Gå til innhold

Kobling av stereo

Ranger emnet

Allright

Anbefalte innlegg

Hei

Skal denne uken begynne å koble opp stereo.

Det jeg lurer på er hvordan jeg skal koble subbene slik at de blir i 2ohm ?

På esken som subbene kom i står det "dual 2ohm voice coil"

Har lagt ved en tegning på hvordan jeg trur det skal kobles.

kobling.jpg

Audi A4 1.9TDI Quattro 2002mod

Toyota Hiace 2.4D 1989mod

Lynx Rave 440/800 2006mod

Ski-Doo Mxz Xrs 600SDI 2007mod

Yamaha Phazer 480 1989mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ;) da ser det ut som at jeg hadde tegnet rett da happyhappy

Også lurte jeg på en ting angående kondensatoren. Er det bare å koble den på så lades den opp av seg selv ? Er en digital på 2.5farad

og en ting til, kondensatoren skal stå så nert monoblokka som mulig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ;) da ser det ut som at jeg hadde tegnet rett da happyhappy

Også lurte jeg på en ting angående kondensatoren. Er det bare å koble den på så lades den opp av seg selv ? Er en digital på 2.5farad

og en ting til, kondensatoren skal stå så nert monoblokka som mulig ?

Kondensatoren skal monteres med kortest mulige kabler til den forsterkeren som trekker mest strøm. Det vil normalt sett være bassforsterkeren. - polen skal kobles direkte til samme jordingspunkt som forsterkeren. + polen skal kobles til + fra batteriet.

kobling_kond.gif

Alle kondensatorer skal lades opp før de settes i bruk. Dette gjøres ved at du bruker en motstand på ca 200 ohm som kobles mellom + polen på kondensatoren og + kabelen som går til batteriet. Dette gjøres i ca 3 minutter. Hold motsanden med en tang, den blir meget varm.

(Noen kondensatorer har en medfølgende oppladings-krets. Den skal vanligvis skrues på kondensatoren, og tilkobles strøm inntil en varsellampe lyser. Da kan den kobles inn i bilen.)

kond_lade.gif

Utklipp fra bilradiospes.no

Håper det var til hjelp=)

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondensatoren skal monteres med kortest mulige kabler til den forsterkeren som trekker mest strøm. Det vil normalt sett være bassforsterkeren. - polen skal kobles direkte til samme jordingspunkt som forsterkeren. + polen skal kobles til + fra batteriet.

kobling_kond.gif

Alle kondensatorer skal lades opp før de settes i bruk. Dette gjøres ved at du bruker en motstand på ca 200 ohm som kobles mellom + polen på kondensatoren og + kabelen som går til batteriet. Dette gjøres i ca 3 minutter. Hold motsanden med en tang, den blir meget varm.

(Noen kondensatorer har en medfølgende oppladings-krets. Den skal vanligvis skrues på kondensatoren, og tilkobles strøm inntil en varsellampe lyser. Da kan den kobles inn i bilen.)

kond_lade.gif

Utklipp fra bilradiospes.no

Håper det var til hjelp=)

Hvor kan jeg få en motstand på 200ohm da ?

Fikk ikke noe med kondensatoren :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kan jeg få en motstand på 200ohm da ?

Fikk ikke noe med kondensatoren :(

Man skal få det med kondensatoren så sant den er ny. Men du får det ved eksempel en lokal stereoshappe som tar rep. på sånt utstyr. Det du da må ha er en 200ohm 5w motstand. Det er passe for den kondensatoren.

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Tidligere biler:92`Toyota Corolla, 98` Audi A6 1.8TQ limo, 94` Audi 80 1.9TDI avant, 89` VW Polo 1.3FOX CC - 98` Audi A6 1.8TQ limo - 89` Audi 90 quattro 2.3 10v - 87` VW Passat GT5 Syncro stv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal få det med kondensatoren så sant den er ny. Men du får det ved eksempel en lokal stereoshappe som tar rep. på sånt utstyr. Det du da må ha er en 200ohm 5w motstand. Det er passe for den kondensatoren.

Skal høre med en kompis som går elektro på skolen om han kan fikse en motstander ? ;)

Så da er det bare å koble den imellom kondensatoren og batteriet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal høre med en kompis som går elektro på skolen om han kan fikse en motstander ? ;)

Så da er det bare å koble den imellom kondensatoren og batteriet ?

Ja, mye mye mulig de har det på skolen. Det var der jeg henta motstand til mine værtfalll=) ja, du har sikkert en sikring?!?! Forran ved batteriet? Da setter du inn motstanden istede for sikringen. Koble fra +en fra kondensatoren så sette spenning på. Den skal stå i 2 min. HUSK riktig polaritet! Vis ikke smeller det innen kort tid.

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye mye mulig de har det på skolen. Det var der jeg henta motstand til mine værtfalll=) ja, du har sikkert en sikring?!?! Forran ved batteriet? Da setter du inn motstanden istede for sikringen. Koble fra +en fra kondensatoren så sette spenning på. Den skal stå i 2 min. HUSK riktig polaritet! Vis ikke smeller det innen kort tid.

Altså ikke ha ledningen i kondensatoren, så vri om tenning ? nei skjønte ikke helt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså ikke ha ledningen i kondensatoren, så vri om tenning ? nei skjønte ikke helt :P

prøver på nytt. punktvis.

1. Ta ut sikringen vis du har forran ved batteriet.

2. +kabelen som går fra kondensator og til forsterker kobles fra og legges i friluft.

3. sjekke god jording til kondensator.

4. sette inn motstanden 200ohm 5w istede for sikringen forran.

5. vente 2minutter.

6. ta vekk motstanden.

7. koble til + kabelen fra kondensatoren og koble til forsterkeren igjen.

8. sette inn sikringen igjen forran.

9. slå på cd spiller.

10. mål over kondensatoren om spenning. vis du ikke har voltmeter på den.

Du trenger ikke og ha motoren igang.

Var det en bedre forklaring?

95` VW vento

95` Audi S2 avant

97` MB C200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøver på nytt. punktvis.

1. Ta ut sikringen vis du har forran ved batteriet.

2. +kabelen som går fra kondensator og til forsterker kobles fra og legges i friluft.

3. sjekke god jording til kondensator.

4. sette inn motstanden 200ohm 5w istede for sikringen forran.

5. vente 2minutter.

6. ta vekk motstanden.

7. koble til + kabelen fra kondensatoren og koble til forsterkeren igjen.

8. sette inn sikringen igjen forran.

9. slå på cd spiller.

10. mål over kondensatoren om spenning. vis du ikke har voltmeter på den.

Du trenger ikke og ha motoren igang.

Var det en bedre forklaring?

Tusen takk ;) Mye bedre skal se hva jeg får til, må bare få tak i en motstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka e det du driver med?

Sikringen ved batteriet skal være der den er...

Kondensatoren kobles til jord som vanlig.

Men på pluss-siden holder du motstanden mellom kondensator og kabel.

Når spenningen er høy nok kommer displayet på kondensatoren på og teller oppover. Når det kommer opp i ca. 12 V kan du fjerne motstanden og koble på pluss-kabelen. Dette bør gjøres relativt fort, ellers vil spenningen i kondensatoren synke såpass mye at oppladingen er nærmest bortkastet...

Du vil merke det at spenningen synker igjen med det samme du bryter kontakten.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka e det du driver med?

Sikringen ved batteriet skal være der den er...

Kondensatoren kobles til jord som vanlig.

Men på pluss-siden holder du motstanden mellom kondensator og kabel.

Når spenningen er høy nok kommer displayet på kondensatoren på og teller oppover. Når det kommer opp i ca. 12 V kan du fjerne motstanden og koble på pluss-kabelen. Dette bør gjøres relativt fort, ellers vil spenningen i kondensatoren synke såpass mye at oppladingen er nærmest bortkastet...

Du vil merke det at spenningen synker igjen med det samme du bryter kontakten.

Mvh

Stian

takktakk.

er vell rimelig lurt å ha sikringen der om jeg klarer og kortslutte noe baki der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider