Gå til innhold

///BMW Olje?

Ranger emnet

Snorre

Anbefalte innlegg

Viskositeten er viktigere, 15W/40-50) er det motoren skal ha for å trives maksimalt.

Du kan da velge en så dyr olje som du vil, alt etter lommeboka. Men dette er jo en gammel motor, så jeg ville nok gått for en mellomdyr olje f.ek.s Castrol GTX 3 Protection eller Castrol GTX (Begge 15W/40).

Uansett er det viktig med litt tykkere olje så minimerer du tikking, får mindre oljeforbruk og unngår at oljen lekker ut alle mulige steder fordi den er så tynn.

Om du ønsker en mere utførlig diskusjon om motorolje, så start en tråd på http://www.bmwccn.no sitt forum, evt. søk etter "olje" så får du masse treff fra tidligere diskusjoner. Motorolje er noe som folk aldri blir enige om uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Uansett er det viktig med litt tykkere olje så minimerer du tikking, får mindre oljeforbruk og unngår at oljen lekker ut alle mulige steder fordi den er så tynn.

Jeg bruker helsyntetisk Statoil Lazerway 5w-40. Den fungerer tilsynelatende utmerket i min motor (325i-86), men på den annen side: ville jeg merket hvis den ikke gjorde det? antakeligvis men da over lang tid. Den bruker endel olje men det er nok fordi motoren har noen km bak seg.

Fordeler helsyntetisk olje i forhold til mineral / delsyntet: varer lenger, tåler mer varme, er stabil over et bredere temperaturområde, fordamper mindre enn mineralolje. Det som fordamper setter seg innvendig i motoren som bek / koks. Ta en titt under oljelokk / ventildeksel.

Syntetolje er ofte ikke tynnere enn mineral. Dette er en utbredt misforståelse. Eks:

15w-40 mineral og 5w-40 helsyntet. Begge disse oljene har omtrent lik viskositet (tykkelse) ved driftstemperatur. Derfor lekker ikke motoren mer ved bruk av syntetolje. Mineraloljen er tykkere ved kald tilstand, dette er en ulempe om vinteren. Se også bak på flasken: Syntetoljer har ofte Porsche merking, Bmw longlife osv. Dette er ekstraordinære krav som mineral og delsyntet oljer ikke klarer. Ved bruk om sommeren kan det være en fordel med høyere første tall. Dette pga at oljen da er noe tykkere ved oppstart av motor. Allikevel mener jeg det er best å bruke 5w-40 istedenfor f.eks 15w-40 pga. ovennevnte fordeler med syntet.

mvh

Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...
Jeg bruker helsyntetisk Statoil Lazerway 5w-40. Den fungerer tilsynelatende utmerket i min motor (325i-86), men på den annen side: ville jeg merket hvis den ikke gjorde det? antakeligvis men da over lang tid. Den bruker endel olje men det er nok fordi motoren har noen km bak seg.

Fordeler helsyntetisk olje i forhold til mineral / delsyntet: varer lenger, tåler mer varme, er stabil over et bredere temperaturområde, fordamper mindre enn mineralolje. Det som fordamper setter seg innvendig i motoren som bek / koks. Ta en titt under oljelokk / ventildeksel.

Syntetolje er ofte ikke tynnere enn mineral. Dette er en utbredt misforståelse. Eks:

15w-40 mineral og 5w-40 helsyntet. Begge disse oljene har omtrent lik viskositet (tykkelse) ved driftstemperatur. Derfor lekker ikke motoren mer ved bruk av syntetolje. Mineraloljen er tykkere ved kald tilstand, dette er en ulempe om vinteren. Se også bak på flasken: Syntetoljer har ofte Porsche merking, Bmw longlife osv. Dette er ekstraordinære krav som mineral og delsyntet oljer ikke klarer. Ved bruk om sommeren kan det være en fordel med høyere første tall. Dette pga at oljen da er noe tykkere ved oppstart av motor. Allikevel mener jeg det er best å bruke 5w-40 istedenfor f.eks 15w-40 pga. ovennevnte fordeler med syntet.

mvh

Sven

Heisann ser ay du bruker 5w40 på din bmw.. spm er så.. kan jeg bruke 5w40 på min 320i? har Mobil1 5w50 på han nå, men tenkte jeg skulle etterfylle,,, går d ann å etterfylle me 5w40? eller MÅ det være samme merke? og MÅ d være 5w50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redline er oljen som skal brukes!

De gamle M20 motorene er ganske kresne på oljen, så kjør med skikkelig kvalitet (Redline). Viskositeten kommer litt ann på hvordan du kjører, og hvordan tempraturer du kjører i.

Her står litt nyttige ting om valg av motorolje:

Bimmerforums

Her er en link Bmw E30 Network OBS! linken er bare for hvilken olje som skal brukes i gearkasser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider