Gå til innhold

hjulbue valsing 240

Ranger emnet

Prebendju

Anbefalte innlegg

butcher, hvorfor i ALLE DAGER skal du kappe kanten "kort" før du banker den opp!? regner med du ikke er ukjent med kraft x arm? å til desto mer kraft desto større kjangs for å få ugjevn ytterbue, pluss sprekker i lakken..

Fordi vi her jobber med en bue. Og dersom du får en ekstra kant å jobbe med, så må du bruke mere kraft for å få banket skjermen.

Kapper du bort f.eks halvparten av den kanten som originalt er brettet innover, så er det midre plate som "holder imot" når du har fått brettet den opp.

Ganske enkel fysikk egentlig.

Prøv å bøye et A4 ark i en bue i lengde retningen. Så tar du og bretter arket på midten i lendre retningen, slik at du får en skarp V. Så kan du igjen forsøke å bøye arket i den buen du gjorde i lengderetningen før du brettet arket...

Du vil da se at dersom du klipper bort den ene delen av Vn eller korter den ned, så vil det bli lettere å bøye en bue på arket.

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kapp den helt bort.. greit med litt stivhet.

ellers, det er to grunner til å kappe før man valser eller slår opp:

* enklere å slå opp en kortere kant

* kortere kant tar mindre plass :P

men, for all del.. ikke hør på meg, jeg har prøvd begge delene og sier bare hva jeg erfarte var best/enklest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 years later...

Du har jo fler muligheter også.

kappe bort hele kanten og helsveise.

Har selv kappet hjulhus og dratt ut baksjermen 4cm i bak kant +

fjernet hele kanten og hel sveiset. da holder du stivheten i bakskjermen også. Kjører med 245/40-18 x 8,5 ET 13 med 15mm spacer, får jeg akkurat ikke lillefingeren mellom ( Uten å subbe )

DSC_1514.jpg

- OlleBoy -

Lenke til kommentar
Del på andre sider