Gå til innhold

Problemer med og fyre Chevy 305

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt meg en 64 Impala. Så jeg har nå tilbrakt di siste 2ukene i en garasje uten noe fyring eller noen ting. Så jeg har stått imot opp til 12 minus bare for og få ordna på bilen. Og nå i den uka her så begynnte jeg på motoren. Da jeg kom til pluggledningene så holdt jeg på og begynne og grine. For alle ledningene var for det første 0.5m for lange, og di var til en annen motor. Så de satt ikke ordentlig fast på verken fordeleren eller pluggene. Så jeg kjøpte nye pluggledninger og fordeler lokk. Når jeg kobbla allt sammen igjen så ville faen ikke motoren starte. Bare fortente og det endte med at det nærmest ble storbrann ut av motoren. Jeg skjønnte jo med en gang at det var noe alvorlig feil med tenninga. Så jeg gikk ut og så på motoren til far mi en Oldsmobile 307, og så at allt stemmte over ens med den. Jeg er klar over at tenninga til 307'n går mot klokka, så jeg kobbla jo så klart omvendt av det som det stod på den. MEN det var jo likt det som jeg hadde gjort første gangen. Så jeg har ikke peil på hva som kan være problemet. Jeg har demontert hele tenningslåsen, og det var slitt helt istykker bak der så det kan hende at det er det, men jeg lurer på om noen av dere vet hva feilen kan være, Har bestillt ny tenningslås nå. Men hadde vært greit og finne ut om problemet kan være et annet sted så jeg får bestillt nye deler så fort som mulig.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja samme rekkefølge. Bare at rotoren på Oldsmobilen roterer mot klokka i motsettning til chevy'n.. Men bilen gikk pent før jeg begynnte og skru. Men jeg har ikker rørt noe som har med tenninga og gjøre utenom fordeleren og pluggledningene.. Og Det står riktig så vidt jeg vet..

 

Og en ting til med det samme.. Du som har en bel air, di er vell like i motorrommet. Skal det være helt utekkelig dårlig plass mellom torpedoveggen og fordeleren?? Er nemmlig så trangt hos meg så jeg ikke får satt på den ene kroken til fordeleren.

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ha sett dem 180 grader feil? Hadde sett stempel nr1 på topp eg, og satt på ledningene, viss ikkje det hjelper så hadde jeg rotert veiva 360 grader og gjort det samme en gang til. Har du sjekka at d3et er gnist på alle pluggene?

 

Altid gøy med tennings problem ;-) (NOT)

 

Umek

- Pontiac Firebird Formula 400 1973

- 2008 Mitsubishi Outlander Innstyle+ 22"

http://www.bilforumet.no/outlander/230641-mine-outlander-mods-22-a.html#post2559049

- 2000 Peugeot 406 stv (konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  Exerqtor skrev:
Ja samme rekkefølge. Bare at rotoren på Oldsmobilen roterer mot klokka i motsettning til chevy'n.. Men bilen gikk pent før jeg begynnte og skru. Men jeg har ikker rørt noe som har med tenninga og gjøre utenom fordeleren og pluggledningene.. Og Det står riktig så vidt jeg vet..

 

Og en ting til med det samme.. Du som har en bel air, di er vell like i motorrommet. Skal det være helt utekkelig dårlig plass mellom torpedoveggen og fordeleren?? Er nemmlig så trangt hos meg så jeg ikke får satt på den ene korken til fordeleren.

 

Korken? Hvordan tenning har du på bilen? Stift eller HEI?

Kan det hende du har flyttet rekkefølgen et hakk til høyre, siden den fortenner... Stanger motoren når du drar den på starteren? Eller går motoren greit rundt, men skyter bare?

Er nok ikke noe stort problem dette, siden den fungerte før du startet utskiftningen. Evt. kan du jo dreie motoren til 0, på tenningsmerke på svingningsdemperen. Ta av fordelerlokket og se, hvis fordeleren er plasser riktig skal rotoren peke på syl 1. Hvis den peker 180 grader feil roterer du motoren en runde til. Så er det bare å putte på kablene på fordeler-lokket igjen. Den skal ha litt fortenning... Kan forklare nærmere hvis du ikke skjønte helt..

At det er dårlig plass mellom fordeler og torpedo'n er intet nytt fenomen... Spesiellt hvis du har HEI-fordeler, noe jeg håper du har!

Gudd løkk! ;)

To hot for heaven, to fucked up for hell...

http://www.dudez.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ut og sjekke det etterpå.. Og ja jeg har HEI fordeler. Men ang plassen mellom fordeleren og torpedoveggen så er den forferdelig. Tenkte ettersom det har vært motorskifte på bilen en gang i tiden så har den motoren jeg har nå blitt satt for lang tilbake.. Men vi skal prøve og nullstille motoren og se om vi har klart og sette på rotoren feil. Kommer til og svare her om vi fikk det til eller ikke..

 

 

@Hans: Ok da, så du hadde plass til fordeleren da aneglsmili

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, nå har jeg fått ho til og gå. Må ha vært en eller to ledninger som ikke satt ordentlig på de første gangene jeg prøvde.. For etter at jeg nullstillte motoren nå og satte allt som det skulle så fyra ho med en gang:D Nå kommer jeg iallfall aldri til og glemme den tenningsrekkefølga der..

¨

Men en ting til.. Er det noen nyere HEI fordelere på markedet som er mindre enn dem svære gammle åka?? Dem som bytta motor i bilen min har måtte slå inn torpedo veggen for og få plass til fordeleren nemmelig. Også har jeg sett tennings ombyggingssett fra stift til halleliment, men der følger det jo med en "stor" boks som skal styre tenninga.. Skal det egentlig ikke vært det på min også?? Eller er det bare for og få jevnere gange?

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en tlf til Pony parts og plag Rickart litt.....på pris......

 

Så får du en bra pris på MSD fordeler, coil,og en 6AL tenningsbox....

Du får også en billigere 6A, men den er uten turtallsperre....

 

MSD leverer småfordelere...

 

men du ryker på noen tusenlapper.....

 

Men det hyggelige er at du får mere krutt i maskin..... :hello:

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på MSD tenning, men jeg skal få kjøpt meg en 396 blokk ettervært og bygge opp den fra bunn av så jeg trur ikke jeg gidder og sette så allt for mye penger inn i 305'n.. Må bare finne en billig brukbar 396 et sted, så blir det brått mere morro i gården :usa:

1985 Volvo 244 - Bruksbil med stuk

1964 Chevrolet Impala SS - Prosjekt

1967 Volvo Amazon 2dr - Prosjekt

1977/88 Chevrolet Caprice - Raggarvogn

1990 Volvo 245 - Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åååååååååååååååååååååå

vondt i hode......... :cocain:

 

hvorfor bygge en 396 når verden flommer over av 454cid?

396 blir ikke billi......men hjalmar Telemark.....har en liggende....40249523

Masse kubikk er bra....

 

tips......MSD kan brukes både på SB og BB.....samme fordeler, bare se i katalogen at du kjøper riktig fordeler.....nr 8555 eller no.......

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,det er det men det er fordi, visse mennesker har forkjærlighet for 396/427....

 

454 finnes det jo masser av i pickuper og annet....så selve motordelene ,block/veiv er generelt billigere.. happyhappy

 

men tanken min var jo at det finnes masse motorer til salgs der 18-30.000 for en hel komplett motor....enkelt å billig, begynn å regn på hva det koster å bygge opp et rep objekt.... så passerer du 30.000 før du har begynt å tenke på godeler... :deng

 

For skal en kjøpe rulle sett så ryker det på 15.000 og opp, innsug par tusen forgasser 3-5 tusen, MSD tenning5-6 tusen, block 5000 veiv 3-5000 stempler 2-3000, alutopper 10-20.000, pakningsett 1000 +div+div+div....

Å dette blir jo en go motor på +-500-550 hk....øke kam og komp og 454 passerer 650hk.....

 

Dette er jo priser på nye/nesten nye deler.....eller no....

 

Passerte vi 30 tusen? :bump

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår