Gå til innhold

Forskjell på 20V motorene...

Ranger emnet


CumsteR

Anbefalte innlegg

Hva er forskjellen på følgende....

 

2.1 20V

2.2 20V

2.3 20V

 

Selvsagt volum økningen... Og att de 2.1 og 2.2 har Turbo. Men ellers så er det ikke no forskjeller...? Lyden er lik, toppen er lik, veiva er lik...?

 

Hvis du allikevel skal skifte, turbo, kammer, også videre, da er kanskje 2.3 det beste alternativet da...?

 

MVH

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er forskjellen på følgende....

 

2.1 20V

2.2 20V

2.3 20V

 

Selvsagt volum økningen... Og att de 2.1 og 2.2 har Turbo. Men ellers så er det ikke no forskjeller...? Lyden er lik, toppen er lik, veiva er lik...?

 

Hvis du allikevel skal skifte, turbo, kammer, også videre, da er kanskje 2.3 det beste alternativet da...?

 

MVH

 

har ikke noe hensikt å putte turbo på 2.3 20v, dette har vi 2.2 20vT til.

2.1 fikk man i 10v turbo og 20v alu blokk fra Sportquattro.

 

lyden er forskjellig fra alle disse motorene, toppene ulik, etc, da dette er motorer som kom fra 1980 til 1997, så endel ting ble forandret underveis.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan man ikke putte Turbo på 2.3 20V...? Hvis man allikvel har planer om annet grenrør og sånn så er vel det like bra det...? Lyden er jo der uansett virker det som så...:s

 

Hvilken motor er det som er likest S1 da...? Må bli den 2.1 tingen det vel...

Men hva koster en grei komplett 2.2 da....? Etter 1996... Er det problemer med blokk/topp på noen av de motorene eller er det holdbart..?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor kan man ikke putte Turbo på 2.3 20V...? Hvis man allikvel har planer om annet grenrør og sånn så er vel det like bra det...? Lyden er jo der uansett virker det som så...:s

 

Hvilken motor er det som er likest S1 da...? Må bli den 2.1 tingen det vel...

Men hva koster en grei komplett 2.2 da....? Etter 1996... Er det problemer med blokk/topp på noen av de motorene eller er det holdbart..?

 

Det koster bare mer penger og svette å konvertere en 2.3 20 til turbo kontra å kjøpe en 2.2T, derfor!

 

Motorene er sterke og holder lenge så sant de blir stellt med. Svakheter er jo løftere som blir slitt ut etter endel km og friskt bruk, men slik er det jo på alle vag. Ellers har toppene en tendens til å sprekke på godt brukte 2.2.

 

Motorer får man fra 12-20 alt etter tilstand og hva som følger med, billigere og, men da er det tid for overhalings...

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Men lyden blir vel lik uansett da, og hvis du ska bruke RS2 turbo, grenrør og innsug uansett så er det vel like dumt å bruke 2.3... Nye stempler så er jo det meste gjort. Kan vel bruke ledningsnett og ECU fra RS2 på 2.3 også kanskje..?

 

Toppen er vel lik...? Kanskje litt kvassere kammer på Sugemotoren.... Så lyden burde jo bli lik når man får turbo på 2.3 også. Er jo en R5 20V det og som de andre...

 

Er det forskjell på blokka eller slaglengde 2.2 kontra 2.3?

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gir deg ikke på 2.3 du? bare å sette igang å bygge på den så skal du se hvor dumt det var. Er nok flere forskjeller på den og 2.2 enn du tydeligvis aner.

 

Og hva er dette med lyden? er den viktigere enn alt annet må du heller gå for 10v turbo motor, er den som har skikkelig godlyd.

 

Denne er det mindre av i både 2.3 og 2.2T 20v.

-01 Audi RS4

-86 Urquattro 20V Turbo

-92 S4/S6 Sedan

-86 GT Coupe

-86 Scirocco GTX 16v Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, ok... I give up...:) Lyden er jo hele grunnen til at jeg liker motoren... Ellers så hadde det ikke vært bryet vært med nye motorfester og sånn... Den hadde ikke vært så "stor" som den er i dag, uten den særegne lyden...

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

ALLE dæm motorene passer om hverandre.1900,2000,2100,2200,2300 er alle 5ere. er litt forsjell på detaje deler,men det meste passer.i tyskland selges det SVÆRT mye turbokit til 2300,funke som f.finnes en 2500 å en 2600 20v åsså å få kjøpt som sug å med turbo. motorfestene er like på dæm motorene.

dæm motorene har SVÆRT tjukke sylindervegger 6mm+ ved 81mm borr. 2,3liter har 82,5 mm sylinder.

rådene er no skit om en tar ut mer enn 400hk å 500nm,dæm MÅ byttes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

1.9 var en gammel forgassermotor som gikk ut tidlig på 80-tallet. Femmer det også.

 

2.0 10v ble brukt i Audi 90 og 100 på 80-tallet,

 

2.0 20V er kun solgt i noen få land og satt i Audi Coupé og Audi 90.

 

2.2 20v turbo er den "vanligste" til trimming og satt i noen ur-quattro, 200 20v, S2, S4, S6 og RS2. De gamle (RR, 3B) har tenning med fordeler, de nyere (AAH, ABY, ADU) har en coil pr. sylinder. Selve innmaten i motoren unntatt kamakslene er identisk på alle sammen inkludert RS2.

 

2.3 20v uten turbo satt i Coupé og Audi 90. Dårlig utgangspunkt for turbo siden den ikke har motorstyring tilpasset turbo og høyere kompresjon. Å sette turbo på en sånn medfører at man bl.a. må bytte stempler, og de ekstra 0.1 liter får man ingenting igjen for uansett.

 

Audi har aldri levert noen 5-sylindret bensinmotor med mer enn 2.3 liter volum. Det finnes en beslektet 2.5 10v uten turbo som satt i VW Transporter/Caravelle, men det er alt fra VAG-konsernet.

 

Noen trimfirmaer bygde 10v-motorer på 2.5 liter på 80-tallet. I tillegg er det enkelte som har bygget motorer med større sylindervolum, men som sagt aldri levert originalt.

 

2.1 20v turbo satt bare i Sport-quattro og finnes i veldig lite antall, så den kan man egentlig se bort fra.

 

Lyden er litt forskjellig i 10V uten turbo, 10v turbo, 20v uten turbo og 20v turbo, men ikke mer forskjellig enn at det høres ganske likt ut.

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår