Gå til innhold

Carbon fiber How 2 spørsmål (NSR 160)

Ranger emnet


Nsr160

Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Denne måten carbon støping vil jo ikke lette delen i forhold til en glassfiber del. Skal carbon delen bli lett må den støpes slik at forholdet mellom vekten på duken og vekten av polyesteren/epoxy'en blir optimalt. Ved vakum støping KAN man komme ned i en en reduksjon i polyester mengden på hele 40%, dette vil dermed gi en betydelig vekt reduksjon i forhold til vanlig hånd opplegg. Ved håndopplegg klarer du ikke rulle duken med så lite polyester, den vil bli for tørr. Så slik støping som svenskene her har gjort vil bare gi en cool look, ikke noe vektreduksjon annet enn at de kansje sparte ett glassfiber lag ved å støpe med carbon duk som er en hel del stivere.

Stemmer ikke helt det der. Ved håndopplegg er forholdet 70% resin og 30% armering. Ved vakuum/scrimp blir forholdet 30% resin og 70% armering.

Paal C.

HPC

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her sto det mye nyttigt.. får prøve og støpe carbon seter istedenfor glassfiber seter til offshore båten.. alt for og spare vekt :D

Det er mye vekt og spare ved og produsere ting i vakuum, men husk: Det finnes vel godt over 1000 forskllige typer resiner. (polyester, vinylester og epoxyer) Og alle har forskellige egenskaper. Du får polyester til rundt 16 kr per kg, og epoxyer til godt over 1000 punn per kg.... Og så får man tak i armering (carbonfiber, glassfiber og aremidfiber) alt etter ønske. Alt fra 16 kr per kg for glassfiber og nanofiber til rund 10000 kr kg...Når man skal lage/ produsere ting for å spare vekt, er det et par ting man bør ha i bakhodet: Hva skal man bruke det til. Hvor mye belastning blir det utsatt for (type resin og armering), hvordan milljø skal det brukes i. (Tempratur, gasser etc. etc. etc.)

 

Paal C.

HPC.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye vekt og spare ved og produsere ting i vakuum, men husk: Det finnes vel godt over 1000 forskllige typer resiner. (polyester, vinylester og epoxyer) Og alle har forskellige egenskaper. Du får polyester til rundt 16 kr per kg, og epoxyer til godt over 1000 punn per kg.... Og så får man tak i armering (carbonfiber, glassfiber og aremidfiber) alt etter ønske. Alt fra 16 kr per kg for glassfiber og nanofiber til rund 10000 kr kg...Når man skal lage/ produsere ting for å spare vekt, er det et par ting man bør ha i bakhodet: Hva skal man bruke det til. Hvor mye belastning blir det utsatt for (type resin og armering), hvordan milljø skal det brukes i. (Tempratur, gasser etc. etc. etc.)

 

Paal C.

HPC.

 

det skal brukes i en båt som skal være med i offshore vm om sommern.. det sier vel sitt om åssen belastning det får og tempratur

 

har du no tips om åssen epoxy og carbonfiber jeg må bruke da?

 

det var stivepriser du hadde på polyester og glassfiber

den som har flest leketøy når de dauer har vinni :D

 

japan lager ikke biler, de lager problemer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal brukes i en båt som skal være med i offshore vm om sommern.. det sier vel sitt om åssen belastning det får og tempratur

 

har du no tips om åssen epoxy og carbonfiber jeg må bruke da?

 

det var stivepriser du hadde på polyester og glassfiber

He he!

De dyreste epoxyene og armeringen blir nok ikke brukt iden type produksjon som jeg driver med. Da snakker vi romfartsteknologi og våpen industri.

Det holder helt greit med en epoxy til rundt 120 kr per kg og carbonfiber til ca 650 per kg. Epoxy: Ampreg 20 fra SP-Systems til håndopplegg og Prime 22 til vakuum/scrimp.

Carbonfiber: DB 450 fra Devold, 450 g duk der tråene er sydd +-45 grader.

Paal C

HPC

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er handlelisten for a lage noe karbondetaljer inne i bilen da?! enklest og selvsagt penest. ?

Et lite problem... Når det gjelder støping av carbondeler og man skal ha strøkende produkter må det produseres i vakuum. Kommer ikke uten om det. Da må man lage litt mere omfattende former for produksjon i vakkum. Men man kan jo altis fikse noe "enkle full-fart-former" for håndopplegg man da blir som regel resultatet ræva dårlig.

Har nå holdt på i faget i vel 12 år... og har til dags dato ikke klart og lage noen produkter i carbon med håndoppleg som har blitt bra...

Og har man ikke helt peiling på hva man holder på med så blir det fort dyrt, da carbonfiberen nå er jævlig dyr!

Man svir fort av 2-4000 kr på matriell til former og carbonfiber på små ting. Vist ikke resultatet blir bra med en gang.

Paal C.

HPC.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

går det bra og støpe med expogy og carbonfiber i vanelig glassfiber form ? har støpt myyyyye glassfiber men aldri vært i nærheten av epoxy eller carbonfiber

Det eneste som er forskjellen på poly/ glassfiber kontra epoxy/ corbonfiber er at epoxy/ carbon er mye sterkere en poly/ glassfiber.

Så styrke messig er de helt ulike, men produksjons metodene er de samme.

 

Paal C.

HPC.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oki.. men ser over der atte du sier atte støping for hånd med cf og epoxy er ett helvete og få fint.. men går det hvis du er nøye nok a?

Problemet med carbonfiber er jo at man ikke ser igjennom den. Da har man ikke noe kontroll på om det er luft under, og carbonfiberen løser seg jo ikke opp som på samme måte som csm matte (vanelig glassfiber). Og der ser man jo om det er luft i lamminatet. De første slette platene jeg støpte i carbonfiber rullet jeg for hånd, og man kan rulle til krampa tar'n uten at man får ut all luften som legger seg i mellom vevingen på fiberen. Så nå drar jeg alt i vakuum og resultatet blir da alltidig helt 100.

 

Paal C.

HPC.

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite problem... Når det gjelder støping av carbondeler og man skal ha strøkende produkter må det produseres i vakuum. Kommer ikke uten om det. Da må man lage litt mere omfattende former for produksjon i vakkum. Men man kan jo altis fikse noe "enkle full-fart-former" for håndopplegg man da blir som regel resultatet ræva dårlig.

Har nå holdt på i faget i vel 12 år... og har til dags dato ikke klart og lage noen produkter i carbon med håndoppleg som har blitt bra...

Og har man ikke helt peiling på hva man holder på med så blir det fort dyrt, da carbonfiberen nå er jævlig dyr!

Man svir fort av 2-4000 kr på matriell til former og carbonfiber på små ting. Vist ikke resultatet blir bra med en gang.

Paal C.

HPC.

 

 

skjønner det, vill jo prøve.. men jeg lurer fremdeles på hva jeg trenger..

Golf 16v Turbo - Porsche powered.. -> http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=96330

 

Chevrolet camaro 5spd 1971 - bbc 454cid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår