Gå til innhold

Høyfrekvent lyd ved pådrag

Ranger emnet

safoll

Anbefalte innlegg

Hallo, en kamerat av meg har en Mazda 323 gtx, som har gått 140000 km.

I det siste har det plutselig blitt en rar lyd av motoren.

Dette er en litt høyfrekvent lyd, ikke så "lys" lyd som f.eks "turbo-spinning" eller fra luftfilteret/lekkasjer.

Lyden er der ved tomgang, og følger turtallet helt ut.

Det høres rett og slett ut som f.eks en sliten toyota som har gått 390000 km.

Hva kan det være?

Eksoslekkasje eller lekkasje i manifold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm..hadde no lignende på golfen, en slik rar lyd som fulgte turtallet, det var strammerullen(?) hvor reg.reima går som holdt på å skjære seg..

hva med dynamoen? noen lager som holder på å ta kvelden?

Reg.reim, løpehjul og strammehjul ble byttet for 30000 km siden, er det noen fare for at reg.reima ryker og ventilras isåfall?

Skal sjekke dynamoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er det, og reg.reima tar kvelden er det vel en tjangs for at toppen tar kvelden

Sant nok, men det er vel litt merkelig hvis slikt skulle skje, når alt ble byttet for 30000 km siden, og reg.reim/strammehjul/løpehjul - intervallen er opplyst til å være 100000 km på denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det første jeg tenker er at jordings pungtet til stereoen er dårlig eller at den plukker opp noen signaler fra dynamo..

så dere kan jo sjekke med å høre helt intil ene høytaleren når denne lyden kommer ...

mine 5 cent's

Hadde bare vært så enkelt så.. :)

Er nok ikke det, for vi hører lyden ifra motorrommet. En mekaniker mente det var en reim-lyd, så vi får prøve å bytte ut reimene utenfor registeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare vært så enkelt så.. :)

Er nok ikke det, for vi hører lyden ifra motorrommet. En mekaniker mente det var en reim-lyd, så vi får prøve å bytte ut reimene utenfor registeret.

Har en slik hyle lyd på en gammel Starlet eg har, og den er det hjulet på dynamoen som lager. Prøv å smør dette litt og se om lyden da forsvinner.

07' Audi A3 Sportback 2,0 TDI

X - 96' Audi S6, X - 92' Mazda 323 GT-R, X - 99' Passat 1,8T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik hyle lyd på en gammel Starlet eg har, og den er det hjulet på dynamoen som lager. Prøv å smør dette litt og se om lyden da forsvinner.

Vel, prøvde dette. Ble faktisk helt borte en liten stund, men plutselig ble lyden mye verre enn den noen gang har vært. Vet ihvertfall hvor lyden kommer ifra nå da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider