Gå til innhold

10eller 12

Ranger emnet

gnmfr

Anbefalte innlegg

om du skal ha 10 eller 12" kommer nesten mer ann på hva du har plass til. Noen vil sikkert påstå at 10" er kjappere enn 12", men det er vel heller diskutabelt:) Jeg foretrekker 10" da jeg syns disse er i stand til å spille mer enn dypt nok i en bilkupe.

Uansett så er det smak og behag og du bør ikke gjøre deg opp en mening om hva du skal velge bare ved å få noe anbefalt på et forum, så mitt forslag er vel å gå til en forhandler der du kan få høre på litt forskjellig. Gjerne der de har elementene montert i kasser slik at du kan få prøve de i bilen din.

Ta deg en tur til Bilstereo Exsperten f.eks, Sjur kan sikkert hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både 10" og 12" er like "raske". men av samme merke og modell vil en 12" spille noe dypere enn en 10", men da også kreve litt større kasse.

jeg vil tro de fleste elementer i prisklassen 1500-2000,- spiller brukbart rent, men selvfølgelig ikke like bra som dyrere elementer. men er begrenset hva man får for den prisen når man skal både ha SQ og SPL.

har ingen erfaringer med det CV elementet du tenkte på, så det kan jeg desverre ikke uttale meg noe om.

hvordan forsterker har du planer om å bruke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

både 10" og 12" er like "raske". men av samme merke og modell vil en 12" spille noe dypere enn en 10", men da også kreve litt større kasse.

jeg vil tro de fleste elementer i prisklassen 1500-2000,- spiller brukbart rent, men selvfølgelig ikke like bra som dyrere elementer. men er begrenset hva man får for den prisen når man skal både ha SQ og SPL.

har ingen erfaringer med det CV elementet du tenkte på, så det kan jeg desverre ikke uttale meg noe om.

Da er vi igang igjen ;)

12" spiller ikke nødvendigvis dypere enn 10" i samme serie, men den spiller nok høyere.

Jeg er selv best fornøyd med 10" med tanke på lyden man får for prisen og plassen den bruker..

Det er mange merker i denne prisklassen, Fusion, Infinity, Pioneer, RF osv osv.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prisklassen kan jeg hvertfall anbefale Fusion Powerplant serien. Disse har vi noen få igjen av i 10" og de koster veil kr 1895,-

FPW-1000big.jpgFPW-1200big.jpg

Data:

10" POWERPLANT WOOFER.

Magnet Structure : 160 Oz.

Power handling : 700W .

Voice Coil : 2" Kapton SVC

Impedance : 2x4ohms.

Free Space Resonance(FS) : 32,8Hz

Efficiency (1W/1M) : 90,6dB.

Frequency Response :27Hz/ 1,4KHz.

Mounting Diameter : 9,29"/236mm.

Mounting Depth : 5,31"/ 135mm

OUTSIDE Diameter : 10,26"/270mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren som skal brukes er på 2x1000w rms så blir nok 2x12 hehe i og med det mest sannsynlig spiller høyere en2x10:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren som skal brukes er på 2x1000w rms så blir nok 2x12 hehe i og med det mest sannsynlig spiller høyere en2x10:D

Med tanke på at du vil spille både reint og høyt hadde jeg hoppet over v-max som du selv foreslo.

Fusion elementene som blir foreslått her spiller nok bedre en cv..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at du vil spille både reint og høyt hadde jeg hoppet over v-max som du selv foreslo.

Fusion elementene som blir foreslått her spiller nok bedre en cv..

Regner med du har litt greie på det her men.

Cv spiller vel ikke så reint men spiller nok høyere, men har du hørt den nye V-max en??..

Kompiser som har den gamle og den spiller som faen selv om kunne vært litt bedre lyd kvalitet..

Har selv 15 CV stroker og den spiller jævli høyt den med rå forsterker,men har ikke rå nok forsterker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider