Gå til innhold

Klassisk Hjemmestereo spørsmål

Ranger emnet

Einar

Anbefalte innlegg

Hei, noen her som driver med litt eldre hjemmestereo?

Det jeg lurer på er om noen vet hva 4 ch mpx outout er, dette står i mitt tilfelle på en phono-plugg bak på min Pionèer SX 939.

Eventuelt en plass noen kan ha peil på dette?

sorry at det er litt OT men prøver lell.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt eldre"?

Haugammelt, er vel det rette formularet av MPX-prodkter.

MPX er en forkortelse for Multiplexing.

Dette ble utviklet med tanke på å sende et stereosignal (eller et tilnærmet stereosignal) via et FM-bånd.

Måten å kombinere flere signaler (Høyre og venstre - og høyre og venstre +) til ett enkelt signal som igjen kan bli dekodet av MPX-dekoderen kalles MULTIPLEXING.

MPX kan så vidt meg bekjent ikke brukes i Norge idag.

Håper dette hjalp deg litt på vei.

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hjalp litt, mere enn jeg noensinne har hørt hittil, vet vel ikke om noen plass man kan finne info om dette på nettet, er nysjerrig på det...

Er egentlig for ny den forsterkeren, Skulle vært ett par år eldre så hadde det vært rør, men liker de første transistorforsterkerne...

Takk for svar... :) :popcorn

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt riktig som Pål beskriver men borsett at i dette tilfelle det er ikke ment til RF (radio frekvens) signaler. ellers er selve grunnprinsipet på multiplexin veldig likt. :hello:

Mpx multiplex signaler kom allrede en gang etter 1975 og da var det såkalte quadrafoni -et 4 kanals system- på vei inn i de tusen hjem, hørte det selv når jeg var guttunge og platespillere var det mest populare form for musikk avspilling yodude quadrafoni fungert ok og ble litt nysjarrig på dette men først i 80 tallet leste jeg om det og så de første dekoderne og virke måtten er mer eller mindre ganske likt Dolbys prologic koding der den største forkjell er bare et senter kanal + bak kanalene, i "ekte" quadrafoni utstyr er 4 kanaler der alle kanalene var fulltoner og med like mye effekt. :bump

anyway, hvis det finnes bare et stk uttak RCA bak på den ampen din så er det nok en mono signal som kan "DEmultiplexes" (konverteres om) til et ekte stereo signal ved bruk av riktig Dekoder (multiplexer og demultiplexer)...

edit: muligens jeg husker dator noe feil... tror begynner å bli senil gitt...hehe.. :crazysant

hvis du ser oppe i en quad dekoder vil du se MANGE transistorer, da de ble bygg opp uten operations forsterkere og man vrir først og fremst faser i forkjellige frekvenser...

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Om du Matador kan forklare litt mere, dette virket mere logisk enn Morel, da jeg ikke helt skjønte hva FM hadde med ampen å gjøre, samt at det er lyd ut(om jeg husker riktig, kobla litt for å prøve), har faktisk hørt idèen om at det var til kvadrofoni før, men avfeiet det da det bare var en phonoplugg.

SX939r.jpg

Det er den som ligger aleine der, mellom tilkoblingen til preampen og dolbyfiltret.

Noen sider på norsk, gjerne med forum som tar for seg klassisk Hi-Fi, eller skandinavisk?

Har nå fått tilbake forsterkeren fra rep, det som var 4 blåste utganger og 2.500,- kr hos en var noen løse loddinger og 500,- hos en annen, veldig fornøyd, men vet om en defekt SX-1980 som jeg sikler på da, likte beskrivelsen på http://www.classicaudio.com om den.

Uansett, takk for gode svar begge to.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig gjort å minne folk på slike linker når man har jobbet 15 timer og egentlig burde lagt seg for lenge siden... ;)

Du trenger en ekstern kvadrofoni-dekoder til 939en din ja, flere som hadde slike den gang, og effekten var visst forbløffende, dog med den tids målestokk antageligvis.

Fant selv en SX-636 var det vel, på loppis ifjor til uhyrlige 20,-, kanskje jeg rekker å få fyret den opp iår og hørt litt på godlyden fra dengang da. :thumb

Forøvrig benyttes FM-båndet med multiplexing den dag i dag... det er derfor monoradioer kan benyttes samtidig med stereoradioer. Stereoradioene dekoder/splitter bare det multiplexede ("mono"-)signalet slik at man får signal i høyre og venstre kanal uavhengig av hverandre. Og dét gir jo stereoeffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ett ok forum, men gikk noe tregt der da, HiFiSentralen , noen andre sider?

Så jo ut som en mini av min det derre, skuffer deg nok ikke sjøl om 25Watt ikke høres mye ut per kanal, er det 2 eller 4 kanals forsterker?

Du får nok leve med mimringa, liker ikke lyden i nyere forsterkere.

Har kjørt 939`n som forsterker på en sub her nå, en 12" Cervin Vega, med halv volum, full bass og helt i minus på diskanten, samt brokobling(+ til + og - til -) så satt jeg og venta på ett rødt oppheng skulle hoppe ut av kassa, da med kraftig redusert inn-signal og halv styrke.

Har tidligere spillt med den så det har stått gnister av høyttalerne å begynt å ryke.

Åssen er Watta på disse sett i forhold til Watta på en ny Stereo-forsterker?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får ikke sett hva som står på de forkjellige innganger-utganger på baksiden... bildet er for dårlig. Men selve dekoderen skal være innebygd om du har et front og rear høytaler utgang, da dette var innebygd i de fleste receivere som var quadrafoniske. før var ikke så enkelt å kjøpe "extra" forsterker. Nå er det en stund siden jeg har skrudd/bygde noe av de men de brukte germanium transistorer og til forkjell fra silicium transistorer så har disse ger transistorer en lavere crossover spennning, noen som var kritisk og en del ustabilitet med crossover forvrengnig, da ble det brukt en transistor som endret motstand i takt med temperturen.... standar løsning i våre "nyere" forsterkere... ellers er jo såkalte utgaltnings kondensatorene en fordel å skifte ut med nye da disse tørker ut og mister en del av sin kapasitans over tid og kan med stor fordel byttes til nyere med lavere indre motstand som garantert vil gi deg bedre lyd, i tilleg avkoble den store elektrolyten med en høykvalitets polypropylen kondis... forresten veldig enkelt å skru opp hvile strømmen på disse og få en ekte klasse A forsterker.... :-) husk bare eventuelt å montere en vifte på kjøleribbene....

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg får ikke sett hva som står på de forkjellige innganger-utganger på baksiden... bildet er for dårlig. Men selve dekoderen skal være innebygd om du har et front og rear høytaler utgang, da dette var innebygd i de fleste receivere som var quadrafoniske. før var ikke så enkelt å kjøpe "extra" forsterker. Nå er det en stund siden jeg har skrudd/bygde noe av de men de brukte germanium transistorer og til forkjell fra silicium transistorer så har disse ger transistorer en lavere crossover spennning, noen som var kritisk og en del ustabilitet med crossover forvrengnig, da ble det brukt en transistor som endret motstand i takt med temperturen.... standar løsning i våre "nyere" forsterkere... ellers er jo såkalte utgaltnings kondensatorene en fordel å skifte ut med nye da disse tørker ut og mister en del av sin kapasitans over tid og kan med stor fordel byttes til nyere med lavere indre motstand som garantert vil gi deg bedre lyd, i tilleg avkoble den store elektrolyten med en høykvalitets polypropylen kondis... forresten veldig enkelt å skru opp hvile strømmen på disse og få en ekte klasse A forsterker.... :-) husk bare eventuelt å montere en vifte på kjøleribbene....

Jeg må bare spørre om en ting...

Hva er det du IKKE vet? :D :D :D :D :D :D :D

Lancer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SX939r.jpg

De tre første fra Venstre er Phono1, Phono2 og Aux, så kommer Tape1, etter det kommer Tape2.

Nede så er det Pre/Power Amp, 4ch mpx output og så Dolby NR

Høyttalerterminalene er A,B og C, Stereo alle sammen, kan kjøre 2 x 2 på en gang, brokoblingsbare.

Samt at jeg har annerledes nett-tilkobling.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider