GMV Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Har fått for meg at det er mange som lurer på hvordan man skal trimme B230FT/FK (Kun for de med LH 2.4 Innsprøytning) motoren sin for en billig penge, her er i allefall noen tips som jeg vet fungerer meget bra, også til hverdagskjøring og uten bekymringer. Men selvfølgelig må motoren være i god kondisjon før man begynner å trimme.... 1. Montere en 531 topp med dertil egnet trimkam. 2. Montere en Mitsubishi TD04HL16T turbo (fra 850R) 3. 3" eksos 4. Aluminiums intercooler. 5. Progressiv bensintrykksregulator (justerbar) av typen som er 1:1,2 6. Spesialchip i begge hjernene. (BSR Haijen special) (7). H-profilråder for de som liker å sove godt om natten.... Dette gir ca 280-300Hk (Når bensitrykk og ladetrykk er innjustert) og 420-440Nm. Tenk da på at disse motorene leverer 135/165Hk og 230/250Nm std... Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 man trenger ikke alle de modsene for 280-300hk, vel? når det er snakk om 350-400hk, er det en del av de her som er *krav*. ps. hvor langt rekker de originale dysene? de er vel på grensen med den effekten her kanskje? Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GMV Skrevet Februar 7, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 man trenger ikke alle de modsene for 280-300hk, vel?når det er snakk om 350-400hk, er det en del av de her som er *krav*. ps. hvor langt rekker de originale dysene? de er vel på grensen med den effekten her kanskje? Du må nok ha disse moddene for å få ut den effekten med org. sprut/dyser.... Joda, effekten er MAX MAX med std 337ml dyser. Orginalturboen (TD04H13C) rekker jo ikke lenger enn 200-210Hk... Og orginalcooleren har en tendens til å sprekke over 1,1-1,2bar, også fløder den lik 0.... Det samme med toppen 530 toppen er jo trangere enn 531, men er ikke nødvendig å bytte, men 531 gir jo 7 "gratis" hk på en sugemotor så.... Trimkam er et must da en "noget slapp" T-kam sitter i orginalt. Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Hva må gjøres for å få 200 til 230HK da, hvis jeg skal bytte til FK\FT tror jeg at det holder, lista over vil gå hardt utover org.drivverk, spes girkassa. Og hva er egentlig forskjellen på FK og FT. Kun ladetrykke eller no mer?? er holdbarheten den samme ??? Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glenn` Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Hva må gjøres for å få 200 til 230HK da, hvis jeg skal bytte til FK\FT tror jeg at det holder, lista over vil gå hardt utover org.drivverk, spes girkassa. Og hva er egentlig forskjellen på FK og FT. Kun ladetrykke eller no mer?? er holdbarheten den samme ??? bare wastegate som er forskjell.chip,t16 turbo,3" fra turbo,åpent filter og kanskje en 531 topp så er du nærme 210-220 hvertfall...er det som er gjort med min. + justerbar BTR da. Siter Volvo 245 Turbo - Prosjekt -Jag gasar tills det rasar! x-Golf Gti 16v x-Volvo 740 Tic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Det hørtes jo grei og billig ut, FK ligger vel en del lavere i pris i forhold til FT, så hvis det er samma driten så et FK et bedre kjøp Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wunderbaum Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Viking chip ecomax chippen skal du få 200 hk ved 1 bar trykk og 220 ved 1,2. Også filter og 3'' eksos såklart. Siter x 87 laurel 2.4 x 78 242 turbo x 96 106 rallye x 85 740 tic 66 ford falcon futura Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lars_b Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 å det er det, hmmm, hørtes fristende ut, må kanskje skaffe meg en FK da, Siter Les signaturreglene: http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo242Turbo! Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 GMV: Er det sånn motor som står i den rød 242 til broren din, den som skal selges? Hørte at det var ca 280-300 hk der:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ben are Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Mye er det snakk om i pris for slike chip? Siter Takk til Team Turbo Tromsø og PST performance Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
holstad Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 Du må nok ha disse moddene for å få ut den effekten med org. sprut/dyser....Joda, effekten er MAX MAX med std 337ml dyser. Orginalturboen (TD04H13C) rekker jo ikke lenger enn 200-210Hk... Og orginalcooleren har en tendens til å sprekke over 1,1-1,2bar, også fløder den lik 0.... Det samme med toppen 530 toppen er jo trangere enn 531, men er ikke nødvendig å bytte, men 531 gir jo 7 "gratis" hk på en sugemotor så.... Trimkam er et must da en "noget slapp" T-kam sitter i orginalt. Mvh du Som kan litt kan ikke du legge ut en bestillings liste på fk / ft på 300 - 350 ++??? Siter volvo 242 77mod (solgt) volvo 240 tic 84 mod (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
slire_sladd Skrevet Februar 7, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 7, 2006 hvor mye er egentlig Mitsubishi TD04HL16T turbo god for? hva med 19T? mye tilpassing? Siter ...prrrrrtt... 2001 Audi A3 1.8T Quattro - A3TQ 180HK... (X)1990 240 Turbo - SS 240 Turbo Prosjekt... (X)2000 ZX6-R Ninja - 2000 ZX6-R Ninja... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Det hørtes jo grei og billig ut, FK ligger vel en del lavere i pris i forhold til FT, så hvis det er samma driten så et FK et bedre kjøp Prisen på FK er nok ikke lavere enn FT, ligger sånn ca likt, hvis ikke FK`n er litt dyrere... FK`n er like greit kjøp som FT`n, hvis ikke bedre... kommer ann på om du har lyst på en "litt nyere" motor med underspyling... FK`n ble produsert fram til 98, er ikke sikker på hvor lenge FT`n kom i 940... De FT motorene fram til 92/93 hadde ikke underspyling... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MercFreak Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 hvordan er dissa rådene i ft/fk kontra m råder fra b23et? jeg har selv en b23et med 531 topp, b230et insprut med viking chip, 3" eksos.. har ikke gjort noe med ladetrykk enda, tenkte og vente til jeg fikk godkjent motor i vognkortet før jeg gjorde noe mer med den, planen er ny cooler, bensintrykk regulator t3/t4 hybrid turbo, hva kan jeg egentlig få ut av denna motoren da? Siter Mercedes 190E selges, send pm for mer info Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet Februar 8, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 8, 2006 Det oppsettet stemmer nok bra for 280-300 hk GMV! Skal du ha mer bør man gjøre noe med bunnen. LMS: 250-270 hk tipper jeg; men dysene dine er begrensningen! Men jeg savner èn ting GMV: større dyser. Benintrykket med originale dyser blir alt for høyt, så jeg ville satt inn større (f.eks. Bosch -968) i kombinasjon med større LMM (3") og 3,8 bar bensintrykk. Jeg skaffer chip mappet for et slikt 300 hk-oppsett! Send PM! FK-motor bremses til 200 drivhjulshester (=240 hk i motor) med original Mitsu-13c turbo og Vikingchip ECOMAX, se her: http://home.online.no/~kjet-sk/Viking.htm NB: turtallet stemmer ikke helt på kurven, og effekten faller ettersom turboen blir varm! FT eller FK av samme årgang er et fett, men en FK er kanskje "mindre slitt" pga. lavere effektuttak i forhold til en FT med samme km på nakken? Tilpasning av 16T og 19T er også ett fett (downpipe og trykklokke+vri kompressorhus), men 19T har en god del bedre kapasitet og behøver "jobbe mindre" ved samme effektuttak som 16T. Jeg kjører med 0,9 bar i min 945 (original eksos/ luftfilter) med 13c-turbo, og den originale clutchen har problemer med å henge med. Synes faktisk 945en min (B230FK) går BEDRE i forhold til 242en (B230FT) som har Garret T25, men det skal det snart bli en slutt på kiddie Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.