Gå til innhold

Store trykkgassere vs Datasprut

Ranger emnet


Skrotnisse

Anbefalte innlegg

Originally posted by be-4-you.com

Enig 30000,- høres veldig dyrt ut!!!!

Tror jeg heller ville undersøke litt mer ....

 

Til den prisen (30000,-) får du nok sprut og ferdig bremsing i benk for og litt til ;)

 

Lykke til

 

 

Ikke for å slenge dritt... men jeg tror faktisk han har hørt den prisen på butikken din/deres.

 

Godt mulig at div. deler ikke koster mer enn 15000,- men en som bygger motor for først gang, kan kanskje ikke akkurat all den kunnskap som skal til får å starte opp motoren med datasprut....

 

Etter dette blir det ++++++ penger

- Opel Vivaro

- Nissan S13 Silvia

- Toyota Hiace (til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan ta et lite eksempel fra en jeg kjenner som skulle bygge verstingmotor....

 

En Winston blokk stroket til 390ci, gromme topper, rullekammer og masse godting, 11:1 i kompresjon ca (husker ikke nøyaktig, 11.1 eller noe) osv... Masse gøy!

 

Og forgasser!

 

Effekt? Tja, bremset til 538hk på svinghjulet, med et dreiemoment på 490 Lb-ft (6-700NM?) (litt usikker på nøyaktig dreiemoment, spiller liten rolle)...

 

Dette sier vel sitt om at en gasser gjør jobben svært bra, så lenge man bruker rett type.. F.eks, så er det ikke bare å hive på størst mulig, da går den kanskje dårligere enn før.. Har hørt om mange som har gjort det!!

 

Du får no gjøre som du vil, men jeg hadde uten tvil gått for gasser..

 

Det smarteste hadde jo hvert å gå for en oppskrift da, kanskje om du hadde funnet noe i et blad fra sverige eller noe der det står hva de har brukt, gjerne kontaktet dem..KG kan kanskje hjelpe deg litt?

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg beklager hvis du tolket mitt innlegg slik som du beskrev ovenfor.. Jeg mente bare at datastyrt innsprøytning gjør en mye bedre jobb.. Har kun sett noen få biler som har blitt bygd med forgasser og litt seriøs overlading, med heller kjipe resultat.. Men det går sikkert ann å få det til bra :)

 

På den andre siden, så har jeg flere venner som har datasprut, som da har montert dette selv.. De har da electromotive.. Det som er så heldig for de, er at en lokal guru er flink til å programmere disse! :) Han har grovprogrammert innsprøytningen, og deretter tatt ut info av hjernen i ny og ne, sendt dette til en programmerer , og fått en forbedret fil :) De har ikke brukt mere enn 15K på dette.. Men de har jo dyser og pumpe da selvfølgelig..

 

Lykke til uansett hva du går for ;)

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du børr tenke på at du kansje kommer til å bygge flere motorer, sats datasprut med en gang, tror du får det til å funke bedre enn gassere.. autronic smc har autotune funktion... koster en skokk med penger, men det er VELDIG praktisk etterson det kan brukes på de fleste motorer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! obs, det er litt forsjell på en åtter å en firer da!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er litt forsjell på en åtter å en firer da!!!

 

Så åtteren funker med gasser, men ikke firern???

 

:rolleyes: .....

 

Det er lite hente på å montere datasprut VS en gasser som er tilpasset motoren, motoren skal jo ha en viss mengde bensin og luft uansett, hvor den kommer fra spiller ingen rolle...

problemet med en forgasser er å velge en med riktig størrelse, så hastigheten på lufta som går igjennom den er passe høy, for å få god forstøvning av bensina. derfor kan en motor gå dårligere når du bare setter på en større forgasser. forgasserens størrelse er basert på motorens størrelse, VE, og maks turtall. dette trengs ikke på datasprut... men større lommebok trengs....

- 92 BMW 318iS

- 86 Sierra iS - "SR5000" -prosjekttråd her 4sale

- 86 Sierra iS - prosjekt?

- 98 323i Coupe banebil

- 83/87 Audi 200 TQA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke legge meg for mye opp i prissammenligningen, men det jeg vet at det er to helt forskjellige ting å sette opp en forgasser til en sugemotor, og til overladning. Spesielt blir det lett problemer med sur tomgang og poffing og sort røyk ved giring og brått pådrag. Det er bare sånn det er med forgassere, hvis men er flink og tålmodig kan man sikkert få bilen til å gå bra med forgasser, men mitt inntrykk er at hvis du regner i tid og frustrasjon så er kanskje ikke et sprut så dyrt allikevel.

 

Men uansett synes jeg kanskje du burde titte litt på hva som finnes av Volvo turbomotorer, kanskje det går å flytte over eller tilpasse motorstyring (eller kanskje hele motoren) og slippe unna biligere enn å gå rett på et værstingsprut som en SM2? 30k er jo nesten nok til en T5 motor :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skrotnisse

 

 

NETTOP! jeg har faen ikke tatt prisen 30000kr ut av rasshølet mitt. (takk for støtte boxer) har ringt rundt og undersøkt et halvt års tid nå og datasprut er faen ikke billig. vis noen vil gi meg pris på sm2 med alt av sensorer og bremsing for under 25 000 så bi may gest!!! og det og bygge en motor til 30000kr for så å betale 30 laken til for innsprut er farlig dyrt. har mest lyst på datasprut ,men ser på gassere som et alternativ..og alexander@hotmail.faenivold du kommer ikke langt med en ecu og litt kabler for 13.000kr. er drittlei av RDL/JONTE tendenser på dette forumet. jeg spurte om et enkelt spørsmål og tråden må fylles med 5-7 svar med svada før noen greier og si noe riktig. vis du har lest i playgirl at datasprut koster 13000kr eller for den saks skyld hørt det av en kamerat av en kamerat av en kamerat til morrrra di, så trenger du faen ikke fylle denne tråden eller noen andre her på forumet med sånt rykte svada bare fordi du tror du kan noe. dette forumet er genialt bygd opp så all ære til moderatorene. deter bare synd at 90% av brukerne er 14 år gamle bedrevitere som drømmer vått om mopedlappen. dette er ikke spesielt rettet mot alehander@pissmeg i øret.fist men altfor mange andre også. FAENB FAEN FAEN JEG BLIR SÅ JÆVLA SINNA:mad: :mad: :mad:

 

Hahah... du er litt av en hissigpropp!!:D

 

Jeg mener du bør koste på deg et datasprut. De er tilnærmet "evigvarende", og du kan enkelt tilpasse det til en annen bil. Gassere blir fort dyrt det også, når du må bytte bestykning for hver minste endring i motoroppsettet.:rolleyes:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Robert

Kan ta et lite eksempel fra en jeg kjenner som skulle bygge verstingmotor....

 

En Winston blokk stroket til 390ci, gromme topper, rullekammer og masse godting, 11:1 i kompresjon ca (husker ikke nøyaktig, 11.1 eller noe) osv... Masse gøy!

 

Og forgasser!

 

Effekt? Tja, bremset til 538hk på svinghjulet, med et dreiemoment på 490 Lb-ft (6-700NM?) (litt usikker på nøyaktig dreiemoment, spiller liten rolle)...

 

Dette sier vel sitt om at en gasser gjør jobben svært bra, så lenge man bruker rett type.. F.eks, så er det ikke bare å hive på størst mulig, da går den kanskje dårligere enn før.. Har hørt om mange som har gjort det!!

 

Du får no gjøre som du vil, men jeg hadde uten tvil gått for gasser..

 

Det smarteste hadde jo hvert å gå for en oppskrift da, kanskje om du hadde funnet noe i et blad fra sverige eller noe der det står hva de har brukt, gjerne kontaktet dem..KG kan kanskje hjelpe deg litt?

 

Lykke til!

 

 

Litereffekt på 84 hk er jo ikke så imponerende da...:rolleyes:

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skrotnisse

 

 

NETTOP! jeg har faen ikke tatt prisen 30000kr ut av rasshølet mitt. (takk for støtte boxer) har ringt rundt og undersøkt et halvt års tid nå og datasprut er faen ikke billig. vis noen vil gi meg pris på sm2 med alt av sensorer og bremsing for under 25 000 så bi may gest!!! og det og bygge en motor til 30000kr for så å betale 30 laken til for innsprut er farlig dyrt. har mest lyst på datasprut ,men ser på gassere som et alternativ..og alexander@hotmail.faenivold du kommer ikke langt med en ecu og litt kabler for 13.000kr. er drittlei av RDL/JONTE tendenser på dette forumet. jeg spurte om et enkelt spørsmål og tråden må fylles med 5-7 svar med svada før noen greier og si noe riktig. vis du har lest i playgirl at datasprut koster 13000kr eller for den saks skyld hørt det av en kamerat av en kamerat av en kamerat til morrrra di, så trenger du faen ikke fylle denne tråden eller noen andre her på forumet med sånt rykte svada bare fordi du tror du kan noe. dette forumet er genialt bygd opp så all ære til moderatorene. deter bare synd at 90% av brukerne er 14 år gamle bedrevitere som drømmer vått om mopedlappen. dette er ikke spesielt rettet mot alehander@pissmeg i øret.fist men altfor mange andre også. FAENB FAEN FAEN JEG BLIR SÅ JÆVLA SINNA:mad: :mad: :mad:

 

Er heilt einig eg. Rått formulert. thumpsup

Ein dumstut trur vël om alle som helsar blidt.

Han merkar slett ikkje dei legg snarer for han, om han sit i hop med dei lure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Skrotnisse

 

 

NETTOP! jeg har faen ikke tatt prisen 30000kr ut av rasshølet mitt. (takk for støtte boxer) har ringt rundt og undersøkt et halvt års tid nå og datasprut er faen ikke billig. vis noen vil gi meg pris på sm2 med alt av sensorer og bremsing for under 25 000 så bi may gest!!! og det og bygge en motor til 30000kr for så å betale 30 laken til for innsprut er farlig dyrt. har mest lyst på datasprut ,men ser på gassere som et alternativ..og alexander@hotmail.faenivold du kommer ikke langt med en ecu og litt kabler for 13.000kr. er drittlei av RDL/JONTE tendenser på dette forumet. jeg spurte om et enkelt spørsmål og tråden må fylles med 5-7 svar med svada før noen greier og si noe riktig. vis du har lest i playgirl at datasprut koster 13000kr eller for den saks skyld hørt det av en kamerat av en kamerat av en kamerat til morrrra di, så trenger du faen ikke fylle denne tråden eller noen andre her på forumet med sånt rykte svada bare fordi du tror du kan noe. dette forumet er genialt bygd opp så all ære til moderatorene. deter bare synd at 90% av brukerne er 14 år gamle bedrevitere som drømmer vått om mopedlappen. dette er ikke spesielt rettet mot alehander@pissmeg i øret.fist men altfor mange andre også. FAENB FAEN FAEN JEG BLIR SÅ JÆVLA SINNA:mad: :mad: :mad:

 

 

Jeg kjøpte nytt haltech sprut med 3bar map og alle kontakter for 7500,- og jeg skal hvertfall ikke kjøpe resten av det jeg trenger av coiler og dyser hos noen forhandler her til lands hvertfall

:mad:

 

Skal gi deg en mail adr. når jeg treffer deg neste gang jeg så kan du få en fornuftig pris du også.

 

Martin

 

edit: Sm2 hos be-4-you koster jo 20 000,- ca når jeg spurte dem, og det var jo bare ecu med ledningsmatte.

2+2 blir fort 30 000 da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en høykomp. sugemotor, hadde jeg gått for gassere, men overladding og forgassere funker ALDRI bra!!!!

 

Men hvis du synes det er gøy med fusking, smelling, rykking, napping og hosting helt til du får inn tredje gir, så værsågod!

 

Min erfaring er iallefall at trykkgassere må ha jevn belastning for å funke, og da er ikke bil den rette plassen å montere slike.

 

Chippa org. sprut med tilleggs sprut er nok det beste kompromiss mellom prestanda og lommebok i mine øyne. (men sånn som det virker på meg, hadde du bestemt deg for gassere allerede før du ordna denne tråden........)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Martin

 

 

Jeg kjøpte nytt haltech sprut med 3bar map og alle kontakter for 7500,- og jeg skal hvertfall ikke kjøpe resten av det jeg trenger av coiler og dyser hos noen forhandler her til lands hvertfall

:mad:

 

Skal gi deg en mail adr. når jeg treffer deg neste gang jeg så kan du få en fornuftig pris du også.

 

Martin

 

edit: Sm2 hos be-4-you koster jo 20 000,- ca når jeg spurte dem, og det var jo bare ecu med ledningsmatte.

2+2 blir fort 30 000 da!

 

dette høres jo bra ut Martin. Vi kan ta et møte på statoil en dag...ellers takk for alle svar dere andre...

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kubikken

kjøp deg et data sprut eller hør på fyren med ford!! tilleggs sprut får du for 4000... uten dyser, men med det andre du trenger...

 

Dette er jo også en mulighet ja, men jeg har ikke orginal innspruten liggende lenger så jeg må skaffe dette ved siden av tillegssprut. men jeg har tenkt på det.

Medlem på Bilforumet i over 10 år nå. Internett begynner å bli gammelt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Hadde det vært en høykomp. sugemotor, hadde jeg gått for gassere, men overladding og forgassere funker ALDRI bra!!!!

 

Men hvis du synes det er gøy med fusking, smelling, rykking, napping og hosting helt til du får inn tredje gir, så værsågod!

 

Min erfaring er iallefall at trykkgassere må ha jevn belastning for å funke, og da er ikke bil den rette plassen å montere slike.

 

Chippa org. sprut med tilleggs sprut er nok det beste kompromiss mellom prestanda og lommebok i mine øyne. (men sånn som det virker på meg, hadde du bestemt deg for gassere allerede før du ordna denne tråden........)

 

Hva med den ascona a`n som var i bilsport for litt siden, den hadde trykkgassere den. Og etter det jeg har hørt harker ikke den seg til 3. gir.....

- Opel Vivaro

- Nissan S13 Silvia

- Toyota Hiace (til salgs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår