Gå til innhold

2-taktet dieselmotor

Ranger emnet


ingkogni2

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det er eksosventiler på en to-taktet dieselmotor?

- Er det behov for smøreolje sammen med drivstoffet?

- Hva er forskjellig på en diesel i forhold til en bensiner?

- Er det noen som har en skisse av en to-takt-diesel?

 

IngKogni2

79' CX Athena m/25 Turbo-D og GTI-kasse

*Bruks-glis*

80' CX Athena i orginal stand og 85.000 km!

85' CX 25 GTI Turbo (serie 1) *Tilnærmet strøken sommerbil med 62.000 km!*

89' TRD Turbo Break *fjellvegg-offer, og nedgradert til donor...*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet om det er eksosventiler på en to-taktet dieselmotor?

- Er det behov for smøreolje sammen med drivstoffet?

- Hva er forskjellig på en diesel i forhold til en bensiner?

- Er det noen som har en skisse av en to-takt-diesel?

 

IngKogni2

 

2-taktere finnes med eksosporter, eksos-stempel, eksos sleide og eksos ventil. F

Til det jeg vet er alle dieselmotorer system/sumpsmurt, har aldri hørt om oljeblanding i drivstoffet for slike motorer og kan egentlig ikke tenke meg at det ville fungere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

far min restaurerer en traktor fra 30-tallet, den har en ensylindret 2-takt glødehode diesel. på den bruker man bensinbrenner for å varme opp toppen (=gløding). det sitter en fjærbelastet enveisventil i veivhuset for å slippe inn luft, men ingen eksosventil.

 

en slik motortype er genialt enkelt - ganske enkelt GENIAL! 3 bevegelige deler i motoren og 6 bevegelige deler i dieselpumpe og smørepumpe.

 

den har et utall av drivstoff... råolje (det er det den er beregnet på å gå på), diesel, matolje, olje utvunnet fra trevirke og med varme i tanken kan den gå på smult eller fett... :)

Mvh. Hans -

 

Det er ikke fart som dreper, det er smellet.

It's not the fart who kills, it's the smell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd en del på en noe mindre Sultzer enn den det er linka til her. 6 sylindra, 2 turboer, 90 cm boring og 150 cm slag (ca 6000 liter). Det var en interesant motor, og vi var tre mann for å trekke til toppboltene. Ein som kjørte traverskranen lufttrekkeren hang i, og to for å holde trekkeren.

 

Den hadde bare 17000 hk v 114 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrudd en del på en noe mindre Sultzer enn den det er linka til her. 6 sylindra, 2 turboer, 90 cm boring og 150 cm slag (ca 6000 liter). Det var en interesant motor, og vi var tre mann for å trekke til toppboltene. Ein som kjørte traverskranen lufttrekkeren hang i, og to for å holde trekkeren.

 

Den hadde bare 17000 hk v 114 rpm.

 

RND90-motor? Finskbygd gassbåt da kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår