Gå til innhold

Ventiltikking?

Ranger emnet


hvolsdal

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Audi 100 2.3E i dag, gått 286k men motoren gikk veldig bra helt til jeg kom meg hjem, da begynte den og sei tikk takk tikk tikk tikk på tomgang og når jeg kjører, høres ut som en ventil så treffer topplokket eller noe lignende, noen som har innvendinger på hvordan jeg evt. kan få stilt den slik den ikke lager lyd?

Personen jeg kjøpte bilen med sa att det er bremseforsterkeren, men det tviler jeg sterkt på..

 

Håper på gode svar.

Hilsen en meget missfornøyd kjøper

Corsa A 1.4i 90mod! Solgt!

Corsa A 1.4i 91mod! Høggern!

Sierra Sedan 89mod 2.0clx! Solgt!

BMW 318i 92mod. Vraket. solgt!

Sierra sedan 92mod. clx. Rød. solgt!

Sierra sedan 92mod. clx. Grå Solgt!

Audi 100 91mod 2.3E. Solgt!

BMW 318is 92mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vakumpumpa så er det ikke samme "tikkelyden" som kommer fra ventilene. Det er mer som en klaprelyd. Har selv hatt denne lyden på min. Lyden kom og gikk litt, hørtest godt når man slapp gassen. Ventiltikking vil jeg tro er mer konstant.

 

Alt jeg gjorde for å fjærne lyden var å løsne vakumpumpa (to skruer) så sitter det en liten metallstubbe inni hullet til blokka. Tok ut den , rensa den å satt den inn igjen. Har også hørt at man kan strekke fjæra som er inni vakumpumpa litt, så det holder lenger. Må ikke finne på å kjøpe ny, det er bare dyrt og unødvendig.

Audi 100 2,3E '91 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vakumpumpa så er det ikke samme "tikkelyden" som kommer fra ventilene. Det er mer som en klaprelyd. Har selv hatt denne lyden på min. Lyden kom og gikk litt, hørtest godt når man slapp gassen. Ventiltikking vil jeg tro er mer konstant.

 

Alt jeg gjorde for å fjærne lyden var å løsne vakumpumpa (to skruer) så sitter det en liten metallstubbe inni hullet til blokka. Tok ut den , rensa den å satt den inn igjen. Har også hørt at man kan strekke fjæra som er inni vakumpumpa litt, så det holder lenger. Må ikke finne på å kjøpe ny, det er bare dyrt og unødvendig.

 

Er vel ikke noe vakumpumpe på en 100 2,3...

Generelt om disse hydraulene...vel min har gått 390k og har hatt dette hele tiden, har kjørt innvendig motorrens, det hjalp faktisk litt.

Kjører konsekvent på Mobil 1 syntetisk, 5w/50.

Blir neppe kvitt problemet før løfteren er utskifta.

Skal ta mine når jeg skifter reim neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av pumpa og ta ut støtstaget! Motor og bremser er like bra etterpå, har selv kjørt uten denne i ett år. Om ventilløfterene tikker mye og/eller kronisk må de skiftes. Om ikke kan kammen få slitasjeskader og må skiftes.

 

10 nye originale ventilløftere koster 1620 hos Velox Motor, å skifte de er gjort på under 2 timer. Unødvendig å vente til registerreima skal skiftes, jobbene er totalt forskjellige, da med unntak av at registerreima må løsnes under begge operasjonene.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det har ingen innvirkning og ta vekk det staget som går inn i toppen?

Hvorfor er det der da i tilfelle?

 

MVH

Corsa A 1.4i 90mod! Solgt!

Corsa A 1.4i 91mod! Høggern!

Sierra Sedan 89mod 2.0clx! Solgt!

BMW 318i 92mod. Vraket. solgt!

Sierra sedan 92mod. clx. Rød. solgt!

Sierra sedan 92mod. clx. Grå Solgt!

Audi 100 91mod 2.3E. Solgt!

BMW 318is 92mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det har ingen innvirkning og ta vekk det staget som går inn i toppen?

Hvorfor er det der da i tilfelle?

 

MVH

 

Om du pumpebremser samtidig som du gir gass, vil bremsene bli dårlige. Om man kjører med vett blir dette aldri et problem.

Vakumpumpa lager vakum til bremsekraftforsterkeren, men vakum kan også hentes fra innsugsmanifolden, dette såfremt gasspjeldet er lukket!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skru av pumpa og ta ut støtstaget! Motor og bremser er like bra etterpå, har selv kjørt uten denne i ett år. Om ventilløfterene tikker mye og/eller kronisk må de skiftes. Om ikke kan kammen få slitasjeskader og må skiftes.

 

10 nye originale ventilløftere koster 1620 hos Velox Motor, å skifte de er gjort på under 2 timer. Unødvendig å vente til registerreima skal skiftes, jobbene er totalt forskjellige, da med unntak av at registerreima må løsnes under begge operasjonene.

 

Joda..men det passer bra å gjøre det samtidig...må jo dele innsugsrøret å.

Skrur ikke mere enn nødvendig vettø.

Må ut med grill etc. når reima skal av da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda..men det passer bra å gjøre det samtidig...må jo dele innsugsrøret å.

Skrur ikke mere enn nødvendig vettø.

Må ut med grill etc. når reima skal av da.

 

Må dele innsugsrøret ja, er gjort på 10 minutter.

 

Og nei, du trenger så absolutt ikke av med grill, radiator osv. for å skifte løfterene, skiftet kam og løftere i en 2.3E for 2 uker siden uten å ta av mer enn halve innsuget!

 

p13100191tc.th.jpg

 

p13100170ix.th.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår