Gå til innhold

Godkjenning av sprekere motor (satans biltrangsyn)

Ranger emnet


Lazer

Anbefalte innlegg

Har en subaru xt (1985) som kom orginalt med en 1.8l 8v turbomotor på 140hk

 

Etter et havari byttet jeg stempler, lagre og alle pakninger på motoren. Etter dette fikk jeg lyst på noe mere krefter under huven. Da subaru er som lego og alle motorer subaru har laget har samme motorfester, faller valget naturlig på en 2l turbomotor på 220hk eller mer.

 

Ringte i den sammenheng trafikkstationen og forhørte meg hvorda det var å få dette legalt, han sa det burde gå greit om jeg kunne fremlegge papirer på at bremser osv var gode nok. Ringte så Subaru norge og lurte på dette og han sa jeg ikke kunne få registrert den med mer en 150hk da det var den største motoren som bilen hadde blitt serieprodusert med.

 

Hvordan kan jeg komme rundt dette? finnes det steder der man kan vise bilen og de kan komme med godkjennelse/papirer på at bremser osv er godt nokk?

1985 Subaru XT (WRX)

1992 Subaru SVX sli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en seriøs mail til biltilsynet og spør om det er mulig. Om du kan ta bremser fra en annen bil du veit passer, stivere dempere, stabstag også videre...

 

Det gjorde jeg en gang, og fikk lov til å bygge Kadett C med ZX 12 R motor... Noe som ikke ble no av fordi jeg måtte ha girkasse fra bil i tillegg... Måtte skaffe revers.

 

Men alt er mulig, bare du tar med biltilsynet hele vegen og spør etter råd og ting de ville endret...;)

02 KTM EXC 380 Supermotard - Selges

89 Kadett E

85 Mercedes 190E - Selges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjorde jeg en gang, og fikk lov til å bygge Kadett C med ZX 12 R motor... Noe som ikke ble no av fordi jeg måtte ha girkasse fra bil i tillegg... Måtte skaffe revers.

 

Super off-topic: Quaife lager en reversgirkasse.

 

On topic: Skriv en seriøs søknad til biltilsynet, og skaff deg en kontaktperson der, da blir alt så meget lettere.

Eller dropp godkjenning:)

'99 BMW 520iat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal ikke se på motornr. Kun chassis nr skal stemme i forhold til reg. nr.

Hvis du setter den nye skikkelig inn, gjør det litt gjennomført skal det MYE til før du i det hele tatt skal ha mulighet for å bli "tatt".

Siden bilen er så gammel skal du ikke få problemer med utslippskrav (du trenger jo ikke katalysator)

 

Hvis du skal være så uheldig å bli stoppet i en teknisk kontroll, og han som stopper deg kjenner så godt til subaru xt 85 modell at han kan se forskjell på motorene har du jo mulighet til å si at motoren satt der når du kjøpte den? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville slipt vekk blokk nr og banka inn det fra 1,8 motoren din.

Så om de sjekker så stemmer det. Og de ser ikke forskjell på 1,8 og 2,0l om de ikke kjenner motorene.

Og når de prøvekjører den så, tja. 140 eller 220hk. det merker de nok. Men bare å si den er nyoverhalt etter havari. Og at det er endelig er liv i den gamle motoren. kan jo også skru ned ladetrykket rett før EU kontrollen.

En dag jeg var ute å kjørte sa de over radio'n at en mann kjørte feil retning på E6. Rart tenkte jeg, de kjører jo alle i feil retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sjekket noe mere enn om det er løse ledninger (Fare for kortslutning), chassisnummer, batteri og væsker under panseret på en bil i forbindelse med EU-kontroll. Og avgasser selvsagt.

Tror dette gjelder de fleste verksteder.

 

Så lenge det ser noenlunde ryddig ut, og avgassene stemmer tror jeg ikke du vil få noen problemer med kontrollen. Angående godkjenning hos tilsynet ville jeg hørt på rådet ovenfor om å skrive en søknad om ombygging og ta med alle detaljer om hva som byttes for å gjøre ombyggingen forsvarlig.

Matpakketransport: 85 Volvo 740GL

Prosjekt: 78 Ford Fairmont 5.0 Ghia, 90 Mazda 626, 66 VW Type 1 Cal Look

Medeier: 74 Pontiac Catalina Safari Wagon

Har hatt: 90 Sierra STV, 86 Pug 505 GTI

740 hugges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sjekket noe mere enn om det er løse ledninger (Fare for kortslutning), chassisnummer, batteri og væsker under panseret på en bil i forbindelse med EU-kontroll. Og avgasser selvsagt.

Tror dette gjelder de fleste verksteder.

 

Så lenge det ser noenlunde ryddig ut, og avgassene stemmer tror jeg ikke du vil få noen problemer med kontrollen. Angående godkjenning hos tilsynet ville jeg hørt på rådet ovenfor om å skrive en søknad om ombygging og ta med alle detaljer om hva som byttes for å gjøre ombyggingen forsvarlig.

 

Mulig jeg kommer til Halden for eu-godkjenning da ;)

1985 Subaru XT (WRX)

1992 Subaru SVX sli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår