Gå til innhold

Oljeskift-hvilken olje?

Ranger emnet

n0stra

Anbefalte innlegg

Skal ha bilen inn på 60 000km service her i Trondheim og må finne ut hvilken olje jeg skal ha og hvor jeg skal kjøpe den.

Har da vært på mekonomen og kommet frem til følgende alternativ:

Castrol Magnatec 5w40 - 498

Castrol TSW 10w60 - 741 (motorsport)

Castrol RS 10w60 - 639 (sport)

Castrol RS 0w40 - 673 (formula)

Dette er alle priser for 4 liter

Hvordan er prisene? Og er det andre steder jeg bør se også? Foreløbig ligger RS 0w40'en i føringa pris/kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey

0-30 og 5-30 skal brukes på min vtec motor iallfall. 0-30 for kaldere klima.

Jeg anbefaler at du leser brukermanualen du fikk med bilen din. Der står det, garantert :)

Oljen trenger ikke være bedre fordi den f.eks har 0-50. Velg det Honda anbefaler. Men bruk helsyntetisk iallfall og styr unna billigmerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra at honda til og med presterer å putte på halvsyntetisk når de leverer bilene ny for å spare penger så stoler jeg mer på entusiaster enn hva som står i service boka :)

I tillegg lurer jeg mer på hva jeg bør betale og hvor man bør kjøpe oljen akkurat nå enn hva jeg skal velge. Går nok for den høykvalitets castrol oljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra at honda til og med presterer å putte på halvsyntetisk når de leverer bilene ny for å spare penger så stoler jeg mer på entusiaster enn hva som står i service boka :)

Biler bør vel ha mineralolje de første par-5 tusen kilometerene vel? Husker ikke helt grunnen men.. hehe

Edit: Og det er vel stort sett det samme som "halvsyntetisk"

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobil sin olje er veldig bra. Taper ingenting på å hive den på motoren.:)

Sist jeg sjekka, så kosta den hos MECA 433,- for 4 liter. Det var før mine rabatter.;) Mobil har de fleste alternativer hva viskositet angår. Sjekk ut den du..er vel verdt det.:)

Castrol er nok bra den og, men desverre høyt priset i forhold til andre like gode merker..

Fiesta to the people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biler bør vel ha mineralolje de første par-5 tusen kilometerene vel? Husker ikke helt grunnen men.. hehe

Edit: Og det er vel stort sett det samme som "halvsyntetisk"

Innkjøring av motoren.. :) Og dette gjelder i 2000 km, så er du ferdig med innkjøringa.. :) Noe annet enn mineralolje bør IKKE brukes til innkjøring whatsoever! Syntetisk olje penetrerer altfor godt, og skaper ikke grunnlag for god innslitning av ringer til honemønsteret.

Bytt ikke oljemerke, hold deg til ett når du skifter olje.. Skift heller olje litt oftere, og skift filter også hver gang. Hold deg ihvertfall til angitte viskositeter! Å bomme på disse punktene er "verre" enn å kjøre med "dårlig" olje.. Castrol og Mobil1 er begge bra merker, så valget er ditt.. Bare velg ut ett og hold deg til det :)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider