Gå til innhold

Dynamo?

Ranger emnet

Finken

Anbefalte innlegg

Dette er kansje litt offtopic, men er vel bilstereo folka som vet best om dette.

Jeg har en gammel Land Cruiser som jeg driver og bygger om litt i perioder og holder nå på med montering av extra lykter, montert 4 stk 1000 metere med 100 watts pærer forann og så blir det 4 stk på taket etterhvert.

Og etter det jeg har funnet ut så sitter det en 55 amp dynamo i denne bilen, det er jo litt lite med tanke på alle lyktene og så kommer det inn no skikkelig stereo etterhvert å.

Men original dynamoen kan jeg ikke bytte for det sitter vakum pumpe på den til bremsekraft forsterkeren, så jeg må ha en dynamo til, en med litt fart i da, problemet er jo ikke og få montert en extra, men hvilke biler skal jeg leite i? Hvilke eldre biler har litt stor dynamo, tenkte jeg skulle ta meg en tur rundt på noen høggerier og kikke litt da.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail dit og spurt om pris, men kunne tenkt meg noe billig da, noe fra en høgger og da lurer jeg jo på om det fins noen gamle biler med noen svære dynamoer. En liten lastebil med 12v system må det vel sitte noen dynamoer medl itt størrelse i.

Hvis man ser bort ifra utseende, personlighet og inteligens så er jeg en jævli ålreit type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail dit og spurt om pris, men kunne tenkt meg noe billig da, noe fra en høgger og da lurer jeg jo på om det fins noen gamle biler med noen svære dynamoer. En liten lastebil med 12v system må det vel sitte noen dynamoer medl itt størrelse i.

jeg tror de fleste lastebiler går på 24volt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ja, men fins sikkert noen untak der å. Vet det er noen store gamle Land Cruisere med 24v system. Så 12 og 24 v kan gå begge veier. Noen her som har handlet grom dynamo og vet ca pris da?

Og et spørsmål til, som omhandler litt forbruk og slikt.

Har 4 stk extra lamper med 100 watts pærer og 4 til kommer etterhvert, driver også og bygger litt stereo.

Så har sånn ca 1300 watt med fult lyset på, og sa har jeg vel sånn ca ei drifts spenning på 14 volt

Blir vel et forbruk på ca 92 amper det.

Hvis jeg ikke har vært helt på bærtur her.

2 Nye batterier er på vei, blir vel gule optima eller noe i den duren, får se hva jeg får et godt tilbud på.

Vil ha muligheten til og bruke alt samtidig, sier ikke at jeg skal det, men vil ha muligheten uten at det skal oppstå noen problemer, kommer også kompressor etterhvert og mer ekstra utstyr som tar strøm så jeg må en godt overdimensjonert dynamo.

Den som sitter der er på 55 amp og skal ha en extra, hvor stor må den være? Og hvor store batterier burdte jeg ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg og en kompis jallamekket inn en svær jævel av en dynamo fra en liten Fiat lastebil som var 12v.. Fungerte fint det men måtte herje og styre med custom fester og dritt da.

Husker desverre ikke pris osv, men dette går greit ann det.. Må bare ha litt flaks :). Husk også at om du slenger inn en ekstra dynamo så får du plutselig veldig mye spillerom.. Du har 55a i dag, si du hiver inn 75a til så har du plutselig 130a som er rimelig greit :).

-'97 Audi A4 1.8 TQ Avant [Bilstereo!]

-'91 Ford Sierra 2.0i CL [Drept!]

-'96 mazda 626 2.0i GLX [solgt]

Spiller selges

Lenke til kommentar
Del på andre sider

130 amper blir for lite. Har et forbruk på over 90 amper og mer utstyr er på vei, så vil nok ha et forbruk på bortimot 120 tenker jeg og vinsj blir det nok etterhvert å.

Har fått pris på dynamo fra et firma i statene, 200 amp dynamo til 290 dollar (ca 2000kr) + frakt.

255 amp burdte holde lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

130 amper blir for lite. Har et forbruk på over 90 amper og mer utstyr er på vei, så vil nok ha et forbruk på bortimot 120 tenker jeg og vinsj blir det nok etterhvert å.

Har fått pris på dynamo fra et firma i statene, 200 amp dynamo til 290 dollar (ca 2000kr) + frakt.

255 amp burdte holde lenge.

Har du en nett adresse til dem?

MVH Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil bare si at excessive amperage er veeeeeeeeeldig trege. og har alltig en unnskyldning på lager.

jeg bestilte dynamoen min før jul, og det skulle være en 2 ukers jobb etter at han fikk dynamoen min (som han slevfølgelig fikk Lenge før jul). men fremdeles har jeg ikke fått den.

den 20. januar maste jeg, og da sa han at den var nesten ferdig, og at han anntok å ha den klar tidlig neste uke. og det er, hmm, nesten en måned siden nå? har selvfølgelig mast tidligere også, og da selvfølgelig fått samme svar.. "ferdig neste uke"

så skryten om at han er rask kan dere bare stryke over med det samme, men forhåndsbetale måtte man... blir spennende å se om jeg får den tilbake noen gang bare. begynner å bli utolmodig nå. en 2 ukers jobb har vart i 3 måneder nå, og den er Fremdeles ikke ferdig... :shake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og spurte excessive amperage hvor mye de skulle ha for en dynamo til sunnyen min, men de sa de ikke kunne lage til den. For de hadde ikke hørt om Nissan Sunny!

Noen som vet hvor jeg kan få tak i dynamo da??

Den heter ikke sunny verden over.

så husker jeg pluttselig ikke hva den heter andre steder nå!! ( pulsar? ) angry

Lenke til kommentar
Del på andre sider