Gå til innhold

Carbon fiber How 2 spørsmål (NSR 160)

Ranger emnet

Nsr160

Anbefalte innlegg

Heisann

Ser at du har god peiling på carbon støping. Jeg har plenty på spørsmål så jeg håper du kan hjelpe meg med. Jeg lurer på hvordan man vukumerer enn støpe form. Vil den blir dekket av plast med en vantil i, må man ha flere sugeplasser?Hvis du har noen bilder hadde det vært kjempemessig. Og ikke minst hvordan man kan få glossy finish ved støping i form? Og hvordan blir overflødig resin tatt bort? En video av en vakumerings prosess hadde vært midt i blinken. Har former, carbon og vakumpumpe, men ikke helt sikker på hva jeg trenger og hvordan jeg skal gjøre det ;-) Har støpt mye med glassfiber men aldri noe carbon, men ser for meg at carbon duken er omtrent som vevd glassfiber duk å jobbe med.

Hvis du har noen gode nettsider hadde det være knall.

Mvh

Stian

Problemet med carbonfiber er jo at man ikke ser igjennom den. Da har man ikke noe kontroll på om det er luft under, og carbonfiberen løser seg jo ikke opp som på samme måte som csm matte (vanelig glassfiber). Og der ser man jo om det er luft i lamminatet. De første slette platene jeg støpte i carbonfiber rullet jeg for hånd, og man kan rulle til krampa tar'n uten at man får ut all luften som legger seg i mellom vevingen på fiberen. Så nå drar jeg alt i vakuum og resultatet blir da alltidig helt 100.

Paal C.

HPC.

96. Volvo 850 stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Til alle der ute som holder på med carbonfiber: Vil bare minne dere på at de fleste typer med carbonfiber er "siset" med u-utherdet epoxy. Dvs at det er brukt epoxy i fiberen slik at det vil/ kan binne seg til den resinen som blir brukt under produksjon. Så når dere "baller" rundt med carbonfiber (og epoxyer) ha på dere tette hansker! Det er ikke så enormt mye som skal til før man kan dra på seg epoxy allargi!! Og har man først fått det så blir man ikke kvitt det, da sitter man der med sjegget i post kassa......

Paal C.

Ram SRT 10 "Lekebil"

Ram 2500 Heavy Duty "Arbeidshest"

http://www.HPComposites.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider