Gå til innhold

Servoproblemer på ford escort 1994

Ranger emnet


ghostman55

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er eier av en 1994 Ford Escort 1.8l SI 16v Sport. På mandag så begynte servoen å fungere dårlig på vei hjem fra jobben (veldig hardt å svinge) så jeg skjekket servo-olja og den var tom. Jeg kjøpte ny olje og ante ingen fare men den ble bare tom igjen med en gang (ca 1 dag).

 

Jeg så røde striper i snøen etter bilen at det renner ut, det drypper ikke.

 

Jeg tok den inn i garasjen og snoket litt under panseret for å se om jeg kunne se noen skade på slanger ol. eller bare for å se hvor det lekker hen.

 

Jeg så da at det ikke var galt med servo-olje tanken eller med slanger, men så at det fosset ut fra en skive-aktig sak som lå litt under der bremsevesketanken ligger. Så ut som det kom fra under den skiva som snurrer på seg når jeg vrir på rattet. (kan ta et bilde hvis det er veldig dårlig forklart)

 

Noen som vet hvor mye denne tingen koster å fikse/bytte ut ?

 

Jeg har småskrudd litt på diverse ting, men den så ut som var plassert veldig vanskelig og det virket litt alvorlig.

 

Kan servopumpa eller noe annet i servosystemet bli ødelagt av å kjøre tørt uten olje?

 

Takknemmelig for all hjelp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det lekker fra selve tannstangen blir den som regel byttet. Grunnen er at det er vanskelig å bytte deler i den og man får ofte ikke tak i deler til de.

 

En ny koster nok fra rundt 4000 og oppover, og da får du jo brukt for rundt halve prisen.

Kjøper du brukt kan du jo ende opp med samme problem om kort tid igjen da... ;)

 

Det er litt jobb å bytte den, og du bør få utført en firehulsmåling når du er ferdig med å bytte den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, da fikk vi kjøpt en servosnekke fra Skrapen til 1500kr, han sa noe som at "er ikke sikkert den passer pga noen riller" Jeg tenkte da at siden den servotingtangen jeg kjøpte var fra en Ford escort 1.8l 16v akkurat samme året og modell jeg har så passer den.

 

Sender da Bilen på verksted til morran idag, snille mannen i blå kjeledress sier det kommer til å ta 2ish timer, kansje så mye som 3, men tvilte på det. Naiv som få forventer jeg at den kan hentes fiks faks klar kl halv 4 idag.

 

Men desverre er det ikke sånn ting fungerer. Verkstedet ringer da litt over 10 idag og sier at "Jobben tar mye lengere tid en planlagt og det er mere komplekst en forventet, så det kommer til å ta en 5timer+, kansje så mye som 6, vil du fortsatt at jeg skal gjøre jobben?" Bilen min fungerer ikke, jeg må jo si ja og kjenner at han klemmer taket rundt balleposen min enda hardere. Sitter å mumler for meg selv på jobben at prisen blir over dobbelt så dyr som forventet og at jeg kommer til å gå konkurs.

 

Denne kjernekaren ringer da igjen litt før 13:00 og sier "den delen du har passer ikke til bilen din, er noen sånne festeriller som ikke passer" Jeg sitter bare å tenker, hvordan er det mulig at 2 like biler fra samme år og samme modell har deler som ikke passer med hverandre? Dette må være en konspirasjon for at jeg ikke skal kunne komme meg ut i helga.

 

Sitter nå å venter på at kl skal bli halv 4 så jeg kan dra opp dit å hente bilen min som det renner fortsatt olje av og be til gud at servopumpa ikke går til helvete ved at jeg kjører den tørr hjem.

 

Fikk lønning på jobben idag, det er fint at jeg får noe å bruke de pengene på så jeg ikke hadde sløst dem bort på noe unødvendig. :ex_machin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet hvertfall :) Stikk innom ford med regnr og understellsnr, der kan du få se bilder av delen som passer din bil om du vil finne brukte deler. Du kan også høre på pris til ny del, men hold deg fast i skranken før du spør ;)

 

Hva tok verkstedet for den jobben?

Lykke til

Signaturen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

puh, hadde veldig flaks. Fatter kjente vist en kar der på verkstedet så jeg trur jeg slapp å betale noe for det de "gjorde" idag. ;)

 

Sånn regnestykket hadde blitt hvis jeg skulle gjort det der så hadde det da blitt 1500 for servosnekka, 3-4000 for arbeidet. så si 5k til sammen da.

 

Kansje en del billigere en de de fascistene på ford driver med, luska litt rundt å hørte noe sånt som 900kr timen også opptil 5k for ny servosnekke.

 

Helt kriminelt spør du meg.

 

Blir servopumpa fort ødelagt hvis jeg kjører uten olje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, min "quest" for å få mekka bilen min skulle vist bli vanskeligere en først antatt når jeg først la merke til at bilen min hadde mensen.

Fikk Veilederen min på jobben til å svippe innom de blinde sauene på skrapen som jeg hater enda mere nå, enn tidligere (svaret på det kommer senere i posten). Han tok imot den jeg hadde kjøpt og fikk bytta den mot en stygg gammal vassen servosnekke fra en hau med "utgåtte" bildeler han hadde liggende. Jeg var ikke der fordi disse "Brustad bu"-sosialistene åpner kl 8 om morran og stenger kl 4. (eneste de mangler er en siesta midt på dagen hvor kjeledressmafian kan komme innom å drikke olje) Så jeg får jo ikke kommet dit å bytta den selv siden jeg støtter Stoltenberg med å ha en fast jobb.

 

Når jeg endelig har fått tak i denne snekka og ikke lyst å dra på samme sted som tidligere og betale 3-4k for jobben. Snoker frem og snakker med Fadern og han kjenner en fyr som kjenner naboen til bikkja til bestemora til en dude som eide en låve engang på 80-tallet og får nr til denne karen da, som har en garasje han gjør litt ekstra ting på si. Får ikke tak i han i hele vinterferien, men får tak i han til slutt på mandag, han sier "njaa, har litt å gjøre og skal noen ting så kan ta det på onsdag denne uka, eller så må den bli neste uke en gang". Jeg jubler å gleder meg til torsdag for da kjører jeg babyen min igjen.

 

Frem til nå har jeg stressa med å stå opp 1 time tidligere hver morgen for å så kjøre fadern på jobben hans i calibraen te morra mi (som for the records må man ta 300kilo beinpress for å kunne trykke inn clutchen, mangler sidespeil, manger midtspeil, sliter på tomgang, ødelagt tenningslås og har litt dårlig batteri) som jeg hater å kjøre.

 

Tillegg så bor jo jeg på dette berømte sørlandet hvor det ikke har værr slike snømengder siden hippiene vandret fritt på jordens overflate, finnes raser som fortjente å bli utryddet ja. Slite med svett tysker-tanks som har lavere klaring enn en senka Lamborghini diablo på en halvmeter snø i timen, ekke akkurat noe jeg anbefaler de fleste hvis ikke du syntes det er gøy å dytte 1tonn skrapjern i full nordavind og snøføyke.

 

Tilbake til Onsdag, gleda meg nå som en unge som har bursdag på julafeten til å levere bilen min og få den endelig fiksa!. Gått å trippa på jobben i hele dag, jeg har tilogmed gleda meg til å grave ut bilen fra snøen der jeg parkerte den (ser ikke hvor jeg parkerte den da, men mener å huske det var under den store snøhauen der ute i hagen.

 

Stresser hjem fra jobb, ungen som har bursdag og skal hilse på nissen idag måker snø raskere en røde kors som skal redde ut en som har gravd seg ned i tide. Får Bilen frem til slutt, drar ut til gokk i snøværet og ser 7 biler på veien som sitter fast enten på utsiden av veien, innkjøringer til småveier og en kar i en gul MR2 som sitter fast oppå en rundkjøring faktisk. Jaja tenker jeg, kansje dette er meg imorra når jeg endelig har bilen min klar mens jeg gliser fra øre til øre.

 

Kommer frem til han karen og alt er fryd og gammen, han sier null stress, dette fikser vi idag for en tusing! Kommer som ei bøtte kaldt vann i annsiktet mitt i vinterfrosten. "Idag?!" sier jeg, trur han kødder med meg og jeg smiler bredere en Karen Marie Ellefsen. "Jeg ringer deg i halv 9 tida for da bør den være klar."

 

Sitter bare å gliser på veien hjem i bilen, føler meg som om jeg har sluppet livstidsdom for et Nokas ran. Tenker tida går fortere hvis jeg tar en middagslur så legger meg ned på soffan og skrur på noe random TV greier, sovner med en gang. Telefon ringer 17minutter over 8. Det er mekanikeren. Yess! tenker jeg idet jeg åpner den søte lille hvite flip flop telefon min "hallo?" "ja hei du, har noe problemer med den servosnekka di." "ok..?" "Når jeg skulle skru av muttern på endestykket på høyre side så slo gjengene seg så fikk ikke skrudd den på igjen (han mente dette var de sosialistiske avskummet som jobber på hern og metall i Larvik som hadde entra den skevt), også har jeg noe greier jeg må imorra og fredag, så får nok ikke bilen klar før lørdag".

 

Skift ut det kalde vannet i bøtta med lunket gammelt morgen-piss.

 

Jeg fomler meg frem i halvvåken tilstand og prøver å prossesere det jeg akkurat har hørt. Stammer litt å klarer å si "javel...". "Får ringe deg på lørdag eller før hvis jeg får tid til å fikse det, men er tvilsomt". "ok, hadet".

 

Sitter skjokka i soffaen og lurer på om dette er sånn han karen i American History X må ha følt det når han store nazisten voldtok han i dusjen.

 

Grei kar tenker jeg, gjør jobben fort, tar lite penger, sånne folk vi trenger i samfundet så lenge de ikke er polakker. Men enda et unødvendig problem for meg og jeg begynner å bli forbanna lei av de!. Noen liker meg ikke for tiden ser det ut som. Sitter å vurderer om jeg skal begynne å bli troende eller om jeg skal begynne å kutte håndleddene mine med Gielette for ladies barberbladene te morra mi.

 

Bare sånn for å legge på en smellbongbong på kransekaka så tok jo PCn min kvelden her for leden også. Powersupplyet og hovedkoret begynte å ryke etter at strømmen gikk her i huset. Venter nå for snart 4. uke på svar fra MPX om hva de endelig skal gjøre med den boksen! Ringt å snakka med de 3 ganger enda har dem ikke fått ut fingern. Så poster dette på en 7 år gammal laptop som blir overbelastet og hakker når jeg kjører top gear videoer.

 

Skal prøve å gråte meg i søvn ikveld å se om jeg i det hele tatt gidder å stå opp imorra.

 

Peace out, dere vet ikke hvor godt dere har det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres fornøyelig ut. Er det nå noen bør fortelle deg at du bare burde levert bilen hos Ford med et: " Fix kjerra!" ????

 

Hadde forøvrig samme problemet med en Pug 505 der simmerringen til inngående aksel sprang lekk, olja fossa ut. Simmerringen var det eneste som fantes som reservedel til den tannstanga og kom på 35,-. Tannstanga måtte av, men dette var rein lørdagskos en overskyet dag i juni med 20 varme grader i lufta. Stoooooorkos esse, og stanga var tett til rusta tok bilen noen år senere.....

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår