Gå til innhold

fargeforskjell lakket fanger hos lakerer

Ranger emnet

tikka

Anbefalte innlegg

har et problem. har levert en fanger til min golf 3 (styling fanger).

han skulle lakke,og montere den. han leste selv av farge koden, og grunnet,sparklet og lakket.

men når jeg kom og skulle montere den, så syntes jeg fangeren var litt lysere en fargen på bilen, men ville ikke si noe fordi jeg trodde det var lyset som gjorde den lysere, men når fangeren var montert, så kjørte jeg til en vaske hall. vasket bilen og etter på så kikket jeg på fangeren. da kunne jeg tydelig se fargeforskjell.

det er vanskelig og forklare forskjellen.

men jeg har en mørke grønn golf gt 94, og fargen på fangeren minner om en lysere grønnfarge fra golf 3 96 modell

kan jeg kreve og få fangeren lakket på nytt (på hans bekostning)?

vill ikke ha det sånn.

noen tips?

betalte jo 4000 for hele jobben lakk+montering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes det vel 2 løsninger;

1. Lakken på bilen din har endret farge gjennom tidene (korrosjon/slitasje/falming), og er derfor ikke helt lik den farge lakkoden er. Derfor er det ofte lurt når man lakkerer at man tar scannerprøver av lakken i nærheten og analyserer resultatet for å finne ut hvilken lakkode som faktisk er der (slik at fargen blir mest mulig lik den som er i områdene rundt, for å skape minst mulig kontrast).

2. Han har blandet feil farge. Kan jo høre med han, og spør om han kan sjekke ut dette, evt ta en scan av fangeren din og se hvilken farge som er der..

Så om alternativ 1 er det som har skjedd, så har du nok ikke krav på noe gratis lakkering, siden han da har fått beskjed om å lakkere fangeren i fargekoden som bilen har som ny. Er alternativ 2 det reelle, så har du ikke fått varen du har betalt for, og kan dermed kreve ny/klage på hendelsen.

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes det vel 2 løsninger;

1. Lakken på bilen din har endret farge gjennom tidene (korrosjon/slitasje/falming), og er derfor ikke helt lik den farge lakkoden er. Derfor er det ofte lurt når man lakkerer at man tar scannerprøver av lakken i nærheten og analyserer resultatet for å finne ut hvilken lakkode som faktisk er der (slik at fargen blir mest mulig lik den som er i områdene rundt, for å skape minst mulig kontrast).

2. Han har blandet feil farge. Kan jo høre med han, og spør om han kan sjekke ut dette, evt ta en scan av fangeren din og se hvilken farge som er der..

Så om alternativ 1 er det som har skjedd, så har du nok ikke krav på noe gratis lakkering, siden han da har fått beskjed om å lakkere fangeren i fargekoden som bilen har som ny. Er alternativ 2 det reelle, så har du ikke fått varen du har betalt for, og kan dermed kreve ny/klage på hendelsen.

Ved alternativ 1 kan det jo hjelpe å polere litt, eventuelt rubbing. Vi gjorde det på en opel som hadde blitt lakka litt på en gang å det ble ganske så bra det.

Men skjønner bekymringen din, du kan jo nevne det for han å høre hva han mener i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er dette svart arbeid eller har du betalt og fått kvitering på dette?? viss det ikkje er svart arbeid så meiner eg at du burde fått lakkert det nytt på lakkereren sin rekning.

ein god lakkerer burde vel scanna fargen først.

-vw golf v 1,9 tdi (tddi)

-vw jetta rsgl 1,6Weber. soon clean 2l 16v

-vw golf II 1,6 cl Z-bra(rip)

-vw jetta gl 1,8 91-mod "tuva"/rip)

ligg unna vwcc / topcartuning.no. verdas største drittsekk driver dette firmaet. svindler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rengner med at det er lovlig. sa ikke at han skulle ta det svart.

men tror han har brukt feil farge. fordi når jeg skulle lakke den nye emblemfrie grillen, så gikk jeg opp på per hagen (bilrekvesita på sørlandet), og leverte de service heftet med koden i, og den lakken de hadde blandet, er nesten helt lik den på bilen. (sier nesten, fordi jeg lakka med spray boks, og er ikke så veldig flink til å lakere :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ofte kan det være mangen nyanser innenfor en farge kode, og lett å bomme der. men du kan jo høre hvilken nyanse han brukte, også ta og se på nyansekart og se hvilken du skulle ha. og bilens farge forandre seg nok litt med tiden.

Lakka halve bilen min etter jeg ble påkjørt, alt på verksted, og dem tok en skivebom på lakknyansen, men det var godt nok mente de på en så gammel bil, så til påsken skal jeg lakke hele bilen, og nåde den som riper/bulker bilen da.

- 2002 Passat TDI 4 Motion

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

(x) 1993 Golf 3 GTD Special

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ofte kan det være mangen nyanser innenfor en farge kode, og lett å bomme der. men du kan jo høre hvilken nyanse han brukte, også ta og se på nyansekart og se hvilken du skulle ha. og bilens farge forandre seg nok litt med tiden.

Lakka halve bilen min etter jeg ble påkjørt, alt på verksted, og dem tok en skivebom på lakknyansen, men det var godt nok mente de på en så gammel bil, så til påsken skal jeg lakke hele bilen, og nåde den som riper/bulker bilen da.

Får du dekket noe av hel lakkeringen eller?

Burde jo ikke være opp til dem å bestemme hva som er "bra nok" for bilen din.

Burde jo være sånn det var før skaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du dekket noe av hel lakkeringen eller?

Burde jo ikke være opp til dem å bestemme hva som er "bra nok" for bilen din.

Burde jo være sånn det var før skaden.

Helt enig. Mulig dem bare ser en gammel bil, men det betyr ikke at den bare er en gammel Golf for deg. Er jo tross alt en bil du har brukt mye tid og penger på for å få den sånn som du vil, så skulle jo bare mangle at lakken er fin, og ingen fargeforskjeller da!

"The devil on my shoulder got a devil on his back"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Mulig dem bare ser en gammel bil, men det betyr ikke at den bare er en gammel Golf for deg. Er jo tross alt en bil du har brukt mye tid og penger på for å få den sånn som du vil, så skulle jo bare mangle at lakken er fin, og ingen fargeforskjeller da!

akk da så hadde jeg 2 hjulbuer fremme som ikke såg helt perfekte ut og noe rust rundt dørhåndtaket, så de mente helhetsintrykket ble bra nok, så det måtte jeg bare pent godta. Selve lakk jobbe ble bra, men de traff ikke helt på fargen. Men uansett så hadde jeg planlagt å lakke hele bilen siden jeg skal bytte panser dører osv, og jeg får ingenting dekket av den delen fra de som gjorde jobben. Ergelig ja, men totalt sett så tjente jeg på hele kræsjen, fikk byttet hjulbuer og bakluke som var full av rust, og hadde jeg ikke brukt de timene på bilen som jeg hadde gjort så hadde den blitt kondemnert tvert sa han. så uansett så hadde det vært greit med en liten slant i lommen som plaster på såret, men men shit la gå, bilen var ikke perfekt da og ble ikke perfekt etterpå, men om det samme skjer etter hellakering så skal det krangles mye om de skal lakke oppigjen noe etter evnt. en bulk. Gjør mesteparten selv nå og får en kompis av en kompis til å ta sprøyte jobben i lakkboks, for en byttejobb eller pen liten sum.

Men er med på hva dere mener at det skal bli som det var, og i mitt tilfelle ble det alt bedre, bortsett i fra fargenyansen, men takker for sympatien.

mvh

- 1996 Golf GTi 16V http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924976&posted=1#post924976

- 1989 Golf G60 Rallye http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?p=924951#post924951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

akk da så hadde jeg 2 hjulbuer fremme som ikke såg helt perfekte ut og noe rust rundt dørhåndtaket, så de mente helhetsintrykket ble bra nok, så det måtte jeg bare pent godta. Selve lakk jobbe ble bra, men de traff ikke helt på fargen. Men uansett så hadde jeg planlagt å lakke hele bilen siden jeg skal bytte panser dører osv, og jeg får ingenting dekket av den delen fra de som gjorde jobben. Ergelig ja, men totalt sett så tjente jeg på hele kræsjen, fikk byttet hjulbuer og bakluke som var full av rust, og hadde jeg ikke brukt de timene på bilen som jeg hadde gjort så hadde den blitt kondemnert tvert sa han. så uansett så hadde det vært greit med en liten slant i lommen som plaster på såret, men men shit la gå, bilen var ikke perfekt da og ble ikke perfekt etterpå, men om det samme skjer etter hellakering så skal det krangles mye om de skal lakke oppigjen noe etter evnt. en bulk. Gjør mesteparten selv nå og får en kompis av en kompis til å ta sprøyte jobben i lakkboks, for en byttejobb eller pen liten sum.

Men er med på hva dere mener at det skal bli som det var, og i mitt tilfelle ble det alt bedre, bortsett i fra fargenyansen, men takker for sympatien.

mvh

Ok, blir strøken bilen din etter på da :) Skal du benytte anledningen når du uansett skal lakke til å gjøre litt sveise "ingrep" på den eller?

Jeg var å så på en Primera(av alle ting) til salgs en gang ser du,som jeg var innteressert i, den var lakkert opp at bakparten på, den ble lakket 2 ganger før eiern ble fornøyd. Men den var dog nyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, blir strøken bilen din etter på da :) Skal du benytte anledningen når du uansett skal lakke til å gjøre litt sveise "ingrep" på den eller?

Jeg var å så på en Primera(av alle ting) til salgs en gang ser du,som jeg var innteressert i, den var lakkert opp at bakparten på, den ble lakket 2 ganger før eiern ble fornøyd. Men den var dog nyere.

Stikk innom prosjekttråden min du, men det blir litt clean look, bort med dørhåndtak, 1 audi håndtak, sveisa badlook, lufterille i skjerm og bakluke, så jah blir litt sveising.. :hello:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanlige folk ser bare en bil/framkomst middel, og driter i resten.

tenk hvis alle var sån, da hadde vi kjørt rundt i noen rustholker (så mye rust ,og skader så langt øyet kan se).

skulle kjøre i 4/5 uker, og hvis ikke fangeren ble mørkere, så skulle han lakere den om på nytt, og hvis det ikke ble bra nokk da heller, så skulle han lakere fangeren, og tone ut skjermene eller no sånt.

konstnads fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenk hvis alle var sån, da hadde vi kjørt rundt i noen rustholker (så mye rust ,og skader så langt øyet kan se).

skulle kjøre i 4/5 uker, og hvis ikke fangeren ble mørkere, så skulle han lakere den om på nytt, og hvis det ikke ble bra nokk da heller, så skulle han lakere fangeren, og tone ut skjermene eller no sånt.

konstnads fritt.

Får håpe det ordner seg da...

ps ja godt vi ikke bor i land der det er vanlig å dytte litt i biler for å lage plass på en parkeringsplass......(sydligere strøk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet om en ekstrem fyr. når han kjørte så falt bakdekkene av(IKKE SPØR HVORDAN det vet jeg ikke helt). så skulle han få opp bilen bak. og som en ekte råner så er det å kaste jekken, og inn med anlegg så fort bilen er i hus.

så han tokk en 2/4 bak under bilen (på kanalene). to løftet og en satt under et par steiner. da var det bare og sette på hjulene igjenn. ja kanalene ble bøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konstnads fritt.

Det var bra kundebehandling :) sånn skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider