Gå til innhold

Dekk

Ranger emnet

cavedog

Anbefalte innlegg

Hva slags størrelse og type dekk kjører dere med ?

Min 89' er registrert med 185/65/15, kjører med nedslitte 195/65/15 nå.

Tenkte på å kjøpe noen nye, men bilen skal inn på kontroll snart, hvor stort avvik kan jeg ha, hvis de i det hele tatt bryr seg om det? Tenkte på 205/55/15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avvik er ikke i bredde! det er i rulle omkrets!!

jeg har 225/45-17 på min volvo 242 (eiker felgene). de felgene passer på 2/7/9 serie, opp til 95' (ja, bare 9 serie som ble laget til 95).

5x108, et20 mener jeg de er.

jeg har da 0.2% offset i rulleomkrets, mens 5% er lovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Jokek

Volvo 940 ble vel lagt til 1998, så felgene passer der og.

Nei, som jeg sa: opp TIL 1995, dvs IKKE 1995->.

Det er nesten som: mercedes 300 serie fra 80 tallet og mercedes 300 serie fra 90 tallet. de heter det samme, men er ikke identiske.

riktignok ser de fleste 9** serier "like" ut, men de har annen innpress og jeg mener de har annen boltsirkel også.

De har jo også forbedret div ting.

S90/V90 er jo også basert på 9**. 9** er basert på 7**..

960 er forgjengeren til S90/V90. ser man feks på 1995' 960, ser man en SEXY bil!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, men blander 960/S90/V90 og Volvo 940.

Alle Volvo 940 fra 1991 til 1998 har samme boltsirkel (108/5), og skal ha samme innpress som alle Volvo 240/740 (25mm).

Alle Volvo 940 (1991-1998), bortsett fra Volvo 940SE Turbo '91 med multilink, har samme stive bakakselen som Volvo 740 (- 92) og Volvo 760/780 (- 87) . Felgene går om hverandre på alle disse modellene.

I 1995 (som du nevner) fikk imidlertid Volvo 960 og de etterfølgende S90/V90 ny multilink, som gjorde at felgene skal ha et annet innpress (43mm). Boltsirkelen er likevel den samme, og man kan bruke felger fra fem-bolt Volvo 850 på disse bilene.

Skal man ha den senere typen felger på 240/740/940 eller 960-95, trenger man 18mm spacers. Om det er lov med slike spacers er en annen sak.

mvh

Joakim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by cavedog

Hvordan regner jeg ut rulleomkrets, da?

Eller enda bedre, noen vet om jeg kan bruke 205/55/15 dekker og at det er lov...

http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp

du taster ganske enkelt inn de to dimmensjonene.

husk at "peedometer Difference: 0.19% too fast     Diameter Difference: 0.2%" må være positivt.. dvs too fast, ikke too slow.

det kan være max 5% too fast.

du må også ha 10mm klarering til ledd, karrosseri, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by funkes

Jeg kjører med 225/40-18.

Noe Federal dekk.

det er litt lite gummi vel?

med 225/45 har jeg 10.1cm med gummi..

http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/car/242_12/DSC01537.jpg

var en gang jeg trodde jeg kantet felgene.. *grøsse når jeg tenker på det* det var da jeg skulle til halden for å hente 32" subben. jeg skulle betale bompengering for å entrè bergen, så slapp jeg rattet mens jeg holdt ca 2km/t (da jeg var ved siden av bompenge ringen). slapp det for å løfte lomeboken.. da plutselig ville bilen spore noe syykt! den kjørte inn i kanten som "beskytter" bompenge stasjonen. jeg bare "neeeeeeeeeei".. men felgen er like fil enda :) har bare en liiiten skade på ene felgen, som jeg fikk da jeg fikk montert dekk. jomfru felgene mine fikk ødelagt hinnen :( jeg krevde ikke noe erstatning, siden han dekk duden gav meg så bra pris på dekkene, samt han var så hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider