Gå til innhold

Flytte batteri til bagasjerom. Hvor tykk kabel?

Ranger emnet

KingCamel

Anbefalte innlegg

• Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dere som veit hva NEK400 er og har tilgang til det. Kan ikke dere sjekke ut hvor mye en 94 vw golf 1.9 tdk trekker under start slik at jeg har en pekepin på hvor tykk kabel jeg må ha

mvh

1994 VW Golf TDK

2000 Yamaha Dragstar 1100

x 2006 Bombardier Outlander 800

x 2006 Bombardier Rally

x 1982 "Chewy" Corolla DX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEK 400 sier ingenting om hvor mye strøm Golfen din trekker, men er ei bok med forskrifter, normer og en del tabeller som brukes ved beregning av Elektrisk lavspenningsanlegg – Installasjoner.

Om du vet ca. hvor mye strøm bilen trekker ved start, så kan du gå inn i diverse tabeller og beregne tverrsnitt på kabel utifra, lengde, forlegningsmåte, omgivelsestemperatur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags spenningsfall jeg har, hvor mye startern trekker osv på min bil, men etter at jeg monterte denne "altfor tykke spurv med kanon"-kabelen, tar det faktisk bittelitt lengre tid å starte bilen enn før jeg flytta batteriet. Jeg tror at det har vært et visst spenningsfall, men ingenting dramatisk. Jeg tror dette er fordi jeg brukte såpass tykk kabel som jeg gjorde.

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva slags spenningsfall jeg har, hvor mye startern trekker osv på min bil, men etter at jeg monterte denne "altfor tykke spurv med kanon"-kabelen, tar det faktisk bittelitt lengre tid å starte bilen enn før jeg flytta batteriet. Jeg tror at det har vært et visst spenningsfall, men ingenting dramatisk. Jeg tror dette er fordi jeg brukte såpass tykk kabel som jeg gjorde.

mvh oddi

Man får mindre spenningsfall av tykk kabel.

Det gir mindre friksjonsmotstand for strømmen, siden den ikke må snike seg igjennom en tynn og trang kabel.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får mindre spenningsfall av tykk kabel.

Det gir mindre friksjonsmotstand for strømmen, siden den ikke må snike seg igjennom en tynn og trang kabel.

Jepp, men den er jo 4-5 meter lengre:) En tykk kort kabel gir vel mindre spenningsfall enn en tykk lang kabel uansett?

Og nei, ledningen blir ikke varm, ikke som jeg har lagt merke til ihvertfall

mvh oddi

Saab 900 snurrbo cab solgt! :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i EMMA konkuranser (bilstereo) er det påbudt med stål 4mm stål kasse med lufting ut for batterier plassert i bilen. jeg selv har 2 optima batterier i bilen uten stål kasse. det batteriet bruker oppat gassene det lager. det er tett. sjekk ut hjemme sia dems. De kjører over det med en pick-up uten at det sprekker...

En ting, Ikke putt syre batterier i bilen uten kasse..... det stopper aldri og ruste. bestefar velta et i bilen sin.. det ble hull ja...

skille rele trenger du ikke vis det er to like batterier. les: brukt sammen hele levetiden. men vis du skal stå lenge og spille med to batterier og fremdeles starte da kan du kaste inn et skille rele.

35mm2 er god for 200 amper den, ved et kabel trekk på 4,5 meter. og et spennings fall på 0.5v

Øker du kabel lengden til 6 meter tåler den bare 156 amper med spennings fall på 0.5v

Ei lkitra fin side med litt strøm greier

http://www.bcae1.com/

Lengre kabel=mindre strøm gjennom kabelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

Gammel tråd, men låner den slik at jeg slipper og lage en ny.

Skal flytte batteriet bak i prosjektbilen min, en 1.0 liter forgasser-turbo.

Kabel-lengden målte jeg grovt til og bli på rundt 4.5 meter.

Det som vil trekke strøm her på denne er starteren, kupé-varmeren, alarm, og instrumenter.

Handla meg en 21mm2 igår, å lurer på om det vil fungere med denne?

Spørsmålet er pga jeg leste ett par tråder her i ettertid og så at folk anbefalte/brukte alt fra 16 til 70mm2.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider