Gå til innhold

Irr på felgene

Ranger emnet

Mean Machine

Anbefalte innlegg

Kjøpte noen OZ Racing felger av en på forumet for en stund tilbake. IMG_2392.jpg

Har tenkt til og bruke de på vinteren. Men jeg skal snart i forsvaret,så det blir vel ikke før neste år...

Men, det er en del irr og småskader på de damndamn IMG_2431.jpg Så en på forumet som hadde brukt Autosol på lignenede felger (BBS), men på mine ser det ut til at det ligger et lag lakk. Finnes det firmaer som ordner sånt? Dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan er beste måten å gå fram på?

har samme problem jeg også.. har bare ikke tatt meg tid enda...

Dersom det er aluminiumsfelger trenger man jo egentlig ikke lakk over, så here it goes.

1. Skru av felg.

2. Ta av dekk (anbefales).

3. Avfetting er anbefalt, vask av med felgrens (uten fett), rødsprit, få av dritt og møkk, vask dem, vær kreativ, bare få dem ganske rene.

4. Ta sandpapiret. Begynn ganske grovt, 400, og se hvordan det går. Dersom irren går av der, puss med 400 rundt hele, og gå finere og finere etter hvert. På rundt 800, gå over til vått-slipepapir. Papir som gjør at når du fukter området, slipes vått, slik at papiret holder lengre, og det blir en finere finish. Til slutt går du over med 2000.

5. Lakkér, eller polér. Autosol er et veldig godt poleringsmiddel for aluminium og bart metall. Dersom du ikke vil ha polerte felger, men lakkerte, bare lakkerer du over, med en brukbar lakk, dvs. bra varmeavstøtende.

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke irr, men aluminium som korroderer. Jeg ville brukt malingsfjerner, f.eks Reprin, og så vasket de, polert og lakkert evt. på nytt med klarlakk.

Kan aluminium korrodere da?? Skal ikke det oksidere, for at det ikke korroderer? Husker ikke helt hvordan det fungerer, men aluminium gjør vel slik at det ikke korroderer?

'77 Toyota Cressida RX30 - '82 Toyota Corolla KE70 - '82 Toyota Corolla KE70 - '86 Volkswagen Golf Mk2 auto

'93 Volkswagen Golf Mk3 - '93 Daihatsu Charade G100 - '96 Volkswagen Golf Mk3 - '00 Toyota FunCargo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikser det med feks autosol og polerer med drill og rondell.

Finnes også andre ting enn autosol, men jeg har selv bare prøvd autosol, både på stål og alu!

Men du må vel sikkert pusse vekk lakken, tror jeg.. dog. skal du klare å polere det blankt og fint.. kan være det holder å polere det som er oksidert faktisk!

ps. veisalt og alu er ikke noe hyggelig :S

ps. jeg ser den andre felgen som ligger på bildet, har du navkapsler til slike?

jeg har nemmelig slike o.z. felger som vinterfelger. (den som ligger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det er aluminiumsfelger trenger man jo egentlig ikke lakk over, så here it goes.

1. Skru av felg.

2. Ta av dekk (anbefales).

3. Avfetting er anbefalt, vask av med felgrens (uten fett), rødsprit, få av dritt og møkk, vask dem, vær kreativ, bare få dem ganske rene.

4. Ta sandpapiret. Begynn ganske grovt, 400, og se hvordan det går. Dersom irren går av der, puss med 400 rundt hele, og gå finere og finere etter hvert. På rundt 800, gå over til vått-slipepapir. Papir som gjør at når du fukter området, slipes vått, slik at papiret holder lengre, og det blir en finere finish. Til slutt går du over med 2000.

5. Lakkér, eller polér. Autosol er et veldig godt poleringsmiddel for aluminium og bart metall. Dersom du ikke vil ha polerte felger, men lakkerte, bare lakkerer du over, med en brukbar lakk, dvs. bra varmeavstøtende.

takker for infoen:) skal ta av dekka å vaske å pusse snart da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Thjoms :volvsmile

Du fikser det med feks autosol og polerer med drill og rondell.

Finnes også andre ting enn autosol, men jeg har selv bare prøvd autosol, både på stål og alu!

Men du må vel sikkert pusse vekk lakken, tror jeg.. dog. skal du klare å polere det blankt og fint.. kan være det holder å polere det som er oksidert faktisk!

ps. veisalt og alu er ikke noe hyggelig :S

ps. jeg ser den andre felgen som ligger på bildet, har du navkapsler til slike?

jeg har nemmelig slike o.z. felger som vinterfelger. (den som ligger)

Mener du at autosol alene vil hindre oksidering (skal jo kjøre rundt i salt med de)?

Har senterkopper til 740 GLE felgene ja, men bruker de jo selv (ut denne vinteren hvertfall)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider