DaButcher Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Takk, bra svart.. Men hva er forskjellen på B20 blokken fra banvogn og de som kommer med 16v? bare boltene? hehe.. Stor ombygging?Går det forresten å montere 2.5L marineveiv i B20? vel, tenk sånn som dette: b18-b20, samt B30: generasjonen før b230. jaja, b30 kom samtidig som b19, etc. men, Det er snakk om overliggende kam med alu topp, vs. stålmotor med inline kam. b18 og b20 er gamle motorer, som ble brukt bla.a. i amazon, pv, beltevogn, felt, etc. b19-b230, ble brukt i 240, 740, 940, etc. (også 360!). b20 er også en motor som ble brukt i 400-serien, men det er ikek samme b20 som ble brukt i volvo.. det er altså en 2.0 fransk motor! alle de motorene jeg har nevnt til nå, er rødmotorer, da utenom b20 fra 400-serie. ellers, har du det man kaller "hvitmotor". hvitmotor har ikke lakkert blokk, men det er mer enn det som er differansen. hvitmotor har nemmelig alu blokk, med kassetter som står nedi.. toppen er også alu og de har gjerne doch, samt en god del flere ventiler enn rødmotor. nå kan man diskutere rød vs hvit, hva som er best, hva som tåler mest, hva som er billigst, etc. det billigste, er ft/fk, 93'->, om du skal ha normale til moderate effekter. det er ikke å unngå å tenke p åat en hvitmotor krever mer av bilen og en 240 er ikke akkuratt en moderne bil i utgangspunkt. mao. krever det at du skaffer masse sensorer, relèer, ledningsnett, hjerner, etc. før tingene i det hele tatt vil starte. jeg har selv 3.0 24v rekke-6 fra 960 og den har kostet meg riiimelig mye å få inn.. mesteparten av utgiftene var i deler. men så kjøpte jeg masse nye deler.. hadde spart penger p åå kjøpt en 960 i sverige og hugget den.. (funnet en som var bulket, feks). men, men.. man lever, man lærer. jeg kan si at bilen min er lett verdt alle pengene og all tiden jeg har brukt på den. den er så utrolig digg å kjøre, på alle måter (utenom fartshumper!). men, hehe.. skulle jeg hatt komfortbil, hadde jeg heller valgt noe annet enn 240.. kanskje 740/940? 740 får man jo kastet etter seg og 940 begynner også å bli en rimelig bil.. men ja.. sporer litt av nå. du får billige datasprut også, feks ms og vems.. men du må regne med ca. 6-8 lapper for ferdigloddet (umontert i bil), med alle sensorene. så må det mappes også, som nok koster noen tusen. om du ikke kan montere, går det noen tusen der.. det du kan gjøre, er å feks kjøpe en 240 i sverige, som har byttet motor i.. feks en med 850-r motor, b234ft motor, elns.. så tar du den inn som huggebil, flytter over alle delene, etc. jeg tror faktisk det kan lønne seg, pga. da vet du også at du har alt du trenger av deler, samt du kan se hvordan det er koblet opp... Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Takk, bra svart.. Men hva er forskjellen på B20 blokken fra banvogn og de som kommer med 16v? bare boltene? hehe.. Stor ombygging?Går det forresten å montere 2.5L marineveiv i B20? Tror det nok vil være best om du overlater byggingen til en annen. Ikke stygt ment:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knett Skrevet Februar 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Tror det nok vil være best om du overlater byggingen til en annen. Ikke stygt ment:) Hehe.. skjønner, jeg ville også vært frustrert om jeg kunne en del og jeg hadde lest dette.. Jeg kan ikke så mye om å bygge motor, har ikke gått mekaniker eller noe. Men for å lære må jeg spørre, forsøke, feile og lære av det. Er vel ingen som kan bygge motorer for de har lært det fra andre eller forsøkt selv.. Så jeg vil også lære.. Det er derfor jeg er så heldig å kan få så mange gode svar her inne på bilforumet. Siter Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil Opel Ascona B 20v - prosjektbil Volvo 760/960 T5 - Skrotes Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knett Skrevet Februar 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 vel, tenk sånn som dette: QUOTE] Hehe.. vet ikke om jeg ble så mye klokere på det, med tanke på valgalternativer.. Men lærte mye (igjen) hehe.. Jeg har vurdert å ta inn en 960 med B204T motor i.. Men det blir så dyrt, høy pris for bilen.. Også fyller jeg ikke 18 før om en måned.. Så gamlingen har all tilgang til konto.. Og han er veldig negativ ¨på å prøve noe som ikke er etter byggetegning (eks. Lego) Men det som er er at om jeg bare får tak i en B20 blokk så vet jeg av en billig 16v turbo topp i USA. Kan jo montere den på 2.3 liter turboen min, men jeg vil selge den + at jeg vil egentlig bare ha 2liter 16v. Så kan noen fortelle meg hva som må gjøres for å kunne montere 16v toppen på B20 fra bandvogn? Og hvilke modeller den B20 motoren som passer til 16v toppen kom i? Du nevnte en del modeller DaButcher, men klarte ikke finne ut hvem som passet til formålet. hehe.. du nevnte så mange.. Siter Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil Opel Ascona B 20v - prosjektbil Volvo 760/960 T5 - Skrotes Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knett Skrevet Februar 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Kunne tenke meg at hvitmotor er en god del lettere med tanke på at det er alu blokk, men kanskje ikke like holdbar som rødblokken.. Siter Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil Opel Ascona B 20v - prosjektbil Volvo 760/960 T5 - Skrotes Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Jeg har vurdert å ta inn en 960 med B204T motor i.. Men det blir så dyrt, høy pris for bilen.. Også fyller jeg ikke 18 før om en måned.. Så gamlingen har all tilgang til konto.. Og han er veldig negativ ¨på å prøve noe som ikke er etter byggetegning (eks. Lego) Finnes den bilen da? Og bare et tips, dersom det er tilgang til pengene som er problemet. Du disponerer selv dine penger fra fylte 15 år, med mindre noen har satt de inn på sperret konto til deg. Evt. at overformynderiet i fylket har tatt over forvaltningen av pengene dine. (dette sjer stort sett kun i arvesaker der det er større summer) Nettop for at ikke far og mor skal kunne disponere pengene slik DE selv ønsker... Men det som er er at om jeg bare får tak i en B20 blokk så vet jeg av en billig 16v turbo topp i USA. Kan jo montere den på 2.3 liter turboen min, men jeg vil selge den + at jeg vil egentlig bare ha 2liter 16v. Så kan noen fortelle meg hva som må gjøres for å kunne montere 16v toppen på B20 fra bandvogn? Og hvilke modeller den B20 motoren som passer til 16v toppen kom i? Hvorfor 2 liter fremfor 2.3??????? B20 blokka ser helt annerledes ut enn B200 serien, så den passer ikke fysisk! Ikke har du noe register utvendig på B20 motoren heller, så du kommer til å måtte BYGGE en motor i praksis! Begyner du på et slikt prosjekt, så ser jeg for meg at det blir en del deler og en 16V topp til salgs om et års tid.. når du har gått dritt lei og endelig innsett at det er umulig å få det til (uten å måtte koste på 100-tusener av penger). Surf heller innom KG Trimning, og se på 16V toppen deres til B20 motoren. Koster mer enn det smaker........ Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knett Skrevet Februar 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Finnes den bilen da? Og bare et tips, dersom det er tilgang til pengene som er problemet. Du disponerer selv dine penger fra fylte 15 år, med mindre noen har satt de inn på sperret konto til deg. Evt. at overformynderiet i fylket har tatt over forvaltningen av pengene dine. (dette sjer stort sett kun i arvesaker der det er større summer) Nettop for at ikke far og mor skal kunne disponere pengene slik DE selv ønsker... \ Ok, visste jeg ikke.. hehe.. men da vet jeg det.. Siter Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil Opel Ascona B 20v - prosjektbil Volvo 760/960 T5 - Skrotes Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knett Skrevet Februar 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Hvorfor 2 liter fremfor 2.3??????? B20 blokka ser helt annerledes ut enn B200 serien, så den passer ikke fysisk! Ikke har du noe register utvendig på B20 motoren heller, så du kommer til å måtte BYGGE en motor i praksis! Begyner du på et slikt prosjekt, så ser jeg for meg at det blir en del deler og en 16V topp til salgs om et års tid.. når du har gått dritt lei og endelig innsett at det er umulig å få det til (uten å måtte koste på 100-tusener av penger). Surf heller innom KG Trimning, og se på 16V toppen deres til B20 motoren. Koster mer enn det smaker........ Glenn 960 med B204T finnes faktisk.. Den som var levert i Italia.. Fant en i Sverige til salgs.. Men jeg bare liker 2.0 16v.. Vet ikke helt hvorfor.. Det er liksom noe inni meg som sier at over 2.0 liter er ikke 16v.. Rart, men.. hehe... må flire av at jeg ikke vet hvorfor.. Det er noe inni meg som brenner for den motoren.. Har mange planer, men må vel prøve å få satt noen av dem til live.. Siter Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil Opel Ascona B 20v - prosjektbil Volvo 760/960 T5 - Skrotes Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 960 med B204T finnes faktisk.. Den som var levert i Italia.. Fant en i Sverige til salgs.. Men jeg bare liker 2.0 16v.. Vet ikke helt hvorfor.. Det er liksom noe inni meg som sier at over 2.0 liter er ikke 16v.. Rart, men.. hehe... må flire av at jeg ikke vet hvorfor.. Det er noe inni meg som brenner for den motoren.. Har mange planer, men må vel prøve å få satt noen av dem til live.. Trodde den het 940 når den hadde 4 sylindre jeg..... De HAR jo store motorer i Italia og de andre suppelandene da, det er bare det at de har en eksplosiv avgiftsøkning når de passerer 2 liter. Men får du tak i en B204 motor, så har du en morsom sak. De er ikke SÅ sjeldne som folk skal ha det til, de var bare ikke levert som STANDARD i Norden. Men man fikk 204 motoren som opsjon dersom man ønsket det. Men nå er det jo solgt mange biler med disse motorene i hele europa, så det dukker opp motorer til salgs nå og da. Glen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knett Skrevet Februar 10, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Trodde den het 940 når den hadde 4 sylindre jeg.....De HAR jo store motorer i Italia og de andre suppelandene da, det er bare det at de har en eksplosiv avgiftsøkning når de passerer 2 liter. Men får du tak i en B204 motor, så har du en morsom sak. De er ikke SÅ sjeldne som folk skal ha det til, de var bare ikke levert som STANDARD i Norden. Men man fikk 204 motoren som opsjon dersom man ønsket det. Men nå er det jo solgt mange biler med disse motorene i hele europa, så det dukker opp motorer til salgs nå og da. Glen Hehe.. kanskje det var 940 jah :bump Tenker hele tiden 60 på slutten siden jeg har 760 selv og alle sier 740, så er jeg så nøye på å rette dem.. men det slår visst tilbake så jeg sier feil selv.. Italia er jo hjemlandet til Ferrarri.. Kan ikke se at de har så mange motorer under 2 liter nei:p hehe.. Men de er dyre B204T Kjipt.. men nå vurderer jeg å kjøpe motoren til gamlingen som han har i sin ubrukte STCC 850 T5R på 305hk.. Siden han skal kjøre den i RCN må han ha ny motor uten turbo.. Motoren er bare gått 3-4 timer i benk og er tunet av Alf Eng.. Siter Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil Opel Ascona B 20v - prosjektbil Volvo 760/960 T5 - Skrotes Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Hehe.. kanskje det var 940 jah :bump Tenker hele tiden 60 på slutten siden jeg har 760 selv og alle sier 740, så er jeg så nøye på å rette dem.. men det slår visst tilbake så jeg sier feil selv.. Italia er jo hjemlandet til Ferrarri.. Kan ikke se at de har så mange motorer under 2 liter nei:p hehe.. Men de er dyre B204T Kjipt.. men nå vurderer jeg å kjøpe motoren til gamlingen som han har i sin ubrukte STCC 850 T5R på 305hk.. Siden han skal kjøre den i RCN må han ha ny motor uten turbo.. Motoren er bare gått 3-4 timer i benk og er tunet av Alf Eng.. både 740,940 og 960 er levert med b204 ft... finnes 2 slike biler i området her..så gromme er da da ikke,da toppen og kammene ifra en b234f er grommere ville ikke jeg betalt noe særlig for en b204. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
s90r Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Man fikk 740 med B204GT i 89 og 90. Da ble denne levert med bla. multilink bakaksel! 960 fikk man med B204FT fra 91 tom 94 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larsverm Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Nettopp. Som kjent fantes det i perioder på forskjellige markeder firesylindret 760 Turbo, og senere var det også en firesylindret 960 Turbo, selv om den aldri ble solgt her hos oss. Siter 93/94 240SE st.v. aut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 grunnen til den er 2.0, er avgifter. er vel "italiamotor", som ikke engang ble solgt originalt i .se, tror jeg! det er jo en rå motor da, for all del. 200 originale hester er jo greit, fra en motor som ble produsert, sent på 80-tallet. men, det koster mye å trimme en slik motor. videre, er den jo sjelden, som folk her vet. for å lære seg å bygge motor, ville jeg først øvd på noen drittmotorer, som feks. en b19a du har liggende i skogen. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GlennK Skrevet Februar 10, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 10, 2006 Nettopp. Som kjent fantes det i perioder på forskjellige markeder firesylindret 760 Turbo, og senere var det også en firesylindret 960 Turbo, selv om den aldri ble solgt her hos oss. ALLE 760 Turbo er med 4'rer. Men det var meg ukjent at det faktisk er levert 960 med 4'rer også.... Man lærer noe hver dag! knock edit: Så i Vadis at B204 faktisk er levert i 960 91-94 modeller.... Man lærer hver dag ja! :cocain: Glenn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.