Gå til innhold

Strømkabel-"guide"

Ranger emnet


Vipe

Anbefalte innlegg

Min mening om saken er at hvis du ser i diagram/regner ut hvor stor kabelen bør være med hensyn til både varmegang og motstand sett i forhold til, ja, sikringene på forsterkerne, så bør kablene være rimelig tjukke, husker ikke helt men mener det var godt over 50 mm2(gjelder ikke deg med en 7,5 A sikring), Er jo 5-6 meter med ledning, fort oppi en 70-80 A med sikringer på ett brukbart anlegg, bør jo helst dimensjoneres for Full belastning.

Men skal jo sies at det er , hva skal jeg kalle det, strømtopper, så sjelden det rekker å bli varmegang.

 

Og er samme strømmen som går i både minus og plussledningen, forskjellen er bare at elektronene er utladede i plusskabelen.

 

Men du gjør ikke noe feil ved å ha tjukkere minuskabel, så lenge begge er korrekt dimensjonert.

 

Nå skal det sant sies at jeg kjører med kraftig underdimensjonert minus, og kun 21 mm2 +, så dere som selger slike kabelsett, vær så snill å skjønn at noen har litt mer enn 1/2 meter til ett ordentlig jordingspunkt.

 

Jeg skal eterhvert oppi 50 mm2 kabler og ekstra batteri baki bilen, da burde det være ok.

 

Edit: Trykte feil, trøtt.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå skal det sant sies at jeg kjører med kraftig underdimensjonert minus, og kun 21 mm2 +, så dere som selger slike kabelsett, vær så snill å skjønn at noen har litt mer enn 1/2 meter til ett ordentlig jordingspunkt.

 

ja dette er nok et problem for flere enn deg,men det er jo produsentene ikke forhandlerene som setter sammens pakkene.

men jeg er relativt sikker på at hadde du nevnt dette for forhandleren når du handlet hadde du fått med en lengre minus kabel ved behov.

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden ikke "noen" ikke kommer med et forslag til hvor det kunne vært kjekt med tykkere minuskabel, tillater jeg meg til å gjøre det. Selv om jeg er imot saken, så klart! :P

 

Hvis jeg hadde den nye, syke RF-forsterkeren på 15kW eller hva det nå var. X antall Farad med X antall ampere kan bli utladet relativt fort dersom du laster den med en lav motstand. Da kan man få en veldig stor strømgjennomgang i minuskabelen, uten at plusskabelen har særlig mye strøm som går gjennom seg.

 

Men. Så har man jo dette med at elektronene EGENTLIG går fra minus til pluss, så da henger jo ikke dette på greip heller. Plutselig må man ha ENDA større plusskabel, og minuskabelen kan plutselig være enda tynnere.

 

For enkelthets skyld bør man rett og slett bare konsentrere seg om å holde motstanden nede, og kjøpe så tykke kabler man har råd til/som er praktisk å legge - som flere andre har påpekt :)

 

Så veldig vanskelig var det da ikke å finne et "eksempel" for vår venn, men hvilken side av saken det gagner er jo noe annet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel fortsatt påstå at eneste logiske grunnen til å ha tykkere minus enn pluss er spenningsfallet pga. lengdeforskjellen du har på disse to.. Ser ingen annen "fornuftig" forklaring på dette ;).

 

edit; kortere = tykkere. doh. :crazysant

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel fortsatt påstå at eneste logiske grunnen til å ha kortere minus enn pluss er spenningsfallet pga. lengdeforskjellen du har på disse to.. Ser ingen annen "fornuftig" forklaring på dette ;).

 

Kortere? Det er vel fordi chassiet er litt nærmere enn batteriet :D

 

Viss du mener tykkere skjønner jeg ikke helt hva du mener. Fordi den er kort så blir den billig eller?

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehr jeg mener "tykkere", ikke "kortere".

 

Doh. Editerer originalt innlegg ;).

 

edit:

 

for å svare på det du lurte på, du har alltid et spenningsfall på kabler.. det er jo derfor du har tjukke kabler som går bakover for å minimere effekten av dette og ikke minst for å kunne levere nok effekt uten varmegang, brann og annen ondskap ;).

 

Poenget dog er jo at om du har 1 meter jord 50mm2 og 5 meter 50mm2 pluss har du et større spenningsfall i pluss enn du har i jord...

 

......

 

OK nå falt jeg ut selv, denne logikken tilsier jo strengt tatt at du kan ha tynnere jord enn pluss nettop pga. dette og jeg ser INGEN logisk grunn til å ha tykkere minus enn pluss... Bleh :p

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehr jeg mener "tykkere", ikke "kortere".

 

Doh. Editerer originalt innlegg ;).

 

Men spennigsfallet er størst i plusskabelen som er lengst, skjønner derfor ikke hvorfor du mener at dette er grunnlag for å ha større jordingskabel. Viss den er like stor som plusskabelen vil den jo ha bare 1/5 tap (1 meter jord, 5 meter pluss) iforhold til plusskabelen.

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spennigsfallet er størst i plusskabelen som er lengst, skjønner derfor ikke hvorfor du mener at dette er grunnlag for å ha større jordingskabel. Viss den er like stor som plusskabelen vil den jo ha bare 1/5 tap (1 meter jord, 5 meter pluss) iforhold til plusskabelen.

 

Helt enig, se min egen post over.. Hadde snudd logikken i hodet opp ned av en eller annen grunn knock

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men spennigsfallet er størst i plusskabelen som er lengst, skjønner derfor ikke hvorfor du mener at dette er grunnlag for å ha større jordingskabel. Viss den er like stor som plusskabelen vil den jo ha bare 1/5 tap (1 meter jord, 5 meter pluss) iforhold til plusskabelen.

eneste grunnen jeg Kan se er at det av og til er dårlig jordforbindelse mellom enkelte jordpunkter bak og frem til batteriet, og at det derfor blir et totalt større tap på - kabelen frem til batteriet enn på + kabelen. men hvis man har valgt et godt jordpungt er jo ikke dette noe problem selvfølgelig. å det man taper i kabelen på den korte avstanden er jo uansett minimalt. derfor i praksis ser jeg fremdeles ingen grunn til å bruke tykkere - enn + kabel, og jeg kommer nok heller ikke til å gjøre det, i allefall ikke før det er bevist at det er noen hensikt.

 

boomboxx: kondensatorene i RF forsterkeren gjør da ikke at det går mer strøm igjennom - kabelen enn + kabelen? hvordan får du det til? mulig det er noe jeg har oversett, men får det ikke helt til å stemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gir jeg dere opp gitt..

Det har fungert med "shit in - shit out"-prinsippet i bilstereo i snart tjue år, du får ikke mer sjait ut enn du stapper inn, derfor velger man for sikkerhets skyld kabler som a) er tjukke nok til å tåle den maksimale lasten over en angitt tid og over ett angitt kabelstrekk og b) bruker dette som minste kabeltykkelse i hele sløyfen - være seg negativ eller positiv side.

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% enig med deg Zettie. Å diskutere en flerdimensjonell prosess som dette utfra enkle lineære betraktninger er dessuten bare tull.

 

Bottom line er uansett at å gjøre unna "Big3"; større dynamo, godt batteri og oppgradere originalkablingen mellom disse samt å legge godt dimensjonerte kabler ellers er det som gir resultater.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i de tre siste innleggene her, men det er et par påstander som ikke henger på greip.

 

+ og - er ikke to uavhengige kretser.

Man må se på hele kretsen i ett.

De som vet litt om strøm, elektroner og lignende vet også at om ett elektron på + siden skal kunne bevege seg, må også ett på - siden gjøre det. (Selv om det aldri skjer at bare to elektroner flytter på seg...)

Strømmen er altså en strøm av elektroner som går i retning - til +.

Den enkleste måten å se på det er kanskje som en kjedekolisjon mellom de løse elektronene i lederne.

Det er klin umulig at det kan gå mer strøm gjennom den ene enn den andre delen av en sluttet krets!

 

Viktig elektronikkregel: Summen av strømmene i en sluttet krets er alltid lik 0.

Om det gikk mer strøm gjennom jord-siden ville ikke ligningen gå opp.

Gidder ikke forklare hvordan og hvorfor med mindre noen ber om det...

 

Jeg kan forsvare at jordkabelen KAN være tynnere enn plusskabelen pga. det faktum at den er kortere (normalt).

Dette har med max strøm i forhold til lengde å gjøre.

Og ja, spenningsfallet øker jo lenger kabelen er pga. større motstand.

 

Kos dere videre :popcorn

 

 

Mvh

Stian

Mvh Stian

 

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår