mexxor Skrevet Februar 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 Ja, altså... For å brokoble må du koble + og - sammen på hver utgang (hvis du f.ex har 2) og ta ut + på den ene utgangen og - på den andre utgangen? edit: + til + - til - Resulter i en utgang.. am I right ?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Februar 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 Hvis forsterkeren har en utgang på 500 w @ 1ohm, kan du da parallell koble 2stk sub`s på 500w @ 2ohm og bruke på den utgangen som har 500w og 1ohm? (blir ikke dette riktig?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2006 Ja, altså... For å brokoble må du koble + og - sammen på hver utgang (hvis du f.ex har 2) og ta ut + på den ene utgangen og - på den andre utgangen? edit: + til + - til - Resulter i en utgang.. am I right ?? blir en del "missvisende" men det som er blitt forklart før er riktig BORSET fra det aller viktigste detalje.... for enkelhetens skyld blir dete veldig forenklet: hvis du ser for deg en enkel kanal (kanal 1) og man tilfører et positiv signal på inngangen så skal de samme positive signalet komme på utgangen og den utgangen har et "positiv" fortegn. og om du har et kanal nr 2 så vil nøyaktig det samme være om du tilfører et positiv signal på inngangen og et positiv signal på utgangen med positiv fortegn. Ved brokobling skal -feks kanal 1- den ene kanalen invertere den positive signalen ved inngangen, slik at ved utgangen til kanal 1 så vil du få et negativ signal.... da vil utgangen på kanal 1 være av "negativ" fortegn.... først da har du et "brokoblet" forsterker. Den såkalte "Tri mode" brokobling er den ene kanalen er konstant fasevendt slik at utgangen på den ene kanalen alltid er negatig og for å "kompensere" for dette så gjør man det enkle "trikse" med å snu fortegnet på den ene kanalen med respektiv forsterker utgang som minus til elementen og jordingen på forstekerens kanal 1 (som til vanlig ville vært minus)blir plus fortegnet....ved trimode kreves solid og overdimensjonert power supply pga den lave totale impedansen som dette gir.... I gamle Nasca brukte jeg 24elemeter på en SoundStream ClassA 6.0 og med ca 0,5ohms impedans på 12stk 8" med et 6dB passiv filter og i tilleg 3,5 veis front set og 2 veis senter kanal og 2 veis utfyllings kanaler bak, der front og bak kanalene fungert i stereo og subb og senter i bro. Til tider brukte jeg også PG MS-275 og et Alpine 2x45watt som ikke husker modellen på. kiddie håper jeg forklart tidilg nok ellers må andre prøve... anbefaler deg å lese litt mer fagli litteratur og du vil ha nøyaktig beskrivelse. aneglsmili Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Februar 17, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2006 Men dette er forutsett at forsterkeren klarer påkjenningen ja. Er det noe du stiller på INNE i forsterkeren, eller er det noen kabler du slenger på her og der for å si det på den måten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Februar 17, 2006 Rapporter Share Skrevet Februar 17, 2006 forsterkeren må være forbered for brokobling, ellers er ikke noe jeg ville anbefalt å prøve. du skal ikke trenge å forandre noen ting i ampe. lykke til Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Februar 19, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 19, 2006 Begynner å få litt forståelse i brokobling nå:) Men er det noe problem å parallellkoble en 4kanaler hvis du f.eks bruker bare 2 høyttalere? Hva er fordeler og ulemper med parallell vs. brokobling? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mexxor Skrevet Mars 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 Har endelig skjønt brokobling (Selve koblingen er jo peace of cake hvis du først kan det ;)) Si meg en siste ting... Impedansen blir den samme som før under brokobling av 2 kanaler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Mars 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 13, 2006 http://www.bcae1.com/bridging.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Terminator Skrevet Mars 19, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 19, 2006 vanligvis skal effekten dobbles på ved halvering av impedansen -om strømsforsyningen takler det... kan nevne at SoundStream ampen Class A 6.0 er opprinelig på 2x25watt med 4ohms impedans men ved brokolbing og med 0,5ohms impedans så levere den 1000watt... og ved 0,5 ohms i bro tilsvarer 0,25ohm per kanal... Altså 2x25W i 4 ohm stereo som tilsvarer 1x50W i 8 ohm mono 2x50W i 2 ohm stereo som tilsvarer 1x100W i 4 ohm mono 2x100W i 1 ohm stereo som tilsvarer 1x200W i 2 ohm mono 2x200W i 0,5 ohm stereo som tilsvarer 1x400W i 1 ohm mono 2x400W i 0,25 ohm stereo som tilsvarer 1x800W i 0,5 ohm mono Men rent bortsett fra at dette er imponende tall, er det ingen grunn (bortsett fra hvis man skal konkurere i en klasse opp til et visst antall watt) til å velge en forsterker som kun yter masse effekt ved så lav motstand. En forsterker vil ha høyere forvrenging og "mindre kontroll" over basselementet ved lav motstand kontra høy. Siter Vennlig hilsen RK Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet Mars 20, 2006 Rapporter Share Skrevet Mars 20, 2006 både og... dette krever elektronikk av høy kvalitet og med dette kreves også høyere dempings faktor. Ellers er det snakk om den såkalte "headroom" som forstekeren har som gjør disse tallene "interesant" dog skjelden blir helt etter boka da en impedans belastning fra en høytaler er ikke en linjært motstand sådan, derfor ved riktig måling har man et fast motstand som tilsvarer tiltenk impedans + en kondensator i parallel som vil gi en fase vriddning for igjen gjenspelie noenlunde hvordan forstekren kan håndtere "vanskelige /lett drevne" elementer. Mange ganger man nevner dette med "dårlig kontrol og mer forvrengning" men jeg har selv prøvd og kan faktisk si at det ikke stemmer overens med teorien.... men en ting i mitt tilfelle er det faktum at jeg hadde 12stk 8" som rørte seg innenfor +-1cm med det beste bass kontrol jeg har hørt noen gang i subb område, den var både fysisk og detaljer og dynamisk. Ampen ble varm som et strykke jern men spilte pent og lenge, som sagt det samme var med Phoenix Gold 275 -ifølge bruksanvisningen og HiFi Klubben skulle ikke gå- den gikk i stykker men jeg forandret 2 motstander og etter det hold den. Hadde en Alpine på 2x45-50watt som jeg ikke husker modell nr på og den spilte men med mindre pondus og kontrol men den hold til en 2 plass i Nasca 100watts proff klasse. ellers foretreker jeg å ha mye strøm tilgjengelig (intern i forsterkeren)og heller lavere volt enn omvendt... og da tenker jeg på en forsterkere med lav effekt watt men med stor headroom.... kondensatorene som er i sekundar siden med den symtriske spenningen til utgangen tapper seg meget fort når de er av høy spenning men av lav strøm reserve, og gjerne omvendt når det har mange kondiser i parallel med lav spenning.... derfor brukes slik i ekte klasse A forsterkere der tomgangs strømmen er høyt og konstant.... en såkalt klasse D forstekrer har gjerne mellom 60 til 100 volt symetrisk spenning som kan gi meget store tall ang effekt... ulempe er at denne spennning tappes fort.... derfor påstår jeg av egen erfaring at et klasse A/B amp låtter penere en klasse D ditto.... for å ikke snakke omn klasse A. ble mye OT.... :hammer Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg