Gå til innhold

Hvem var det som prata drit om FF biler ? :)

Ranger emnet


n0stra

Anbefalte innlegg

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjønner ikke hvorfor FWD ble opp-funni..... :w00t

 

Fordi det var billigere å produsere enn bakhjulstrekk..

 

Med et skikkelig oppstelt understell og der hvor mesteparten av vekta ligger over forhjulene, da kan ihvertfall fwd gå fort rett frem det blir bevist gang på gang i usa, men er mindre morsomt med mye fwdhk i svinger.. da styringen blir en smule løsluppen..(selv m L.S.D)

tror MR er tingen når det gjelder banekjøring, fordi her er mestepasten av bilens vekt midtstilt 50/50 vekten ligger nærmere bakhjulene enn FR, samt at driverks tapet er mindre kontra FR(Frontmontert motor bakhjulstrekk)

 

Selv om jeg er fwd entusiast synes jeg Rwd er morsomere om vinteren( Mazda 929 -85)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du teit.. ff biler er ein fantastisk oppfinnelse

 

 

Men jeg synes det er like bra med begge deler.. fordeler og ulemper med alt..! :w00t

 

vis det er så fin oppfinnelse hvorfor kjører ikke du FWD bil da :w00t

-- Har 242 med V8-- Prosjekt

-- volvo 242L --

--X volvo 240 Turbo--

--X volvo 142--

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vis det er så fin oppfinnelse hvorfor kjører ikke du FWD bil da :w00t

 

 

som jeg har skrevet lenger opp

jeg har begge deler.. er like fornyd med begge.. har kjørt flere mercer,bmwer.vwer, saaber osv synes alt er bra til sitt.. men oxo ulemper med alle.. noe som er bedre med den ene enn den andre :usa:

Sign.regler:www.bilforumet.no/faq.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som jeg har skrevet lenger opp

jeg har begge deler.. er like fornyd med begge.. har kjørt flere mercer,bmwer.vwer, saaber osv synes alt er bra til sitt.. men oxo ulemper med alle.. noe som er bedre med den ene enn den andre :usa:

 

okay, hehe gidder ikke å si noe mot det, blir bare helvette ut at det :cocain:

-- Har 242 med V8-- Prosjekt

-- volvo 242L --

--X volvo 240 Turbo--

--X volvo 142--

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette var et forsøk på å være sarkastisk på min bekostning så skjønner jeg ikke hva du egentlig prøver å oppnå. Jeg har overhodet ikke latet som om jeg er noen ekspert eller forsøkt å legge frem mine egne subjektive opplevelser som representabelt for alle og enhver. Jeg sier bare hva jeg og en kammerat i en s2000 som har like lite kjøre erfaring som meg opplevde. Plain and simple.

 

Har kjørt 240 turbo sak på glatta og joda, var morsomt en liten stund, men ikke med biler rundt meg. I civic'en min føler jeg at bilen gjør det jeg vil den skal gjøre og ikke shower rundt som en karusell. Men nå har ikke drifting virket appelerende på meg, blir for mye oppvisning. Gleder meg til å ta bilen på skikkelig bane til sommeren. Blir sikkert å ta det rolig da jeg har respekt for kjerra mi fremdeles men blir sikkert morsomt fordet om.

 

Hvis utsagnet ditt bare var litt klønete ordlagt og det ikke var ment som kritikk av hva jeg selv skrev får jeg bare unnskylde at jeg oppfattet det slik. Er det kun fordi folk har erfaring med konebiler med forhjulstrekk at enkelte er så aggresive til å benekte morrograden med biler som min? Jaja, ha det morsomt med det man har og foretrekker er mitt motto. Hadde vært gøy med en elise en gang også. Valget falt på civic'en denna gangen da det er litt greit å kunne bruke bilen til langkjøring innimellom også.

Nei, for all del, jeg er dønn seriøs her i denne allerede svært useriøse tråden (som sannsynligvis kommer til å bli stengt grunnet drittslenging etter maks et par dager til). Det er bare når du kommer med ting som...

Men s2000 rett frem var morsomt, men jeg tok den i svingene.

...at jeg havner i max kverulerings-modus. Når du uttrykker deg sånn som dette er dette å tolke som at Civic-R er bedre i svingene enn S2000, og dette er jo rett og slett bare ikke sant; objektive (?) tester utført av veldig mange forskjellige partier har allerde bevist at S2000 er bedre på dette (les: alle [red. anm.]) området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye morsom lesing her LOL

 

Er det egentlig noen her som har tatt bilen sin på bane og erfart forskjellene selv eller? Ser neimen ikke slik ut. Min FWD Integra henger generelt greit på RWD maskineri som feks. M3 og 911 på Rudskogen.

 

Hovedgrunnen til det er bilen er veldig lettkjørt sammenlignet med de to. Dvs. at jeg som en normal sjåfør lett kan pushe bilen min opp mot 100% av det den er god for uten å dra av. De to andre krever en sjåfør med laaaang baneerfaring for å klare det samme. Ergo tør de fleste ikke pushe så hardt.

 

Dessuten er det null problem å få en FWD til å overstyre gjennom svinger. Alt det beror på hvordan chassiet er satt opp. Min Integra overstyrer som oftest mer enn den understyrer gjennom svingene så sant jeg ikke gjør større førerfeil. Ser man feks. på fwd banebiler ser man jo de overstyrer som tusan nesten hele tiden.

 

Grunnen til at FWD har fått rykte på seg for understyring er at de fleste bilfabrikanter setter de opp slik av sikkerhets hensyn siden det er lettere å ta inn understyring enn overstyring.

 

Det som mange ser ut til å glemme er at det er dekk som gjør bil! Dekk har svært mye å si for egenskapene i bilen din. Riktig dekkoppsett bestemmer hvordan bilen din oppfører seg. På min FWD kjører jeg feks. 215 foran, og 195 bak på bane.

 

Så min konklusjon etter noen år på bane er at FWD funker like bra som alt annet opp til en viss grense. Har man svært mye effekt er nok RWD bedre med tanke på torque steer og grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så min konklusjon etter noen år på bane er at FWD funker like bra som alt annet opp til en viss grense. Har man svært mye effekt er nok RWD bedre med tanke på torque steer og grep.

 

jaja, men det er en god del folk som bare liker drifting, så det blir uaktuelt å

ha FWD på banen, men får normal bane kjøring har det ikke stor betydning...

det er ikke så mange FWD på rudskogen, det går bare mest i, 4x4 eller RWD

-- Har 242 med V8-- Prosjekt

-- volvo 242L --

--X volvo 240 Turbo--

--X volvo 142--

*Member of Volvo Skrensar Lag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen her som har tatt bilen sin på bane og erfart forskjellene selv eller? Ser neimen ikke slik ut. Min FWD Integra henger generelt greit på RWD maskineri som feks. M3 og 911 på Rudskogen.

 

Hovedgrunnen til det er bilen er veldig lettkjørt sammenlignet med de to. Dvs. at jeg som en normal sjåfør lett kan pushe bilen min opp mot 100% av det den er god for uten å dra av. De to andre krever en sjåfør med laaaang baneerfaring for å klare det samme. Ergo tør de fleste ikke pushe så hardt.

 

Godt poeng..

 

Er mange renomerte bilblad som har hatt såkalte stagedrive der en har prøvd diverse bimerker og modeller opp mot hverandre gjennom ei slalom løype.

Det har gitt mange interesante utslag..

Bla nevnte modell 911 som i tilnærmet orginal rs oppsett fra 1974 tok det meste annet av Sport quattroer , -nsx, civic/integra type r og cossier rundt den trange banen. . ( rs fra 1974 har 210hk) Dette fra en bil med motoren hengende over bakakslingen.. hmmm oppsett og kjøre teknikk er viktigere en mange HK/NM for å komme fort rundt ..

Do you understand the words comin outa my mouth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm , javel .. Så når kommer F1 med Fwd da?

 

 

Heh, blir det samme som å spørre nårtid kommer F1 med turbo... Selvfølgelig ville turbomotorer ha vært bedre, men det er mange syke bestemmelser innenfor F1 som regulerer dette..

 

På en annen side tror jeg at når det er snakk om så mye hk vil nok MR biler være det klart beste på bane grunnet tyngdepunkt over drivhjul og lavt tap fra motor til hjula, men med biler på 200-300hk tror jeg ikke at MR og FR bilene har noen store fordeler kontra FF!

 

Uansett er baktrekker artigst på vinteren ja! :p

brum, brum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, blir det samme som å spørre nårtid kommer F1 med turbo... Selvfølgelig ville turbomotorer ha vært bedre, men det er mange syke bestemmelser innenfor F1 som regulerer dette..

 

På en annen side tror jeg at når det er snakk om så mye hk vil nok MR biler være det klart beste på bane grunnet tyngdepunkt over drivhjul og lavt tap fra motor til hjula, men med biler på 200-300hk tror jeg ikke at MR og FR bilene har noen store fordeler kontra FF!

 

Uansett er baktrekker artigst på vinteren ja! :p

 

Kopiert d jeg sa eller?? :wonder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg runder av og oppsummerer denne tråden med et enkelt bilde:

 

fwd.jpg

 

Ja se tyngde punktet på denne sykkelen..motor(vekta) bak,

drivhjul foran, ikke rart d går dårlig...

Prøvd å sykle trehjulsykkel med rumpa på styret? Prøv å spinn da a...

 

Like meningsfullt innlegg som mitt var nå:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår