Gå til innhold

Dårlig bass.. ?

Ranger emnet

eyzo

Anbefalte innlegg

Har 2 stk Pioneer 3004spl subber i lukket kasse..

Når jeg sitter i sedanen dunker det bra, men når jeg går ut av bilen, åpner bagasjen å står bak bilen å hører er det nesten ingenting av bass.. Ser bare subbene står å dunker uten noe bass i det hele tatt omtrent..

Hvorfor det? Lurer bare av ren nyskjerrighet :)

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å åpne/lukke fram-/bakdørene mens du står bak der?

Dette kommer antagelig av utfasing. Når du spiller, går ikke lyden kun bakover, men i realiteten "alle veier". Altså, lydbølgene som går fremover i bilen, blir reflektert der i frontruta/dashbord og kommer tilbake til der du står bak bilen - men kanskje i motfase av lyden som kommer direkte fra høyttalerne, og slik blir de begge "nullet ut"..

Se på det som to svære karer som løper mot en dør. Kommer de fra samme side, og treffer døra samtidig, knuser døra. Kommer de fra hver sin side av døra, og treffer den nøyaktig samtidig, vil døra stå like godt, upåvirket av det hele.

Lydbølger er noe herk, særlig når de er så lange som de i bassområdet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jo bare være fornøyd da så lenge du beholder lyden inne i bilen :)

Er på samme måten i min bil.

Når jeg åpner bagasjerommet mister jeg en del bass i området rundt 35-50 Hz, mens dypbassen under det blir kraftigere.

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har et annet rart fenomen i bilen. den har bare orginal demping, som ikke er noe å skryte av, men uansett hvor høyt jeg spiller så er det null bass på utsiden av bilen. Nå er subbene mine tunet alt for lavt, men syntes det er litt rart. med en gang jeg åpner bagasjerommet så hører man det utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble lydbølger lange?

Elektromagnetiske bølger har lengde, lydbølger er fortetninger i luften det.

En hel 20 Hz bølge er 1.4990e+7 meter lang ;)

Bølgelengde = lysets hastighet / frekvens.

Eller lambda = c / f.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er lettere å forklare lyd med bølger som "likner på" det elektriske signalet ut fra forsterkeren (altså en sinusbølge)... At det rent fysisk er fortetninger av partikler i luften, som blir mer/mindre tette ettersom hvor høyttaleren er i inn-/ut-bevegelsen (som igjen kontrolleres av sinuspulsene fra forsterkeren), får så være... Jeg er ikke fysikkprofessor (og det merkes vel)! :)

Men, fra et rent elektrisk (og firkantet) synspunkt kan lyd faktisk ses på som et elektrisk pulsfrekvensmodulert signal (tettere luft = flere partikler pr. tidsenhet = høyere frekvens), som demodulert blir direkte overførbart til en lesbar sinuskurve.

Personlig syns jeg det er lettere å forklare at lyden går "opp og ned" og at man dermed får utfasing, fremfor at den "kjedekolliderer" (og partiklenes bevegelse "bremses" ned) på sin vei mot øret, selv om dette er mer riktig rent vitenskapelig :)

Men, som sagt, jeg har aldri vært særlig interessert i fysikkens lover, så kanskje har jeg misforstått det hele. Tilgi meg i såfall! :P

Kvinnekroppens anatomi er mer innenfor mitt interesseområde! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere.

Tenk logisk.

Tror dere at et element som dytter luft lager sinusformede bølger i luften?

Lys, radiosignaler, mikrobølger, røngtenstråler, etc etc i det elektromagnetiske strålingsspekteret, DE er sinusformede. De trenger heller ikke et medium å forplante seg i, slik som lydbølger. (De må gå gjennom luft, vann, metall, treverk, etc).

Lyd er fortetninger og "ikke-fortetninger" i luften som får trommehinnen vår til å vibrere i samme takt, hvilket videre får noen søte, små hår i det indre øret vårt til å danse i samme takt, hvilket igjen blir tolket som tale/musikk/støy av hjernen.

Lydsignalet blir ofte vist på en equalizer eller osciliskop som sinusbølger fordi spenningen som skal magnetisere spolen (for å sette membranen i rett takt) har de svingningene.

Bilde av lydbølge og hvordan signalet til bølgen ser ut:

noise1.gif

Om det er mer dere lurer på, så kan dere lese om dette i en hvilken som helst fysikkbok for vgs.

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere.

Tenk logisk.

Tror dere at et element som dytter luft lager sinusformede bølger i luften?

Lys, radiosignaler, mikrobølger, røngtenstråler, etc etc i det elektromagnetiske strålingsspekteret, DE er sinusformede. De trenger heller ikke et medium å forplante seg i, slik som lydbølger. (De må gå gjennom luft, vann, metall, treverk, etc).

Lyd er fortetninger og "ikke-fortetninger" i luften som får trommehinnen vår til å vibrere i samme takt, hvilket videre får noen søte, små hår i det indre øret vårt til å danse i samme takt, hvilket igjen blir tolket som tale/musikk/støy av hjernen.

Lydsignalet blir ofte vist på en equalizer eller osciliskop som sinusbølger fordi spenningen som skal magnetisere spolen (for å sette membranen i rett takt) har de svingningene.

Om det er mer dere lurer på, så kan dere lese om dette i en hvilken som helst fysikkbok for vgs.

Ok-ok, du har skjønt det, men det er noe med å kalle en spade for en spade.

Rent teknisk så er det lettest å forklare lyd som bølger.

Jeg har min tid på Norsk lydskole og har studert akustikk i mange år, men jeg hadde ingen problemer med å forstå BoomBoxx når han la det fram som han gjorde.

Vel, det var dagens lille digresjon, back to topic! cheers

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok-ok, du har skjønt det, men det er noe med å kalle en spade for en spade.

Rent teknisk så er det lettest å forklare lyd som bølger.

Jeg har min tid på Norsk lydskole og har studert akustikk i mange år, men jeg hadde ingen problemer med å forstå BoomBoxx når han la det fram som han gjorde.

Vel, det var dagens lille digresjon, back to topic! cheers

Mvh

Dag Johansen

Jeg skulle bare være litt pirkete, men måtte jo forklare så dere ikke trodde jeg bare gjettet eller noe :)

Topic neste stasjon!

1998 BMW 318i

2005 BMW 116i

1995 Ford Mondeo

1991 Mazda 323

1983 Golf Diesel (52hk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette ikke blir sett på som et forsøk på å idiotforklare trådstarter, men jeg vil spørre:

Er du SIKKER på at du har koblet bassene dine likt?

Ja er sikker på det..:) om jeg ikke var helt på jordet når jeg koblet.. Spolene er paralell koblet i 2 ohm.. Prøvde å snu fasen, men var minimalt med forskjell..

Inne i bilen spiller det utrolig bra.. subbene spiller bakover.. Men går jeg bak og hører er det ingenting.. Da er alle andre dører igjen også.. Litt merkelig synes jo jeg! :op

[-]00 Golf IV GTI Exlusive

[-]91 BMW E36 318i

[x]97 Renault Megane RN

Lenke til kommentar
Del på andre sider