Gå til innhold

Turbosus

Ranger emnet


Volvo 740 racing

Anbefalte innlegg

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjøp 3" med 1stk. demper og det største K&N fra lysaker, koster ike mer enn 775inkl. mva. så alle dere som kjøper king dragon og alle andra slags "jøde filter" må jeg si jeg forundrer meg litt på, da dette filteret er både mye større enn de fleste også er det K&N, det sier seg nesten selv hva jeg mener..

 

men tilbake til turbosusingen, større eksos og mindre motstand til lufta, motstand=lyd demping, så åpne opp i både inn og ut på motoren så er du igang;)

 

kjøpt deg tubamotor forresten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp 3" med 1stk. demper og det største K&N fra lysaker, koster ike mer enn 775inkl. mva. så alle dere som kjøper king dragon og alle andra slags "jøde filter" må jeg si jeg forundrer meg litt på, da dette filteret er både mye større enn de fleste også er det K&N, det sier seg nesten selv hva jeg mener..

 

men tilbake til turbosusingen, større eksos og mindre motstand til lufta, motstand=lyd demping, så åpne opp i både inn og ut på motoren så er du igang;)

 

kjøpt deg tubamotor forresten??

 

=) Tubamotor =)hehe...nei har ikke kjøpt det enda.

Kjør hardt, kjør stil, det er volvo som er bil!!!!! :) :partyon :boxing

Folk med hjerne,kjører ikke bil med stjerne :P

kjører nissan primera

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp 3" med 1stk. demper og det største K&N fra lysaker, koster ike mer enn 775inkl. mva. så alle dere som kjøper king dragon og alle andra slags "jøde filter" må jeg si jeg forundrer meg litt på, da dette filteret er både mye større enn de fleste også er det K&N, det sier seg nesten selv hva jeg mener..

 

men tilbake til turbosusingen, større eksos og mindre motstand til lufta, motstand=lyd demping, så åpne opp i både inn og ut på motoren så er du igang;)

 

kjøpt deg tubamotor forresten??

 

Og denne uttalelsen kommer på hvilket grunnlag? Regner med du har erfaring med alle disse "jøde-filtrene"... Tuller med deg Ronny, men ikke gidd å kom med slike uttalelser når du ikke har grunnlag for det. Er ikke uten grunn at Bilforumet ofte blir sett på som et useriøst fjortisforum... Når det gjelder KingDragon blir det brukt både innen rally og racing, så spesielt dårlig kan det ikke være...

 

Back to topic: Når det gjelder turbo-/innsugslyd er åpent filter veien å gå. Kjøp gjerne et velkjent merke, så vet du hva du får. Pass dog på å skjerme det fra motorvarmen samt sørg for kald luft fra fronten. Rengjøring er viktig da det er litt mer utsatt, og ikke bruk for mye olje etter vask. La det også tørke godt for du tar det i bruk, for ikke å skade luftmengde/-massemåler. Har selv både K&N og JR filter, og har ikke noe vondt å si om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og denne uttalelsen kommer på hvilket grunnlag? Regner med du har erfaring med alle disse "jøde-filtrene"... Tuller med deg Ronny, men ikke gidd å kom med slike uttalelser når du ikke har grunnlag for det. Er ikke uten grunn at Bilforumet ofte blir sett på som et useriøst fjortisforum... Når det gjelder KingDragon blir det brukt både innen rally og racing, så spesielt dårlig kan det ikke være...

 

Back to topic: Når det gjelder turbo-/innsugslyd er åpent filter veien å gå. Kjøp gjerne et velkjent merke, så vet du hva du får. Pass dog på å skjerme det fra motorvarmen samt sørg for kald luft fra fronten. Rengjøring er viktig da det er litt mer utsatt, og ikke bruk for mye olje etter vask. La det også tørke godt for du tar det i bruk, for ikke å skade luftmengde/-massemåler. Har selv både K&N og JR filter, og har ikke noe vondt å si om disse.

 

Hvilken øy er du fra? Har en del slekt på mosterøy så ja, hvem hvet, he he

96 Volvo 945 B230ft

94 Volvo 945 B230ft (vraka)

88-89 Volvo 740 B230f (solgt)

 

Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diameteren, eksoshastigheten, og motstanden i eksosrøret er faktorer som bestemmer alt om eksosrøret. Generelt sett skaper 3" bare dårligere flow på en motor som denne i dette tilfellet, som utgjør at det blir generelt dårligere effekt. Bigger isn't always better! Er ganske mye teknikk i eksosanlegg, så her er det mye å hente (og å tape)...

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diameteren, eksoshastigheten, og motstanden i eksosrøret er faktorer som bestemmer alt om eksosrøret. Generelt sett skaper 3" bare dårligere flow på en motor som denne i dette tilfellet, som utgjør at det blir generelt dårligere effekt. Bigger isn't always better! Er ganske mye teknikk i eksosanlegg, så her er det mye å hente (og å tape)...

 

Siden han har turbo er jeg ganske sikker på han vil tjene på et større eksosrør. STørre rør gir mindre hastighet og dermed mindre strømningstap. POenget med turboen er å omskape trykk og hastighet fra eksosluft til trykk og hastighet for innsugsluft. Da må eksosrøret være stort nok, jeg ville ihvertfall ikke gått ned til 2" rør. Heller 3".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye misinformasjon ute og gikk. Først og fremst; den aller største bidragsyteren til turbosus er selve innløpet i turboen. Turboer med "anti-surge" eller "ported shroud" fungerer etter fløyte-prinsippet og hyler noe jævlig når de spinner opp (f. eks. diverse Holset, Garret GT3076R, GT37, GT4088R, HKS T51R med flere). For det andre SKAL en turbomotor ha minst mulig motstand i eksosanlegget for å fungere best mulig. Dette betyr aller helst 3-4-tommers rør rett ut forskjermen, eller raka eksosanlegg hele veien bak i denne dimensjonen hvis man har ambisjoner om å være street-legal.

 

Akkurat nå skal Sveina få den tvilsomme glede av å argumentere for sin sak, om hvorfor man skal bruke et trangere eksosanlegg på en turbobil. Jeg (vi?) vet at han har feil, men det kan være interressant å høre logikken bakom hans uttalelse likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår