare en 3-4cm med avisolert kabel "flatt" under skiven som lå der og strammet til for harde livet.. Løsnet aldri og fungerte fint men vet ikke om det er å anbefalle ;).

 

Kabelsko er nok en god plan her ja.. Du får sånne "jordsko", ser ut som en liten L med ganske så grei dimmensjon (var for smått på sierraen dog, bolten var for stor og derfor jallamekket jeg det slik).

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sierraen hadde jeg "Jallajord"; dvs under setebeltets festebolt, men la bare en 3-4cm med avisolert kabel "flatt" under skiven som lå der og strammet til for harde livet.. Løsnet aldri og fungerte fint men vet ikke om det er å anbefalle ;).

 

Kabelsko er nok en god plan her ja.. Du får sånne "jordsko", ser ut som en liten L med ganske så grei dimmensjon (var for smått på sierraen dog, bolten var for stor og derfor jallamekket jeg det slik).

 

Jeg bruker kabelsko i sølv, som jeg fikk presset inn en 25mm2 kabel.. Pusset vekk all lakken..Har 3 av de som er festet til skruene på seteryggen.. Jeg kunne tatt alle på en.. Men da får jeg ikke skrudd på bolten.. Har maks plass til 2 jordinger på et feste.. Pluss jeg har 2 kondensatorer som skal kobles på.. å her trengs det 2 jordinger der også.. så de tar jeg å fester på 2 av de jordingspunktene jeg har fra før.

 

Det er eneste muligheten jeg ser, sider der ikke er noen plass jeg kan feste alle sammen. Fordelingsblokk er vel kansje en mulighet?

 

Men er det ulemper med å ha flere jordingspunkt?

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en plass, husker ikke hvor det var, men vertfall så skulle en helst bare ha et jordingspunkt..

 

Men det kan jo bare ver tull for alt jeg vet :b

 

Det med spenningsforskjell... Har 2 strømtilkoblinger og 2 jordinger på soundstreamen min.. Her er jordingene festet på forskjellige plasser..

 

Skal tro om det har noe å si.. :wonder

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier det er dumt med forskjellige jordingspunkt fordi de kan ha forskjellig potensiale, og man dermed kan få støy osv.

 

Personlig har jeg aldri merket noe til det, men har ikke hatt SÅ mange jordingspunkter heller (men har hatt mer enn ett, og med stor avstand). Antagelig kommer det litt an på hva slags utstyr man har også. Noen forsterkere er jo mer følsomme for støy enn andre...

 

:)

 

Til deg som har jord i seteryggen: Håper du ikke har seter som kan legges ned, for da vil du fort kunne oppleve å få dårlig jord når setet er i bevegelse, eller hele tiden... for ryggen er ikke i direkte elektrisk forbindelse med karosseriet, vettu. Er vel en form for hengsel e.l. som holder seteryggen. Har du en sedan med faste bakseter som er sveiset i gulvet f.eks, gjør det ikke noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sier det er dumt med forskjellige jordingspunkt fordi de kan ha forskjellig potensiale, og man dermed kan få støy osv.

 

Til deg som har jord i seteryggen: Håper du ikke har seter som kan legges ned, for da vil du fort kunne oppleve å få dårlig jord når setet er i bevegelse, eller hele tiden... for ryggen er ikke i direkte elektrisk forbindelse med karosseriet, vettu. Er vel en form for hengsel e.l. som holder seteryggen. Har du en sedan med faste bakseter som er sveiset i gulvet f.eks, gjør det ikke noe...

 

Jeg har ikke noe støy, så da gidder jeg ikke gjøre noe med det heller :)

 

Har "desverre" seter som kan legges ned ja.. Men det er forsatt en sedan :)

Skal ta å skjekke dette.. Virker ikke som det er noe dårlig forbindelse vertfall..

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår