Gå til innhold

Hvor dyrt er det å bytte motor...

Ranger emnet


Wrooooom

Anbefalte innlegg

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Originally posted by Marius S

Skoda pickup kommer orginalt med en 1,9D så det å sett i en 1,9 TDI er en smal sak, bare litt mer elektronikk, et verksted tar nomelt en 8-10 timer for et motor bytte (lik motor) timepris er da 800,- pr time = dyrt

 

Jeg visste ikke at de tar så mye som 800 i timen. De trenger vel 2 timer ekstra for å skifte tank m/drivstoffpumpe + 1 time for å lage fester til intercooleren. Da er vi oppe i 13 timer kanskje. 13x800=10400 + at jeg må betale rundt 10000 for motoren hos høggeren. Dermed blir totalprisen rundt 20400.

 

Et alternativ er å ettermontere turbo på den eksisterende motoren. Det klarer jeg å ordne for rundt 19000 viss jeg gjør det skikkelig. Men det vil gi klart mindre effekt enn motorbytte.

 

Så har vi Lystgass. Det kan jeg ordne for mellom 6500 og 8500.

Men selve bruken av lystgass blir jo dyrt. Det er sikkert litt deprimerende å sitte å nærmest "høre hvordan hundrelappene flyr ut" hver gang man vil ha litt guff.

 

 

Konklusjonen blir nok at jeg enten går for lystgass eller venter til jeg har bedre tid og prøver et motorbytte på egen hånd/ved hjelp av en jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wrooooom

...for eksempel i en Skoda Pickup? La oss si at jeg skaffer en VW Polo 1.9TDI 100hk-motor hos en høgger.

 

Omtrent hvor mye skal et verksted ha for å montere denne i pickupen?

 

 

Hehe... Hvorfor ikke montere en V8er bakpå planet:) Burde være plass til Big Block der :D Man kan jo bare skjære hull i gulvet og så kobler du motoren på bakhjulene. Da slipper du feilhjulstrekk også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Deep Space

 

 

Hehe... Hvorfor ikke montere en V8er bakpå planet:) Burde være plass til Big Block der :D Man kan jo bare skjære hull i gulvet og så kobler du motoren på bakhjulene. Da slipper du feilhjulstrekk også ;)

 

Kan jo hende det er en grunn til han har en sånn bil...... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Deep Space

 

 

Hehe... Hvorfor ikke montere en V8er bakpå planet:) Burde være plass til Big Block der :D Man kan jo bare skjære hull i gulvet og så kobler du motoren på bakhjulene. Da slipper du feilhjulstrekk også ;)

 

ja vis du leser dette så skjønner du kansje ta Big block er utelukket..

 

Polo 1.9 TDI bruker visst bare 0,4 liter på mila, og med en trimchip kommer man sikkert opp mot 130hk.

 

 

Wrooooom: hadde skjekket litt priser på å få bygget det i sverige eller tyskland å kjøpt delene der også, ville nok lønne seg det..

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Deep Space

 

 

Hehe... Hvorfor ikke montere en V8er bakpå planet:) Burde være plass til Big Block der :D Man kan jo bare skjære hull i gulvet og så kobler du motoren på bakhjulene. Da slipper du feilhjulstrekk også ;)

 

Det høres meget bra ut! Tar du jobben for 100 kr? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Mr.X

 

ja vis du leser dette så skjønner du kansje ta Big block er utelukket..

 

Polo 1.9 TDI bruker visst bare 0,4 liter på mila, og med en trimchip kommer man sikkert opp mot 130hk.

 

 

Wrooooom: hadde skjekket litt priser på å få bygget det i sverige eller tyskland å kjøpt delene der også, ville nok lønne seg det..

 

Ja, jeg har sjekket litt i svenske bildelsdatabaser. Jeg ser ikke bort fra at jeg eventuelt kjøper motor i Sverige. Tyskland er jo enda billigere, men da blir det litt tungvindt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Wrooooom

 

Jeg visste ikke at de tar så mye som 800 i timen. De trenger vel 2 timer ekstra for å skifte tank m/drivstoffpumpe + 1 time for å lage fester til intercooleren. Da er vi oppe i 13 timer kanskje. 13x800=10400 + at jeg må betale rundt 10000 for motoren hos høggeren. Dermed blir totalprisen rundt 20400.

 

Et alternativ er å ettermontere turbo på den eksisterende motoren. Det klarer jeg å ordne for rundt 19000 viss jeg gjør det skikkelig. Men det vil gi klart mindre effekt enn motorbytte.

 

 

+ at staten skal ha endel tusenlapper for effektøkningen ;)

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk bygd om skoda pick up`n min til turbo diesel. Ble bare en tdk, men orntli diesel og turbo trykk er den helt topp som pendler bil. Brukte motor fra golf 3 1.9 td, skulle skli rett inn! Eh ikke akkurat. Polo er sikkert likere i motor rom? I skoda`n heller motoren forover og golf bakover, da dukket det problem opp også!Flytte over svinghjul, bunnpanne, olje pumpe+++ Turboen fikk annen retning også, løsningen ble scoop fra kia sportage... Fikk det til etter et par dager skruing. Ble ingen tdi pga for mye arbeid og akutt behov for bil. Den gikk igjennom eu kontroll april 03 uten mangler, med motoren... Den er til salgs om noen er int, henger på det meste om morran på vei jobb... 35000kr el no?:D

www.grevling.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by vag

Jeg har faktisk bygd om skoda pick up`n min til turbo diesel. , skulle skli rett inn! Eh ikke akkurat. Polo er sikkert likere i motor rom? I sBle bare en tdk, men orntli diesel og turbo trykk er den helt topp som pendler bil. Brukte motor fra golf 3 1.9 tdkoda`n heller motoren forover og golf bakover, da dukket det problem opp også!Flytte over svinghjul, bunnpanne, olje pumpe+++ Turboen fikk annen retning også, løsningen ble scoop fra kia sportage... Fikk det til etter et par dager skruing. Ble ingen tdi pga for mye arbeid og akutt behov for bil. Den gikk igjennom eu kontroll april 03 uten mangler, med motoren... Den er til salgs om noen er int, henger på det meste om morran på vei jobb... 35000kr el no?:D

 

Interessant!

Et par dager til tross de problemene er jo ikke ille.:) Polo er likere i motorrommet, men aller viktigst er vel det at Polo leveres med et par motorer som er de eksakt samme motorene som man finner i Skoda Pickup (I følge Haynes-manualen min). Og da er sjangsen for at 1.9tdi passer ganske stor også. Jeg vet i alle fall at motorene fra Polo heller framover som i Skoda.

 

Hadde du opprinnelig dieselmotor i Pickupen din? I såfall: Var den originale dieselpumpa kraftig nok, slik at du slapp å bytte den ut?

 

La de merke til at du hadde byttet motor på EU-kontrollen før de godkjente den? Eller tenkte de ikke over at det var noe "unormalt" i motorrommet?

 

Du skriver at det ikke ble tdi pga for mye arbeid. Hva ekstra arbeid er det med tdi da? Er det ikke bare å flytte over all elektronikk fra "donor"-bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte bilen med motorskade, av en el annen grunn hadde den dratt vann i innsuget og kroket alle råder! Motoren var ute når jeg fikk den, derfor visste jeg ikke at den nye passa så dårlig.

 

Kjøpte en tdk motor hos hoggern som hadde gått 130tkm.

Hadde tenkt på tdi, men å få tak i en hel bil fort og galt så jeg fikk flytta over var ikke så lett... vet ikke hvor mye elektrisk det må til for å få til tdi? Hadde en golf tdi stv i fjor og synes det var masse ledninger her og der. Den var diesel fra utgangs punktet.

Den funker ihvertfall helt topp slik den er nå:D

 

Tror ikke han biltilsyn mannen tenkte over at de ikke leveres med turbo diesel, lurte litt på hvorfor jeg hadde montert scoop.

www.grevling.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte nesten muligheten med kompressor. Det burde være mye enklere å få til enn ettermontering av turbo. For da slipper jeg jo eksosbiten. :)

 

Det er sikkert mulig å finne en liten kompressor hos en høgger. Den burde ikke koste mer enn et par tusen skulle man tro. Så må jeg i tilfelle lage til noen fester i motorrommet + å få koblet den innpå reima.

 

0,3-0,4 bar ladetrykk skal visst gå bra uten at man skifter stempler, senker kompresjon, oppgraderer bensintilførsel etc. :cool:

 

Er det noen som har forslag til passende kompressor jeg bør lete etter? Eller mer presist: Er det noen som vet om en bilmodell som har relativt liten motor utstyrt med kompressor?

 

Jeg vil jo ikke ha en stor og tung kompressor som drar unødvendig mye drivstoff heller. sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår