Magnalf Skrevet Februar 9, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 9, 2006 Man kan alltid gå opp i DOT, men aldri gå ned. Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddvarrf Skrevet August 31, 2009 Rapporter Share Skrevet August 31, 2009 DOT er amerikansk standard og betyr Department Of Transport DOT3 er en glykolbasert bremsevæske av eldre standard. DOT 4 er også glykolbasert, men noe høyere krav til kokepunkt både i ny og brukt bremsevæske. DOT3 og DOT4 er blandbare, men bruk DOT4 dersom fabrikanten anbefaler (krever) DOT4-standarden. Bremseværka inneholder også en inhibitor som skal hindre rust når væska blir gammel, det vil si over 2 år. Ulike merker bruker ulike inhibitorsystemer, så det er lurt å benytte samme merket hver gang. DOT5 er en silikonbasert væske som ikke er blandbar med DOT3 eller DOT4. Væsken er mye brukt på militære kjøretøyer. Den er ikke hygroskopisk, og egner seg på kjøretøyer som skal stå lagret i månedsvis. Den har stor kompressibilitet, og pedalen kan kjennes ut til å være litt fjærende. (svampete) DOT5.1 derimot er glykolbasert, og er blandbar med DOT3 og DOT4, og har enda litt høyere krav til kokepunkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet September 2, 2009 Rapporter Share Skrevet September 2, 2009 Dot 4+ da? Skifta bremsevæske på Granadaen, fyllte orginal Volvo DOT 4+ bremsevæske, og har aldri vært borti mer lettkokt bremevæske, den som var på, som godt kan være den orginale fra `82 skulle mere til for å koke. ABS-systemer skal vel heller aldri ha lavere enn DOt 3 Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.