Gå til innhold

B204t

Ranger emnet

Knett

Anbefalte innlegg

S40/V40-motoren på to liter tror jeg er "lavtrykksturbo" med 160 hk originalt - den kraftigere med høyttrykk og 200 hk hadde (i hvert fall en periode) et litt mindre volum og bør ha en betegnelse som begynner på B4194...

740-motoren, som sagt, 200 hk, men kan kanskje forekomme forskjellige versjoner avhengig av årsmodell osv.

Angående kvalitet, kan man i det minste si at den ene bygger på en svært velprøvd konstruksjon. Utover det har jeg ikke peiling hverken på kvalitet eller pris og overlater det til noen andre...

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

S40/V40-motoren på to liter tror jeg er "lavtrykksturbo" med 160 hk originalt - den kraftigere med høyttrykk og 200 hk hadde (i hvert fall en periode) et litt mindre volum og bør ha en betegnelse som begynner på B4194...

740-motoren, som sagt, 200 hk, men kan kanskje forekomme forskjellige versjoner avhengig av årsmodell osv.

Angående kvalitet, kan man i det minste si at den ene bygger på en svært velprøvd konstruksjon. Utover det har jeg ikke peiling hverken på kvalitet eller pris og overlater det til noen andre...

Ok, takk.. Men da mener du at det er den gamle som er skikkelig utprøvd og er mer kjent?

Audi A6 2.4 Quattro - Bruksbil

Opel Ascona B 20v - prosjektbil

Volvo 760/960 T5 - Skrotes

Volvo 850 T5 awd - Bruksbil -SOLGT-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo en grunn til at prisene er det de er. Men du kan jo ta en B230FT og sette på en 16V topp. Men billig blir det aldri;)

Hehe.. nei, blir nok aldri det. Men tror du ikke det er billigere/lettere eller like billig/lett å bygge videre på den motoren jeg snakket om i begynnelsen av denne tråden? Kan jo hente ut 350-400 holdbare hk av den med datasprut, skikkelig turbo og dyser? eller hva tror du/dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk.. Men da mener du at det er den gamle som er skikkelig utprøvd og er mer kjent?

Nettopp, jeg siktet da til B204... fra Italia-740'n som i prinsippet er samme motor som i de fleste 240'er og 740'er - å hevde at denne er velprøvd, ville ikke være noen overdrivelse. Men i hvilken grad den er velprøvd og "garantert pålitelig" med turbo og 16V, skal ikke jeg uttale meg om.

93/94 240SE st.v. aut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer forresten 16v turbo toppen på en volvo 2liter blokk fra en bandvogn?

BV (beltevogn), bruker B20!!

det er motor fra 1700-tallet!! hehe.. neida, ikke så gammel.

men, ja.. nei...

du kan ikke uten videre hive på en 16v topp på den.

ps. det finnes b20 og b18 med 16v topp..

jeg vet det er et svensk forum med slike motorer på, noen på forumet her la ut lenken for ca. en måned siden.

husker desverre ikke hva tråden heter, eller hva den handler om.

husker heller ikke hvem som la den ut.

men, det er uansett noe du ikke gidder å gjøre selv, pga. det er så sjeldent, så kostnadsfullt og så spesiellt, at du ikke vet helt hva du begir deg ut på.

mao. sats på noe som er velutprøvd.

det billigste du kan gjøre, effektmessig, er å hive i en b230ft/fk fra 93'->

ps. 16v topp på b230ft/fk blokk er heller ikke en billig affære!!

du får problemer med stempler, ventiler, kamreim, kamreimstrammehjul, motorstyrning, turbomanifoil, etc.

det er mao. en kostnadsfull affære, med mindre du har masse tid, masse deler, evnt. kjenner en som skaffer deg deler billig.

det er iallefall noe jeg ikke ville gjort, når du ikke tjener noe på 16v toppen på "lave" effektuttak.

dog. er det stiligere og den flower bedre ja, men.. til hvilken pris?

531 toppen duger til en god del, feks. (men, ja.. ft/fk har 530 topp).

men, sant.. folk har tunet de noe sykt.

ps. grunnen til jeg snakker om nytt turbogrenrør på b234ft/fk, er at ved rundt 4000rpm, er manifoilet til b204gt/ft restrektivt på original motor.

jaja, folkens. dere kan godt snakke om en fyr som har bremset 400hk på originalt manifoil, men dere kan ikke påstå at b204ft/fk er optimalt utformet.

det vil jo bli enda mer restrektivt, når du skal pumpe enda mer eksos igjennom...

men, ja.. om du vil bruke mye mer penger på tilsvarende effekt, skal jeg for all del ikke stoppe deg.

Jeg anbefaler deg å lese på denne siden:

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/16_valve_turbo_volvo.htm

ps. les det skikkelig, da det er interessant matriale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BV (beltevogn), bruker B20!!

det er motor fra 1700-tallet!! hehe.. neida, ikke så gammel.

men, ja.. nei...

du kan ikke uten videre hive på en 16v topp på den.

ps. det finnes b20 og b18 med 16v topp..

jeg vet det er et svensk forum med slike motorer på, noen på forumet her la ut lenken for ca. en måned siden.

husker desverre ikke hva tråden heter, eller hva den handler om.

husker heller ikke hvem som la den ut.

men, det er uansett noe du ikke gidder å gjøre selv, pga. det er så sjeldent, så kostnadsfullt og så spesiellt, at du ikke vet helt hva du begir deg ut på.

mao. sats på noe som er velutprøvd.

det billigste du kan gjøre, effektmessig, er å hive i en b230ft/fk fra 93'->

ps. 16v topp på b230ft/fk blokk er heller ikke en billig affære!!

du får problemer med stempler, ventiler, kamreim, kamreimstrammehjul, motorstyrning, turbomanifoil, etc.

det er mao. en kostnadsfull affære, med mindre du har masse tid, masse deler, evnt. kjenner en som skaffer deg deler billig.

det er iallefall noe jeg ikke ville gjort, når du ikke tjener noe på 16v toppen på "lave" effektuttak.

dog. er det stiligere og den flower bedre ja, men.. til hvilken pris?

531 toppen duger til en god del, feks. (men, ja.. ft/fk har 530 topp).

men, sant.. folk har tunet de noe sykt.

ps. grunnen til jeg snakker om nytt turbogrenrør på b234ft/fk, er at ved rundt 4000rpm, er manifoilet til b204gt/ft restrektivt på original motor.

jaja, folkens. dere kan godt snakke om en fyr som har bremset 400hk på originalt manifoil, men dere kan ikke påstå at b204ft/fk er optimalt utformet.

det vil jo bli enda mer restrektivt, når du skal pumpe enda mer eksos igjennom...

men, ja.. om du vil bruke mye mer penger på tilsvarende effekt, skal jeg for all del ikke stoppe deg.

Jeg anbefaler deg å lese på denne siden:

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/16_valve_turbo_volvo.htm

ps. les det skikkelig, da det er interessant matriale!

Takk, bra svart.. Men hva er forskjellen på B20 blokken fra banvogn og de som kommer med 16v? bare boltene? hehe.. Stor ombygging?

Går det forresten å montere 2.5L marineveiv i B20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider