Gå til innhold

Morel. Hvem forhander????

Ranger emnet

BoraMan

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg må rette litt på dette som Mr.SQ skriver.

At Morel er tilgivende ovenfor dårlige innspillinger er noe ekte vås!

I min bil som merkelig nok har produkter fra Morel, opplever jeg at mp3 med bitrate på under 320 kB/s har en tendens til å sprekke opp, i mellomtone/diskant-området.

Detaljert? JA det er det! Som Frank (Hvor er den kebab?) skriver så er det monteringen det kommer an på. Morel kan faktisk låte feil (ikke dårlig) hvis det monteres upassende.

Jeg tror vi har til gjengjeld å høre noen si at Morel ikke låter bra, men her kommer det an på egne oppfatninger og preferanser.

At Morel mangler dynamikk er totalt ukjent for meg, Glenn. Hvor har du det ifra?

Jeg føler at det ikke er noe poeng i å trekke denne tråden lenger enn dette.

Mitt forslag er til trådstarter at du lytter til Focal og Morel og selv finner ut hva som passer deg og din musikksmak.

Lykke til!

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

I min bil som merkelig nok har produkter fra Morel, opplever jeg at mp3 med bitrate på under 320 kB/s har en tendens til å sprekke opp, i mellomtone/diskant-området.

Detaljert? JA det er det! Som Frank (Hvor er den kebab?) skriver så er det monteringen det kommer an på. Morel kan faktisk låte feil (ikke dårlig) hvis det monteres upassende.

Jeg tror vi har til gjengjeld å høre noen si at Morel ikke låter bra, men her kommer det an på egne oppfatninger og preferanser.

At Morel mangler dynamikk er totalt ukjent for meg, Glenn. Hvor har du det ifra?

Mitt forslag er til trådstarter at du lytter til Focal og Morel og selv finner ut hva som passer deg og din musikksmak.

Lykke til!

Mvh

Pål

Hei

Ja er jo din smak som er avgjørende, å lytte til produktene er jo en grei løsning .

Som Frank (Hvor er den kebab?)
???

Mvh

Driver Audioteam .

Leder i Acap .

Agent for Ice Audio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank (Hvor er den kebab?)

næmen er vi i "moromodus" i dag da Pål :lol

Jeg tror vi har til gjengjeld å høre noen si at Morel ikke låter bra

Ingen som sier det ikke låter bra...bare at det finns noe som låter bedre :hello:

Uansett så kan vi sitte her å krangle side opp og side ned uten at dette fører til noe annet enn dårlig stemning

Livet er ikke bare en lek,det er også en dans på roser ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

næmen er vi i "moromodus" i dag da Pål :lol

Ingen som sier det ikke låter bra...bare at det finns noe som låter bedre :hello:

Uansett så kan vi sitte her å krangle side opp og side ned uten at dette fører til noe annet enn dårlig stemning

Morromodus?

Det er jeg alltid...

Det er bare dere som ikkje forstår meg og mine villtre tanker...

"Hey, Frank! Hvor er den kebab?" er forresten hentet fra Kristian Valens siste CD som Sibbe fra Sandnes.

Mvh

Pål

(som aldri er i dårlig humør!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til!

Mvh

Pål

Du kan kalle det vås så mye du overhode klarer kjære deg, men mine uttalelser er basert på egne erfaringer, og sammenliknet opp mot andre kandidater. Jeg er heller ikke den eneste med denne erfaringen. Jeg har aldri sagt at du ikke kan identifisere dårlige innspillinger, men det er ingen tvil om at Morel sine elementer er vesentlig lettere å jobbe med, samt leve med en mange andre.

Når dette er sagt betyr ikke det at elementene er dårlige, langt i fra (noe mitt innlegg også burde gi klart uttrykk for). Til nå har det derimot ikke helt levet opp mot egne referanser og preferanser, så enkelt er det. Tror jeg har gitt Morel nok reklame her på dette forum til at jeg skulle få komme med de få innvendinger/kommentarer jeg har, uten at noen oppfatter det som nedrakking. Slik jeg gjør med andre også.

Morel er alltid blandt de få høyttalerne jeg anbefaler folk å lytte til, om dem trenger alternativer, og/eller ikke vet hva dem er ute etter rent lydmessig.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg litt enig med begge her:) Har selv hatt rimelig gromme focal og morel sett i bilen og all-over må jeg si focal er bedre på mellomtone/midbass enn morel, de spiller kort og godt mer rock&roll, men diskanten til morel er å foretrekke fremfor focal sin. Så i mine øyne vil en kombinasjon av focal mellomtone/midbass og morel diskant være en god løsning:) og de selges begge i "løsvekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odd-Helge:

Jeg bruker ikke smileys og derfor ser du ikke at mitt innlegg er skrevet "med et smil om munnen".

Glenn:

Jeg vet at du har gitt Morel-produkter "nok" reklame.

Det gjenstår vel for deg å høre Morel sin bil-serie som selvfølgelig låter noe annerledes enn hi-fi-elementene.

Men det vet du nok.

Gi gjerne beskjed når du har turen forbi så skal du få en liten prøvelytt...

Da gir jeg meg i denne diskusjonen.

Jeg er jo ultra innhabil også...

Mvh

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glenn:

Jeg vet at du har gitt Morel-produkter "nok" reklame.

Det gjenstår vel for deg å høre Morel sin bil-serie som selvfølgelig låter noe annerledes enn hi-fi-elementene.

Men det vet du nok.

Gi gjerne beskjed når du har turen forbi så skal du få en liten prøvelytt...

Da gir jeg meg i denne diskusjonen.

Jeg er jo ultra innhabil også...

Mvh

Pål

Jeg har vært borte i endel Morel til bilbruk også, både under Morel navnet, og som OEM, og erfaringene har vært det samme. Bil og hjemme-elementene bygger hovedsaklig på de samme teorier og erfaringer, og takk og lov for det. Det er jo grunnen til at bilelementene er så gode som dem er. Morel vil for mange være det perfekte valg. Jeg kommer gjerne innom og lytter litt mer på Morel en gang, fordi det er alltid en fornøyelse.

Du har et meget godt produkt Pål, ikke la det være noe tvil om at jeg mener det.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer sikkert til å bli skutt for dette :)

Det går lissom litt frem av postene, både her og i andre tråder at Morel er så overlegent i forhold til andre merker, og her mener jeg folk bør følge litt mer med..

Uttalelsene kommer gjerne fra folk som enten har kjøpt sitt første anlegg, eller som har montert sitt forrige feil, men når man har kjøpt nytt anlegg av Pål så får man gjerne med litt tips om montering, og vips så er det MYE bedre enn alt annet.

Jeg har selv hørt både Morel og Focal, og er ikke voldsomt imponert av noen av de, jeg synes de plasserer seg på nivå med mye annet i samme prisklasse.

Det meste dreier seg om lyden, og hva bestemmer lyden? jo det er kombinasjonen av hovedenhet, forsterker, komponentsettet og til en viss grad kablene, for å ikke snakke om ørene som hører :)

Hvorfor er det ingen her som har prøvd f.eks Fusion eller Infinity i større grad?

Er det ingen som tør? eller er det bare det at selgerene her ikke presser hardt nok på akkurat de merkene som gjør at folk havner på f.eks Morel?

Misforstå meg rett, ingenting galt med verken Morel eller Focal, men overlegne er de ikke.

Og Pål er forøvrig en person som er veldig hyggelig og innehar mye kunnskap :)

Få en lyttetest, og gjør opp din egen mening om det etterpå.

Og kundebehandling er like viktig, men burde ikke være avgjørende for ett kjøp, dvs du får nok den samme behandlingen uansett hvem av bilstereoforhandlerene du kontakter her på forumet.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer sikkert til å bli skutt for dette :)

Det går lissom litt frem av postene, både her og i andre tråder at Morel er så overlegent i forhold til andre merker, og her mener jeg folk bør følge litt mer med..

Uttalelsene kommer gjerne fra folk som enten har kjøpt sitt første anlegg, eller som har montert sitt forrige feil, men når man har kjøpt nytt anlegg av Pål så får man gjerne med litt tips om montering, og vips så er det MYE bedre enn alt annet.

Jeg har selv hørt både Morel og Focal, og er ikke voldsomt imponert av noen av de, jeg synes de plasserer seg på nivå med mye annet i samme prisklasse.

Det meste dreier seg om lyden, og hva bestemmer lyden? jo det er kombinasjonen av hovedenhet, forsterker, komponentsettet og til en viss grad kablene, for å ikke snakke om ørene som hører :)

Hvorfor er det ingen her som har prøvd f.eks Fusion eller Infinity i større grad?

Er det ingen som tør? eller er det bare det at selgerene her ikke presser hardt nok på akkurat de merkene som gjør at folk havner på f.eks Morel?

Misforstå meg rett, ingenting galt med verken Morel eller Focal, men overlegne er de ikke.

Og Pål er forøvrig en person som er veldig hyggelig og innehar mye kunnskap :)

Få en lyttetest, og gjør opp din egen mening om det etterpå.

Og kundebehandling er like viktig, men burde ikke være avgjørende for ett kjøp, dvs du får nok den samme behandlingen uansett hvem av bilstereoforhandlerene du kontakter her på forumet.

Jeg er tildels enig med deg. Det finnes et par merker som glemmes bort i alt fokuset på et fåtall merker. Desverre så er det slik i dag at de aller fleste merker på markedet er ikke mye å skryte av i mine øyne. Focal og Morel er blandt dem som skiller seg ut.

Problemet, er at de aller fleste merker får sine elementer utviklet på en pc og kun det, så er det formgivningsavdelingen som gjør resten. Det skjer ingen lytting og praktisk utvikling av elementene, noe man helt klart ser ringvirkninger av. Focal, Morel og Hertz er blandt de få som har en utviklings avdeling med meget høy kompetanse. Alle disse merkene gjennomfører utviklingsprosesser bestående av flere stadier før masseproduksjon. Dette gjør at konstruksjonene er gjennomtenkte og ikke et resultat av et behov for å lage noe nytt. Det er svært sannsynlig at Infinity også faller inn under denne kategorien.

For meg er dette viktig. Ikke minst er det med på å forsinke og forhåpentligvis stoppe den kvalitetsmessige degraderingsprosessen som har foregått de siste årene. At det ligger mye utvikling garanterer selvsagt ikke et perfekt resultat, men det er med på å vise en større respekt for kundene i mine øyne. Det at dem faktisk legger ned endel penger og tid i utviklingen, viser faktisk at dem har tro på kundenes evner til å skille mellom produkter, og at dem er ute etter å levere et gjennomført produkt, ikke et masseprodusert produkt som kun er ute på markedet for å trekke inn penger fra uvitende og uerfarene ungdommer. Derfor anbefaler jeg hovedsaklig produkter jeg kjenner produksjonsfasen til i større eller mindre grad. Hvertfall på høyttalersiden. Det er vesentlig enklere å produsere en ok forsterker, enn en ok høyttaler. Selv om det klart har satt sine spor på forsterker siden også.

Bilstereo har i alt for stor grad blitt et styling produkt, fremfor et produkt for nytelse av ens favorittmusikk. Dette er trist i mine øyne. Ikke noe galt at et produkt ser kult ut, men det bør yte også.

Men tilbake til tema, det finnes helt klart flere merker som er verd å ta en titt på. Ikke mange, men de finnes.

Men som mange påpeker, det er utrolig viktig med skikkelig montering. En god montering kan ikke gjøre et dårlig eller middels produkt bedre, men dårlig montering kan ødelegge for gode produkter.

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange poengterer, er det nok mindre forskjell i lyden i høyttalere enn folk tror. Man betaler ofte mye for et navn, eller for marginale forskjeller, og så er det installasjonen som gjør mesteparten av lyden, eller som har størst innvirkning på den.

De passive delefiltrene mener jeg derimot kan variere stort i kvalitet, og gjøre mye skade på en høyttaler som i utgangspunktet kunne vært god.

Men nå er jeg temmelig sær, og mener placebo-effekten er ALT for mye utbredt innen lydfaget generelt... Enten det er kabler, høyttalere, materialvalg e.l.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå er jeg temmelig sær, og mener placebo-effekten er ALT for mye utbredt innen lydfaget generelt... Enten det er kabler, høyttalere, materialvalg e.l.
Du er nok ikke sær da... de vanlig dødelige mener jo det ikke er noe forskjell på kabler og filtre og alt det der... de skjønner jo hva dem sier på NRK P1 uansett! ;)

Men det er nok en grunn til at bl.a. endel HiFi-journalister skyr blindtester som pesten ja... det ville nok avslørt ting man ikke nødvendigvis ville hatt på trykk ellers... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår