Gå til innhold

b21et oppskrift

Ranger emnet

volvo242turbo

Anbefalte innlegg

E my du kan gjør med den motorn for å få t 350 holdbare HK.... Men du må garantert regne med 20K iallefall om du skal ha driv verk også!!!!!

Turbo, sprut, dyser, maniflod, innsug, (pumpa kan til nød brukes org 21et til 350HK) cooler, clutsj, girkasse, sperre, pluss mye småting som slanger, skruer klemmer etc etc.

Org 21et skal fint tåle 350Hk. men kan bytte stempla for å være sikker på at du får det skuddsikkert. Råder holder fint, må også ha 531 eller 405 topp. Skal klare 350 med org top. Men kan med god samvittighet pusse litt i innsugskanalene på den også. Kan godt bruke 7-800kr på "gull" pakning i stede for org topp pakning selv om den skal kunne klare av effektn. men er bedre sikret mot teningsbank da!

Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt bruke en orginal B21ET bunndel, men den bør selvfølgelig være i meget god stand. Og jeg ville heller lagt pengene i innsprøytning og H-råder enn stempler.

Dette har jeg prøvd, og vet hva som fungerer og ikke. Dog ikke på B21ET.

Forøvrig som må gjøres med motoren:

405 eller 531topp

Trim kam K eller andre. (ikke VX/VX3, de er for tamme)

F/FT/FK innsug

Alu intercooler

940 grenrør, men helst customlager for mest mulig effekt/Nm.

Turbo t.eks Garret/Turbonetics T04E trim 50 med T3 steg 3 aksel og A/R 0.63, eller Mitsubishi T04HL18T/19T, men de er veeeldig vanskelig å få tak i rimelig.

Datasprut, med 550ml dyser.

Utover dette er det en masse deler som trengs, og man må ha skrudd en del motor/bil for å vite hva man skal ha og gjøre for å ikke kjøpe seg en masse dyre deler som egentlig ikke trengs....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan godt bruke en orginal B21ET bunndel, men den bør selvfølgelig være i meget god stand. Og jeg ville heller lagt pengene i innsprøytning og H-råder enn stempler.

Dette har jeg prøvd, og vet hva som fungerer og ikke. Dog ikke på B21ET.

Forøvrig som må gjøres med motoren:

405 eller 531topp

Trim kam K eller andre. (ikke VX/VX3, de er for tamme)

F/FT/FK innsug

Alu intercooler

940 grenrør, men helst customlager for mest mulig effekt/Nm.

Turbo t.eks Garret/Turbonetics T04E trim 50 med T3 steg 3 aksel og A/R 0.63, eller Mitsubishi T04HL18T/19T, men de er veeeldig vanskelig å få tak i rimelig.

Datasprut, med 550ml dyser.

Utover dette er det en masse deler som trengs, og man må ha skrudd en del motor/bil for å vite hva man skal ha og gjøre for å ikke kjøpe seg en masse dyre deler som egentlig ikke trengs....

Mvh

Den motoren har jo M råder. De tåler 400+hk. Er vel de støpte stemplene som bør byttes først......

http://www.300power.com

http://www.teamsideways.com

Oljerør til og fra turbo på 740/760 turbo kjøpes. send PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart om du alikevell skal bruke masse penger på nye råder og custom stempler ville jeg gått for nye 230 blokka. Men med 350 holdbare billige HK er 21 blokka (som du allerede har) et veldig god alternativ. Den har ei holdbar veiv, og råder. Og har et veldig gunstig borr med tanke på hva som fins av stempler til den! I tillegg har du da en blokk som tåler en hel del ladetrykk. Klart at rådene kan være et svakt pungt! Men hold deg unna tidlig ladetrykk og høyt turtall så går det bra! Fins i tillegg H-råder til 21/23 som er billig og bra.

Når det gjelder sprut så skal du kaste alt som heter org sprut til H****. Her er det datasprut som gjelder. Electromotive tec2 synes jeg er et bra alternativ for nybegynnere. Det tåler en støyt, har alle grunnprinnsippene godt forklart i instruksjonsboka. Og ikke minst det er mulig å kome over til en brukbar pris! Greit og jobbe med og lett og mappe!

Prisen du ender opp med til slutt har mye med hvordan du gjør ting. Hvor travelt du har det med å bli ferdig, og hvor tolmodig du er når d handler deler. Er mange ting du ikke trenger å kjøpe selv om det ser blankt og fint ut og heter xxx performance dings!

Fins mange utprøvde muligheter og teorier til volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motoren har jo M råder. De tåler 400+hk. Er vel de støpte stemplene som bør byttes først......

Har kjørt 500Hk og 7200Rpm på std B230 stemler, er like fine de....

MEN vær oppmersom på tenningsbank, da holder de ikke særlig lenge...

Vet om noen som bremset 444HK v/2bar på std. B21ET bunndel, holdt den....

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart tenningsban og ikke minst temperaturn som tar knekken på org 230 stempla ja! Har knerta ganske mang av dæm fakktisk! :)

Men påenget mitt e, om du allerede har en B21, og ska ha "bare" 350HK. E det ingen vitts i å invester masse penga bare for å få en 230.

Men med tanke på vidre oppdatering og bruk av KR e det klart å foretrekk og kost på ei nyere 230 blokk.

STIAN:

Fins et par triks i ludo når det gjeld 23blokka. Har du f.eks en 23ET så har du ganske holdbare stempla. Rådan tåle jo å ganske bra org. Som GMV si, bremsa 444HK med org M-råda... (helt kalrt at han ikke såv godt på natta ;) )

Men fins da ett og anna å kjøp t den blokka av andre råda!

Send meg en PM så ska eg fiks deg opp med ett sett H-profil råda t den for grei penge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider