Gå til innhold

Feilsøking på ABS enhet

Ranger emnet

EirikGT

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte meg for snart 2 måneder siden en 90 Passat GT Variant.

Bilen var hel og pen og skikkelig god å kjøre.. Fast i hjuloppheng og gode bremser etc..

Fikk derimot etter at handelen var avgjort "noen" småproblemer med bilen.

(De får komme i en annen tråd en annen gang)

ABS'en funket ikke når jeg kjøpte bilen, det visste jeg.. Men ingen lamper viste noen feil.

Etter en uke og massssssse risting på kjettingføre så kom det store rød-oransje lyset til ABS'en på.. La også merke til at Håndbrekklampa lyste i ca 3-5 sekunder etter at håndbrekk var av, og jeg hadde begynt å kjøre..

Etter 5sek slukket brekklampa, men ABS lyser så lenge tenning er på.

Bremsene derimot var supergode.. Låste jo litt lett på isføre da, men det blir man jo vant med.

Fikk noe trøbbel med bensinpumpa.. Visste ikke det akkurat da, men den dagen fiklet jeg med ALLE ledningene og kontaktene under panseret, inkludert de til ABS enheten. (Byttet bensinpumpe deretter)

Etter å ha skrudd på tenning så fikk jeg for første gang høre hvordan ABS pumpa høres ut.. Den startet for første gang etter at jeg "fiklet" med alle ledningene..

Idag, fungerer bremsene fremdeles flott, men vil jo gjerne ha ABS da.. ..

Lurer derfor på om jeg ikke bør sjekke litt rundt på ABS systemet..

Har dere noen tips til hvilke ting jeg kan sjekke først?

-ohm'ing av ABS sensorer ? motstand??

-Spenningsmåling av ABS sensorer ? Hvor mange volt/millivolt gir de?

Hvilke andre ting kan jeg sjekke.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider