Gå til innhold

forskjellen på fk og ft?

Ranger emnet


turbojonas

Anbefalte innlegg

Meg og b230ft har ein liden krangel gåannes.. han seie att fk og ft e HEILT lige, udenom att fk kjøre me ca 0.35 bar, å ft kjøre me ca 0.65 bar.

 

Sånn så eg har forstått d så har fk og ft forskjellige turboer (en lavtrykksturbo --> raskere spool-up, og en høytrykksturbo --> ladetrykk på ca 3000 som vanlig) og forskjellige hjerner. fekk dette bekrefta av folk så jobbe på volvo, men d jalp isje. så eg lure på ka folk her har å sei om sagen?

 

spar meg for "eg tror d e likt/ulikt osv osv.."

 

på forhand takk

`81 Volvo 242 B230FT

`88 Subaru Justy 4WD - Vinterbil

`81 Triumph TR7

`90 Nissan 200SX

`81 Opel Ascona B 2.2i - prosjekt type langtids

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fk/ft har forsjellig turbo og programering..

 

"The B230FK is maximised to work with the low pressure turbo (about 7psi max) The B230FT is maximised to take advantage of the higher pressure available from the high pressure turbo (about 12 - 14psi) The effect of overboosting a low pressure turbo is to make the engine bog down when pressed. The idea of a low pressure turbo on the engine is to make it more tractable at low speeds than the higher pressure unit. Thus there is less spool-up time for the low pressure unit. If you want the extra top-end performance of the high pressure unit then change engines for the B230FT or p/ex for the a car with the B230FT already fitted. I think you will find that the performance of the low pressure turbo engine will be good enough for you to easily get happy with."

 

Quote fra et eller anna volvo forum.

En vakker dag så får jeg nok lappen på bil ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på et amerikansk volvo forum nettopp at Fk hadde en Garret t25 turbo.

Bytter du ECU`en er det ofte du må inn og legge inn ny programering :) Så du får vel en "tom" ecu....

Nå blir det rolig fra min side hvertfall, nå legger jeg meg !

Gonatt ! :usa:

En vakker dag så får jeg nok lappen på bil ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på et amerikansk volvo forum nettopp at Fk hadde en Garret t25 turbo.

Bytter du ECU`en er det ofte du må inn og legge inn ny programering :) Så du får vel en "tom" ecu....

Nå blir det rolig fra min side hvertfall, nå legger jeg meg !

Gonatt ! :usa:

 

fk har alsrig hatt noen garret t25 turbo,men derimot så ha eldre ft motoren hatt det..fk kom med mitsu 13c turbo ifra starten..

 

de nyeste ft motorene er de beste,og da ER DE IDENTISKE med en fk bortsett ifra wastegateklokka..dette vet jeg ifølga vadis samt jeg har hatt ca 15 slike motorer selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår