Gå til innhold

Ny bil? Bmw E-30 Cab?

Ranger emnet


Jonte

Anbefalte innlegg

Nå når det går mot sommeren og jeg skal jobbe et år, så tenkte jeg på å kjøpe meg ny bil. Tenkte da på en bil jeg har ønsket meg lenge, en Bmw E-30 Cab.

 

Helt siden jeg så en kompis sin svarte E-30 med 9x16 felger og 80/60 senking, og 325 motor så har jeg hatt lyst på en.

 

 

Tenker å selge Golfen å kjøpe meg en litt mere lukseriøs bil, men ikke å gå så veldig mye ned i motor / vekt - forhold.

 

 

Så en 325 er vel det som passer meg best, men 320 går vel ant, om jeg kommer over et bra tilbud. Jeg er ihvertfall bra sikker på at jeg skal ha meg en 6'er om jeg skal ha meg en.

 

Er det mange som har erfaringer med disse cabrioletene og har noe å fortelle meg?

 

Hvordan årsmodell er lur å kjøpe?

Hvor langt er kritisk km.stand?

Noe mere å tenke på?

 

Jeg har lyst på en strøken en, med sorte skinn seter, el vinduer osv osv. 325. Helst blå eller svart bil. Gådd 120-130000 ca.

 

Når kom El-cab på disse?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at å skaffe elvinduer og lærkabin og lignende er utrolig lett via BMW-Specialisten. Sjekk under E30/tilbud.

 

Poenget mitt er at hvis du finner en fin cab uten luksustillegg så kan du slenge på disse tingene senere.

[o] 1992 Toyota MR2 GTI

[x] 1990 Toyota MR2 GTI

[x] 1986 Ford Escort 1.4

[x] 1988 BMW 320i

[x] 1985 Suzuki SJ413JX

[x] 1993 BMW 318i

[x] 1981 Volkswagen Golf 1.1 Formel E(conomy)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å høre at noen her inne har god smak ;) Har en E30 selv som jeg er storfornøyd med, selv om den har den minste 6er'n og ikke cab.

 

Jeg har ingen erfaringer konkret med cab'en, men vet at E30 generelt er en bra bil som holder sammen. Dessverre begynner E30'ene å bli veldig gamle, og mange av de (i hvert fall 2,5 literen) har hatt sin første ungdomseier allerede. Det betyr at mange av de er hardt brukt, og pengene er brukt på styling etc fremfor nødvendig vedlikehold. Personlig synes jeg også at cab'ene ligger ganske høyt i pris, i hvert fall tatt i betraktning den risiko det ofte er å kjøpe en.

 

Det er lite tull med disse modellene, men også en BMW blir slitt med årene. I tillegg til de vanlige bruktbil-sjekkepunktene er det viktig at du kontrollerer boltene til topplokket. På modeller før ca 1990 hadde disse en tendens til å ryke. Det er mange, mange år siden dette fenomenet ble oppdaget og de fleste motorene har vel fått skiftet ut boltene sine nå, men det er likevel greit å sjekke. Måten det gjøres på er å titte gjennom oljepåfyllingslokket der du vil se de to fremste boltene. De bør ha en torx-krone (stjerneformet med 8 kanter).

 

Ellers kan det være noe dritt med gamle kalesjer. Denne bør sjekkes grundig for fukt, lekkasjer og at den er hel og fin. Vil tro svært mange slurver med impregnering etc.

 

Personlig er jeg ikke så kjempebegeistret for cabrioleter pga at de ofte er ganske så lealause i karroseriet. Har ikke prøvd E30'en men jeg synes at E36'en ikke imponerer veldig når det gjelder stivheten i rammen, og den gikk vel for å være den beste i sin klasse (som BMW'er flest :) )

 

Når det gjelder kritisk km-stand så er det vanskelig å gi noe akkurat svar, men rundt 150.000 begynner det å bli en del slitedeler som må byttes. Dessverre tror jeg det er få E30'er som har gått noe særlig mindre enn dette.

 

Bruk god tid og du vil til slutt finne et bra eksemplar. Etter min mening er dette en modell som gir en enestående kjøreglede kombinert med god kvalitet/driftsikkerhet og praktisk anvendbarhet. Gudd løkk!

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 320i er en 90-modell, gått over 230000 km, og mekanikeren på verkstedet den er på atm, har aldri sett en så velholdt motor før... Min erfaring er at BMW er gode biler, OG de har gode motorer, som gir deg guffe for pengene...

Bilforumet.no
Super Moderator

- 04 VW Golf TDi
- 94 VW Golf Vr6
- 92 Honda Accord altforlat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by rdl

hva skjer med den rustne golfen din da?. gitt opp søpla?.. på tie

 

Rusten å Rusten.. Det ekke en Ford hvertfall :) Og jeg har ikke gitt opp noe som helst, jeg bare har lyst på ny bil. Det må vel være lov? Synes du skal gi opp den evige drittslenginga di. Stor i kjæften som få. Du skal svi fra alle med den Escort'n din, med turbo og trommelbremser. Nå? Hvordan går det prosjektet? Og når skal du flise Bugstar?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si at det er ikke den peneste jeg har sett...

 

Men hvis du noen gang er utenfor bergen, ta deg en tur på Mortens Bmw-hugg og se på de E30-cabene som står der... DE er pene...

Bilforumet.no
Super Moderator

- 04 VW Golf TDi
- 94 VW Golf Vr6
- 92 Honda Accord altforlat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvilken "styling" er det egentlig å kaste på disse cæbbene?

Dem er jo ganske stilige i orginal stand da.

 

Med 9x16 eller 8,5x17 + 10x17 felger og litt senking + en frontleppe så er det vel ikke noe mere å henge på dem uten at det blir stygt?

 

 

 

Hvordan er forskjellen på forsikring? 318, 320, 325 i forhold til hverandre?

Hvordan er pris på hardtop? Er det greit å ha på vinteren kanskje?

 

 

Hva med denne?

 

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=277633

 

 

 

Noen som vet noe om automat-kassa?

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en '87 325i Cab selv, og kanke si annet enn at det faktisk er den mest morro bilen jeg har hatt hittil. Angrer nesten for at jeg bytta den bort (men jeg hadde gode grunner til det som du vil se).

 

Det var en delphin-gray metallic sak, med el. ruter hele veien rundt, abs, sort skinn, største kjøre computer'n, ettermonterte DE lys, orig. sotede baklys, og alt utstyr forutom A/C. El.cab var det ikke, det kom vel ikke før rundt '90-'92 tror jeg (og er sjeldent på E30'ene). Senka den 60/40mm selv, og hadde no 16" hjul, ble ganske pent.

 

Utrolig morro bil som sagt, og nærmest problemfri forutom 1 viktig ting - toppene på M20 motoren er kjent for og være heller dårlig. Spesielt dersom de ikke har hatt sinnsykt godt tilsyn. Min hadde gått ca. 160.000km da jeg fikk tak i den, og det var litt tikking i motoren, som visstnok var bare ventiler som måtte justeres iflg. eieren, men men, bytta likt mot en '90 calibra jeg hadde uansett, da den var nærsagt oppbrukt :)

 

Tikkingen ble bare verre og verre over tid, så slengte av toppdekselet og sjekka litt (simpelt og skru på M20 motorene), og fant ut at vippearmene på kam'en var slitt ned ca 20-40mm på HVER eneste vipperarm. huff :) hadde ikke tilgang til verksted selv i den tiden, så fikk ikke gjort noe selv. Leverte inn bilen på et verksted som skulle ta topp-overhaling (skifte kam, vippearmer, ventiltetninger, oljerør, og det meste, ble rundt 12k i deler fra GS bildeler, 22k direkte fra bmw forhandleren) + arbeidspenger. De sa at det var pga. av dårlig topp-pakning at det hadde kommet kjøleveske i oljen, som hadde resultert i dette (selvsagt).

 

overhalte hele toppen, fikk tilbake bilen, men den ble skikkelig ille etterhvert, gikk hakkete på tomgang, røyk som faen, osv.. dro tilbake, og de plukka istykker hele greia igjen, og fant ut at det var eiring i en kjølekanal i selve motorblokka som hadde gjort til lekkasjen, altså ikke topp-pakningen! jippi.. ergo kjørte jeg fortsatt med kjøleveske i oljen, og kunne bytta til ny/brukt motor til omtrent samme prisen istedenfor! fant også ut at det var litt rust i bagasjerommet (ut på sidene, veldig typisk på disse bilene), samt at det var noen idioter som hadde skjært istykker taket mitt en natt, og ny cab kosta 20k++. fikk lappa dette på en ordentlig måte, og bestemte meg for og kvitte meg med bilen, bytta likt igjen mot en ny calibra 16v som var i meget bra stand (den jeg har nå), og angrer ikke på det (utgiftsmessig sett, bmw'en var IKKE billig i forsikring, samt at calibra'n har vært feilfri til nå (katalysatoren gikk til helv.. nettopp)).

 

Men hadde det veldig morro med BMW'en mens jeg hadde den! fikk dog ørebetennelse 2-3 ganger, men who cares :)

 

Så, liste over viktige sjekkpunkter som jeg vet om:

 

1. er det tikking i motor, IKKE stol på selger som sier det er ventilene som bare må justeres! flekk opp toppdekselet (ny toppdeksel pakning koster rundt 120kr), tar ca. 5-10min på disse motorene, og se at alt er i orden - ellers kan det fort bli dyrt!

 

2. sjekk rust i bagasjerom, under alle teppene, særlig i hjørnene på bagasjerommet.

 

3. ta med bilen (med taket på) i en vaskehall (selv-vaske-hall, evt. børsteløs vaskehall) og spyl bilen godt (rundt tak-skjøtene) - lekker det masse vann inn, kan det koste endel og skifte ut cab/gummi-listene - og lekker det inn mistenksomt mye vann, kan det være at bilen er kræsjet før, taket har en tendens til og bli skjevt av den minste kollisjon.

 

4. sjekk service-historie og kilometerhistorie. er VELDIG enkelt og trikse med kilometerne på E30'ene (er bare og ta ut en sikring, så stopper hele tellerverket, også speedometeret, men det er en enkel sak og finne ut hvilke hastigheter en har på hvilket turtall, MANGE som vet om dette).

 

5. ser kam'en god ut, men det fortsatt ryker veldig hvitt fra bilen, eller at den går litt hakkete på tomgang (sånn at gearstang smårister endel f.eks.) så kan det tyde på at kjøleveske kommer inn i oljen/forbrenningskammerne - STYR UNNA! sjekk i samme sleng tennpluggene og se hvordan de ser ut.

 

6. Unngå biler som har gått 200.000km++ - unngå også biler som har gått ned mot 100.000km - dette er tross alt gamle biler, og at de har gått merkelig kort er veldig mistenksomt.

 

 

lykke til!

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altfor dyrt!

 

Ærlig talt, det er tross alt en E30.. I en ukes gammel autobørsen her står det en 93 E36 325i cab (som også ser meget pen ut) til den nette sum av 149.000kr.

 

tenk litt på det. er 40.000 forskjell det, for en sinnsykt mye bedre bil.

04 Mercedes-Benz CLK

Min Blogg - DeviantArt - Flickr - Last.fm - Twitter

xPorsche Boxster 2.5 xAudi A6 Avant 1.9 TDi xMazda MX-5 1.6 xBMW 325i Cab xOpel Calibra 16v (x2) xOpel Omega 2.5 V6

xFord Sierra 2.0iS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår