Gå til innhold

Hvor mye hk i CSB?

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Ok, her kommer enda en variant av det evinnelige spørsmålet "hvor mange hk i min 5,7L Chevrolet small block?"

Hvor mye hk får man ut av en original to-boltet forgasser-CSB på rundt 190hk UTEN å røre selve blokka m/innhold? Altså uten å bytte stempler, råder, eller veiv?

Bytte av kam er ok, selv om det også er i blokka.

Tenker på kjørbare og holdbare kombinasjoner.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, her kommer enda en variant av det evinnelige spørsmålet "hvor mange hk i min 5,7L Chevrolet small block?"

Hvor mye hk får man ut av en original to-boltet forgasser-CSB på rundt 190hk UTEN å røre selve blokka m/innhold? Altså uten å bytte stempler, råder, eller veiv?

Bytte av kam er ok, selv om det også er i blokka.

Tenker på kjørbare og holdbare kombinasjoner.

Hva er kompresjon i den?

Med 9-10:1 burde 300+/- være rimelig enkelt men hvorfor ikke kikke på bunn og bytte lager og ringer samtidig? Koster ikke flesk det!.

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å høre hva en kan forvente å få til med kun bytte av topper, alu-airgap innsug, headers osv.

Kompresjonen er oppgitt til 9,8:1. 195hkr v/4200omdr, 295ft.lbs ved 2400omdr

Min motor er fra 1992. Opprinnelig en TBI motor. Har også fått høre at kammen er ultra-mild, men har ikke funnet konkrete kam-verdier ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å høre hva en kan forvente å få til med kun bytte av topper, alu-airgap innsug, headers osv.

Kompresjonen er oppgitt til 9,8:1. 195hkr v/4200omdr, 295ft.lbs ved 2400omdr

Min motor er fra 1992. Opprinnelig en TBI motor. Har også fått høre at kammen er ultra-mild, men har ikke funnet konkrete kam-verdier ennå.

Med riktige deler som passer bra sammen, vil jeg si ca 350-400 hk, er du heldig så greier du nok litt mer også...:)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å bytte noe i blokka jmf første innlegg???

Før jeg byttet inmaten i min, hadde jeg 370-400 hk og det på en 302 sbf, så jeg tror du kan lett greie 350 hk+

:)

Mvh

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg byttet inmaten i min, hadde jeg 370-400 hk og det på en 302 sbf, så jeg tror du kan lett greie 350 hk+

:)

Mvh

Og den var selvsagt bremsa i benk?

Mye kan gjøres med en original motor, med litt ordentlige topper, roller cam/vipper, innsug og forgasser... men det koster! Og da ville jeg kostet på meg å kontrollert bunnen oxo. Trenger ikke gjøre så mye med den, med ta av bunnpanna og sjekk lagre i det minste!

Er ikke noe problem å dra masse hester ut av en 350, men trodde kanksje ikke denne motoren skulle kostes på astronomiske summer. Det var derfor jeg slang ut 300hk +/-.

Så for meg noen musse-topper el., innsug, hydr. cam og forgasser.

Det er kanksje mere riktig å si 250-700hk. yodude

To hot for heaven, to fucked up for hell...

http://www.dudez.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt innsug til Edelbroc Performer Airgap, gasser til Edelbrock 1405, kam til Lunati Vodoo "268" (den heter ikke det men kalles det) og sett på headers + 2x2,5" eksos, juster tenning og du har en 350hk motor msom drar fra bånn(=stock converter) Sånn circa..

her er ellers et par bra CSB-trimmeforum:

http://www.camaros.net/forums/forumdisplay.php?f=13

http://www.chevytalk.org/threads/postlist.php/Cat/0/Board/UBB64/page/0

- Magnus; du har bare skrytehester :hammer :hello:

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt innsug til Edelbroc Performer Airgap, gasser til Edelbrock 1405, kam til Lunati Vodoo "268" (den heter ikke det men kalles det) og sett på headers + 2x2,5" eksos, juster tenning og du har en 350hk motor msom drar fra bånn(=stock converter) Sånn circa..

Her glemte du vel nye topper??? Klarer vel ikke 350 hkr med originaltopper?

Det jeg planlegger er først å kjøre med kun de "ytre" modifikasjonene som eksos, forgasser tenning osv) og på litt sikt bytte til etpar vortec topper modifisert for mer løft, sammen med en kam som passer til de toppene.

Dette trenger ikke å koste skjorta. Summit selger slike topper ferdig modifiserte for 650$ pr par:

http://store.summitracing.com/default.asp?Ntt=cylinder+head&searchinresults=false&Ntk=KeywordSearch&DDS=1&N=115&target=egnsearch.asp&x=32&y=6

Bytte av topper og kam kan en jo dessuten gjøre selv.

Jeg har allerede kjøpt et Professional Products Air Gap innsug og Flamethrower fordeler.

Forgasseren blir antakelig en 650 cfm Holley Street Avenger, eller den "tilsvarende" Edelbrock Thunder. Har skjønt det slik at disse forgasserne går greit både før og etter de modifikasjonene jeg har nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei folkens! Slenger inn et spm her jeg? Hvor mye tåler bunndelen i en 79 mod 350 caprice motor mon tro? 350-400 hk er vel bortimot maks kanskje?

Ja sånn circa, men det kommer jo an på diverse faktorer..

De tåler temmelig mye juling om de bare får nogenlunde riktig stell. Girskift v.7k+ f.ex..(hvor er rolleyes???)

1964 Ford Fairlane 500 RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det her er beregna ut fra standard topper "uten å røre.."

- hiv på et par AFR 190cc topper og rullekam så har du 450hk+/- :usa:

Jaha.

Høres jo bra ut det, men topper er det jo svært store forskjeller på også, da.

Nå er jeg langt ifra noen ekspert, og jeg er klar over at det på min LO5 TBI 350 motor fra 92 er en SVÆRT mild kam. Derfor er den som blir neste flaskehals etter at man har byttet til headers og airgap innsug.

Men at kammen alene vil gi over 100hk ekstra som trengst for å komme opp på 350 hk, virker litt vel drøyt? Ferdige "trimme-kit" som selges f.eks hos Summit racing ol. har alltid nye topper med dersom kit'et gir 350 hkr eller mer?

Men som sagt, jeg er ingen ekspert og påstår ikke at du tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider