Gå til innhold

Flytte batteri til bagasjerom. Hvor tykk kabel?

Ranger emnet

KingCamel

Anbefalte innlegg

Hei.

Har planer om å flytte batteriet bak til bagasjerommet. Hvor tykk kabel bør jeg bruke fremover? Har en 70mm2 (tror det er 70mm2) som er brukt til stereoen nå. Er den stor nok, eller bør jeg gå opp en størrelse?

mvh

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originalt er det sikkert ikke mere enn 16 kvadrat, den ville jeg byttet ut med minimum 35 kvadrat. En 16 kvadrat kommer til å bli utrolig varm den dagen du sliter litt med å starte. Går utrolig mye strøm i startkabelen.

Når jeg flyttet batteriet bak i bilcrossbilene mine, brukte jeg 35 eller 50 kvadrat.

Kjedelig å få problemer med den nye kabelen da, så det er greit å være sikker.

Er jo bare å regne ut kvadratet ut fra diameteren.

Eller få tak i en 70 kvadrat kabelsko å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har planer om å flytte batteriet bak til bagasjerommet. Hvor tykk kabel bør jeg bruke fremover? Har en 70mm2 (tror det er 70mm2) som er brukt til stereoen nå. Er den stor nok, eller bør jeg gå opp en størrelse?

mvh

Jeg fikk beskjed om å kjøpe så tykk jeg fikk fatt i, dro til en forhandler for båt-nips og kjøpte en på 110 kvadrat:) Dro så til en bilstereoforhandler og kjøpte sikring på 100 ampere... funker greit det:)

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å kjøpe så tykk jeg fikk fatt i, dro til en forhandler for båt-nips og kjøpte en på 110 kvadrat:) Dro så til en bilstereoforhandler og kjøpte sikring på 100 ampere... funker greit det:)

mvh oddi

Men hva er visten? En 16 kvadrats kabel kan håndtere over 60A. Du har da kjøpet en kabel som er 7 ganger større en hva du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lett beregne spenningsfallet i kabelen, antall faser er uvesentlig, sett ledermateriale til cu ved kobberkabel eller al ved alu.kabel, og cos phi lik 1. Strømmen du skriver inn blir da hvor mye starteren trekker ved start, spenningen f.eks. 12v, eller det du måler på batteriet, og kabellengen da i meter...:)

Ved å bruke en 16kvadrat kabel som viper ville gjort kan du fort ende opp med over 1v spenningsfall (dersom starteren trekker 100A, (tror nok mange trekker mye mer) Dette utgjør jo bortimot 10%... Enda mer etterhvert som kabelen blir varm. Selv ville jeg ikke brukt noe tynnere enn 70kvadrat. (Evt.litt grøvre alukabel dersom vekta er av stor betydning.)

:)

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det lov å plassere batteriet i bagasjen i forhold til EU kontroll? litt off topic, men håper det går greit

Det veit jeg ikke, men hadde forsåvidt ikke tenkt å spørre noen om lov heller ;) Har et Exxide Maxxima batteri som skal baki og det er jo 100% tett. Av den grunn ser jeg ikke noe problem med å ha det der

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider