mexxor Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Hvordan blir det hvis du brokobler f.ex to utganger på 100w og 4ohm? Blir det slik jeg har forstått det; 200w og 2 ohm, eller 400w og 2 ohm? litt ukjent i dette enda, men noen som kan forklare litt dypere om brokobling og ohm i forsterken og hvordan det blir under brokobling? (dobler watt seg i brokobling?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
honnings88 Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 RMS Effekt @13,8V 4Ohm: 2 x 80W (målt til 2 x 92W*) RMS Effekt @13,8V 2Ohm: 2 x 120W (målt til 2 x 144W*) RMS Effekt @13,8V mono 4Ohm: 1 x 240W (målt til 1 x 288W*) Stabil 2 Ohm stereo / 4 Ohm mono Dette hentet jeg ut fra en av helix sine forsterkere. Man kan se at hvis du brokoler forsterkeren dobler du effekten men har samme motstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Socapex Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Så fremt forsterkeren kan brokobbles, da.... Ser ut som at du blander å seriekobble to elementer på en utgang. Om du seriekobbler 2 stk elementer på 100W og 4 Ohm, får du en last på 200W og 2 Ohm :o)! -Socapex- Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 vanligvis skal effekten dobbles på ved halvering av impedansen -om strømsforsyningen takler det... så om ampen din gir 2x100 ved 4ohms så skal det gi 2x200 med 2ohms impedans i hver utgang og ved brokobling vil hver "utgangs kanal" se en 2 ohms belastning.... dvs at du skal ha 1x400watt ved 4ohms impedans... kan nevne at SoundStream ampen Class A 6.0 er opprinelig på 2x25watt med 4ohms impedans men ved brokolbing og med 0,5ohms impedans så levere den 1000watt... og ved 0,5 ohms i bro tilsvarer 0,25ohm per kanal... Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomasekeli Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Hvis vi ser på RF sin T4004 forsterker som et eksempel har de satt opp følgende: 50 W x 4 @ 4 Ohms RMS 100 W x 4 @ 2 Ohms RMS 200 W x 2 @ 4 Ohms bridged RMS Altså kan du få "dobbelt så mye watt" med å laste ned forsterkeren i 2 ohm, mens hvis du brokobler den så får du watt * antall kanaler med i samme last.. Hvis jeg ikke er helt ute å sykler nå, da.. :) Siter Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Så fremt forsterkeren kan brokobbles, da.... Ser ut som at du blander å seriekobble to elementer på en utgang. Om du seriekobbler 2 stk elementer på 100W og 4 Ohm, får du en last på 200W og 2 Ohm :o)! -Socapex- tror du blander litt sammen her.... ved paralell kobling av motstander så vil resulterende motstand ALLTID bli mindre enn den minste motstanden i paralell koblingen... ohms lov. dvs om du parallel kobler 2 stk motstander på 4 ohm hver så vil total motstanden bli 2ohm, og om du seire kobler de samme motstanden så må du summere/legge sammen verdien av hver motstand, dvs 4+4=8ohm... :hello: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 12, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2006 Hvis vi ser på RF sin T4004 forsterker som et eksempel har de satt opp følgende: 50 W x 4 @ 4 Ohms RMS 100 W x 4 @ 2 Ohms RMS 200 W x 2 @ 4 Ohms bridged RMS Altså kan du få "dobbelt så mye watt" med å laste ned forsterkeren i 2 ohm, mens hvis du brokobler den så får du watt * antall kanaler med i samme last.. Hvis jeg ikke er helt ute å sykler nå, da.. :) hehe... står det her og ja!! det står at den levere 50watt ved 4ohms og den dobbler effekten til 100watt med halv impedans, dvs 2ohm.... etter boka!! :w00t da har du 1x200watt med 4ohms belastning på hver kanal par og siden dette er en 4 kanaler blir naturlig nok 2x200watt med 4ohms belastning.... :hello: og om strømsforsyningen på den ampe takler det så skal du faktisk kunne få 2x400watt om du har 2ohms impedans på hver kanal par, dvs 2ohm. og 2x800watt om du bruker 1ohm... og 2x1600 med 0,5ohm... viktig å tenke på er at dempnigs faktoren halveres hver gang impedansen halveres og... andre ting ar at enkelte merker/modeller "begrenser" maks effekten under et hvis impedans og det er for å ungå feil/skade på forsterkeren da dette krever MYE strøm og det utvikles mye varme også... og alt dette krever elektronikk av kvalitet og større kjøleprofiler...og dette innebarer høyere pris... derfor kan en 2x25WATT koste 10000kr og en 2x500watt 4000kr.... :w00t Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Februar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 tusen takk for alle svar! Men hvis du brokobler to utganger på 100 watt @ 4 ohm, får du en utganseffekt på 400w @ 2 ohm, 200 watt @ 2ohm eller 200watt @ 4 ohm? Parallell blir det vel kanskje 400w @ 2ohm, mens brokbling blir 200watt @ 4 ohm? ifølge ohms lov så skal vel watt dobble seg da den blir koblet i parallell da resistansen dobbler seg ned? Noen som kan komme med et eksempel som viser hvordan koblingene fungerer i praksis? (hvordan det kobles) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2006 JL Audio har en grei oversikt over dette. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Februar 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 hvordan kan du få ned motstanden så mye som 1 ohm? Den siden du linket meg til Morel, var det brokobling?? Var ikke det bare en parallellkobling der ohm blir halvert over høyttalerene? Noen som kan tegne opp en brokobling f.ex? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skody Skrevet Februar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 Og så kan jo noen legge inn bilde/info om amerikansk brokobling. Gjerne med den ohm-kurven som viser dippen langt ned i 1.3(?)ohm der suben og satelittene møtes. Er det ingen som bruker dette oppsettet i dag? Siter Bilforumet.noSuper Moderatorsier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)Hakkum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Februar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 Tri-mode eller "Amerikansk brokoppling" som noen kaller det er ikke så mye brukt idag. Dette skyldes nok at det kreves kapital, kunnskap og ikke minst TID for å utvikle et bra passivt delefilter for denne type bruk. Idag er det ikke så mange forsterkere som klarer denne kopplingen så det er ikke så rart at dette er en utdøende koppling av høyttalere og forsterkere. Tri mode vil si at det brukes to (eller flere) høyttalere i stereo samtidig med en (eller flere) brokopplet på forsterkeren. Ved denne løsningen så skjer det som Skody skriver, at motstanden dupper ned i 1,33 Ohm (selvfølgelig avhengig av impedansen på høyttalerne) hvis f.eks 4 Ohms elementer blir brukt. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Februar 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 huff.. Tror jeg sier takk til alle svar. jeg kommer ikke til å skjønne hvordan en brokobling foregår før den blir tegnet opp og vist i praksis på en tegning :p Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G-Man Skrevet Februar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 Brokobling er ikke noe DU gjør..Dette skjer inne i forsterkeren når du setter den i "Bridge".Vanligvis kobler du til høyttalerene i bridge ved å koble + kabelen på + fra den ene kanalen på forsterkeren, og - kabelen på - fra den andre kanalen på forsterkeren.(Hvis du har en 2 kanaler da..) Siter Nothing evolves without the Evolution. 2000 EVO VI T.M.E x 2000BMW 330CI X 1999 Forhøster STI X 1998 EVO V RS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
thomasekeli Skrevet Februar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 huff.. Tror jeg sier takk til alle svar. jeg kommer ikke til å skjønne hvordan en brokobling foregår før den blir tegnet opp og vist i praksis på en tegning :p Her....! Tror ikke jeg har bomma så veldig nå...? :w00t Har litt dårlig tid, så det ble ikke sånn veldig bra forklart, men håper det hjalp litt mer i hvertfall! Sjekk også f.eks: JL Audio sitt koblingsskjema.. Det kan jo også være greit.. Da er det bare å velge om elementet har DVC eller ikke, også veit du hvordan du skal koble subene til forsterkeren... Lykke til! Siter Her skulle det vært en link til min prosjekttråd. Men jeg har ikke hatt tid til å lage en prosjekttråd. Men det er tanken som teller, er det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg